/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Har du et træpillefyr?
Fra : o.v.n.
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 18-07-16 18:17

Måske ved du en hel masse om fyring med træpiller, så lad mig høre om dine erfaringer, husk at fortælle om hvilken fabrikat og størrelse fyr og kedel har.
Jeg overvejer at skifte til pille- eller stokerfyr gerne mulighed for at kunne fyre med brænde også

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-16 22:46

Kender desværre kun til eksemplerne hvor vi piller dem ned, fordi folk kører træt i svineriet, bøvlet, røggaseksplosionerne, driftøkonomien, rengøringen osv osv. Hvis du tænker pillefyr, så tænk Twin Heat. Dem har jeg så kun hørt godt om. Kender en god håndfuld velkørende Twinheat anlæg og har pillet temmelig mange horribelt kørende anlæg ned og skrottet dem. Både fine mærkevarer og hjemmefuskanlæg. Køber du brugt , så tænk over hvorfor folk sælger en 80000 kr kedel for en tiendedel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-16 00:08

Det er tænkt som en afløser for et halmfyr så svineriet har jeg helt styr på, jeg forventer ikke mere svineri fra pillefyr end for det gamle halmfyr jeg har nu
At jeg vil skifte fyr nu skyldes at der er temmelig stor tilskud til at skifte halmfyret og så vil fyringen blive meget nemmere med et magasin son skal fyldes et par gange om ugen i stedet 4-5 gange om dagen om vinteren.
Kender du noget til KSM stoker? Er det en af dem som bliver pillet ned som uduelig?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-16 10:09

Tror faktisk den sidste stoker vi tog var en KSM. Rød var den. Og mægtig flot. Fyringsøkonomien på den vi tog, var noget nær en katastofe, og ovenikøbet frostsprang den lige inden jordvarmen skulle ind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-16 11:01

Vi har overvejet jordvarme men skrottet ideen igen, isolering af hus og anlægsarbejde bliver alt for dyr + forbruget af el som skønnes at ville blive næsten umuligt at betale.
Vores fremtidige varmeløsning er noget som bliver brændt af på stedet, piller, flis eller halm + brænde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-16 17:09

Hmmmm det lyder så helt skørt. Alle de steder jeg har installeret jordvarme i stedet for pillefyr, har besparelsen været alt fra tålelig til regulær stort. Har svært ved at forestille mig et hus der er så ringe, så jordvarme ikke er en fordel. Ham med den "røde kedel" ville have jordvarmen for at slippe for bøvlet med flis. Faktuelt fik han noget der lignede tæt på 50% besparelse, simpelthen fordi stokeren kørte så ringe som den gjorde. Virkningsgrader på under 50% har vi set og kan eftervise flere steder. Ham med den røde kedel havde i øvrigt slet ingen loftisolering på den ene halvdel af huset. Det er han så nu ved at lave i forbindelse med udnyttelse af overetagen. Kun ved helt latterlig dårlige udførte og dimensionerede varmeanlæg har vi set problemer. Men har huset vinduer og bare en sjat isolering og ellers radiatorerne er store nok er man ikke i nærheden af ikke at kunne klare det. Og har man sparegrisen åben koster et godt lag papiruld på loftet forsvindende lidt. Kun ved Twin Heat fyr har jeg måttet opgive at konkurrere og alligevel kan jeg hvis der tales nyinstallation, da Twin Heat'en er horribel dyr. Til gengæld duer den. Jordvarme er skam også dyr, men installeret ordentlig duer det - rigtig godt endda. Og så er man fri for stank, os, svineri, bøvl, kedelrens, slæbe piller osv osv.

Om et par uger skal jeg ud og se om nogle unge mennesker skal have skiftet deres pillefyr. De er pga røggaseksplosion garanteret til at få i tale. Personligt jeg ikke have pillefyr og købte jeg et hus med et sådan, røg det omgående ud til fordel for enten en luft/vand pumpe eller allerhelst jordvarme.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-16 18:41

Beslutningen er taget det skal være et fyr som varmer huset op:
http://jyllands-posten.dk/livsstil/bolig/article4579578.ece
min bolig er fra 1848 og der er ikke engang hulmur, kun dobbeltmur hvor stenene er imod hinanden, vi har isoleret loftet og sætter en gipspladevæg med isolering bagved inde i stuerne og pladeradiatorerne fylder hele ydervæggen, men vi kan ikke nøjes med en fremløbs temperatur på 40 grader, det vil blive vildt dyrt at skrue jordvarme op til 50-55 grader
http://byg-billigst.dk/jordvarme/
selv med tilskud til at udskifte halmfyret vil anlægget ikke kunne tjene sig ind på de cirka 10-15 år jeg regner med at blive boende

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-07-16 20:10

Den beslutning er jo din, og efter at have solgt jordvarme i rimelig mange år og vurderet masser af huse, er min erfaring ganske anderledes. Og da jeg kun har mødt 3-4 personer der har et realistisk driftbudget på pillefyr - alle med Twinheat, og en grufuld bunke med vanvittige forbrug, har jeg en mening om dette. Har selv et hus der ikke er for godt på en forblæst bakketop og betaler gerne 1200 om måneden for ultrastabil varme, fremfor som før at indfyre henved 50 rm gratis affaldstræ. Den frihed er vanvittig billig. Skægt nok kommer der til stadighed kunder med 3-4 år gamle pillefyr af fidustypen, der sander at skifte fra f. eks Olie til noget der er ligeså dyrt og samtidig pådrage sig en masse arbejde, måske ikke var så smart.

Men muligvis omgås jeg bare de forkerte mennesker. Altså dem der rammes af frostsprængninger og røggaseksplosiner. Plages af mus der åbenbart elsker træpiller, har små fikse koner på 48 kg der ikke magter at bære piller ind osv osv. Så jeg kender kun få der er udelt begejstrede. Til gengæld har jeg fået rigtig mange venner indenfor jordvarme verdenen. Om det så er et tilfælde skal jeg være usagt.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-16 17:15

Tak for svaret 3773. der er så ingen Kandu brugere som har eller vil fortælle om pillefyring, spørgsmålet lukkes nu uden at jeg fik andre svar end at overveje Twin Heat, det vil jeg så have med i mine overvejelser, sjovt nok bliver sat rigtig mange pillefyr op heromkring lige i for tiden, tilskud til at skrotte gamle halmfyr er årsagen, økonomi rådgiveren på landbrugs centret har sikkert en del af æren for pillefyrene han fraråder jordvarme undtaget i hel nye huse og dem er der langt imellem her ude på landet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-16 19:04

Ja den rådgiver er så idiot og kan ikke regne energi. Du vi korse dig hvis jeg fremlægger nogle af de varmeregnskaber jeg har været ude for. Desværre er der ikke rigtig noget orden og nogle konsekvenser for aktørerne i branchen. Jeg synes det er temmelig beskæmmende at vi gentagne gange ser årsvirkningsgrader på omkring de 50% for kedlerne. Selv fine mærkevarekedler. Og at man har en konsulent, der åbenbart kun har hearsay-viden er jo helt hen i hegnet. Men et andet problem er de mange lykkeridderfirmaer, både indenfor jordvarme og piller der lystigt fumler rundt og laver grufuldt skrammel. Skægt nok er det kun skrækhistorierne med varmepumperne der er sjove at genfortælle. Folk med pillefyr i almindelig størrelse huse der indfyrer 8 - 10 -11 og 17 tons pr år er der ikke nogen der kan gennemskue. Sådan er det nok bare. Kender det herfra mig selv. Da jeg købte ejendommen var der træfyr og træ var gratis. Men når man så tørt kunne konstatere at man skulle indfyre et forfærdentlig antal m³ tog vi beslutningen. Og ligger i dag med et elforbrug til VP'en på pænt under 10000 kWh for at fyre tæt på 300 m² op er det ikke så skævt. Slet ikke når strømmen så er billig når man har varmepumpe. De Twin Heat ejere jeg kender, har forbrug på 3-4 og 5 tons for pænt store huse. De resterende brænder vildt mange tons af. Foreløbig 3 har oplevet røggaseksplosioner. Den ene har skiftet til jordvarme. Den anden kommer formentlig om lidt. En tre stykker har oplevet fejl og frostsprængninger. Personligt ville JEG ved et køb af et hus med pillefyr, straks pille dette ned og putte en VP ind. Men jeg er så også handecappet med at vide lidt om både det ene og det andet. Og ved hvordan ordentlige installationer laves.

Kommentar
Fra : Trine123

Dato : 23-09-16 15:02

Hej :)

I forbindelse med at min kæreste og jeg ovejede at købe hus på et tidspunkt, hvor der også skulle skiftes fyr var vi meget i tvivl om hvilken løsning der var bedst for os. Jeg ville gerne finde et fyr online, men hvor der samtidig var en kundeservice, hvor jeg kunne få svar på alle mine spørgsmål. Jeg endte med at finde et ATMOS pillefyr på https://www.bgflux.com/da/vvs-og-varme/traepilleanlaeg, hvorefter jeg ringede ti deres kundeservice. De var rigtige gode til at spørge ind til mit behov og forklare om fordelene ved de forskellige produkter. De kan varmt anbefales :)