/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
udendørs vandhane på 20 mm pex rør
Fra : masteraugust0
Vist : 499 gange
100 point
Dato : 17-07-16 19:46

Jeg har en 20mm pex slange der kommer op ad jorden uden ved min hestemark.
Det er lagt i jorden i forbindelse med at jeg fik jordvarme for nogle år siden.
Planen var at montere en vandhane derpå.
Nu er spørgsmålet hvad og hvor meget skal jeg købe?
Jeg kender ikke navnene og fagudtrykkene på delene.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-07-16 20:35
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-16 22:48

Du skal havde en spulehane med indbygget kontraventil, jeg ved ikke om denne har:
http://www.vvs-eksperten.dk/vand/ventiler-aftap/aftap-ventiler-udvendig-%20vandhane/vandhane-haveslange-uderdoers
Hvis du fører og fastgører pexrøret op ad en stolpe ender den i denne:
http://www.vvs-eksperten.dk/roer-fittings/pex-roer-fittings/pex-fittings-daaser/vinkel-muffe/pex-vinkel-20mm-2m
Spulehanen pakkes med pakgarn og salve eller teflontape og skrues ind i pexfittingens muffe.
Det skal gøres af en VVS-mand, eller kvinde MK
VH Palle

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 18-07-16 13:57

Ny info
Jeg har tilsyneladende opgivet forkert mål.
Jeg målte den indvendige og den er 20, udvendig måler den nøjagtig en tomme.
Var ude i dag og købte den forkerte str.
Det ser ikke ud til at det lige er et mål man har i almindelig handel eller tager jeg fejl?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-16 16:02

20 mm er en størrelse som passer til gulvvarmeslange .
Klip/skær et stykke af slangen og tag den med hen til en af de nævnte vvs butikker.