/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
agerpadderok, bekæmpe
Fra : warrior
Vist : 865 gange
50 point
Dato : 14-07-16 22:21

Hej
Jeg kender nogen der har et tilbageværende problem med agerpadderokker i deres køkkenhave. Faktisk en hel skov af dem flere steder. Jorden består meget af flis der er omsat, og jorden tilstrømmes meget af vand af et bagvedliggende højere jordlag. Dræning af jorden er udelukket, da jorden ikke har nogen afgangsforhold. At lave en faskine i jorden er nytteløst da vandet kun vanskeligt bortledes på grund af de omliggende våde forhold. Vil gerne have en nemmere løsning end den konstante hakning af ukrudtet.
Jeg har hørt om hormonmiddel. Er det til at få nogen steder? Toxan plænerens skulle indeholde noget af dette, men er det effektivt?
Tak for svar.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-16 01:49

Padderokken er noget af det sværeste flerårige rodukrudt at bekæmpe.
Det gror særlig godt på sur og fugtig jordbund.

God og rigelig tilførsel af kalk vil gøre livet sværere for padderokken, og de fleste afgrøder vil have godt af det.

Ellers er den eneste måde i en køkkenhave at udsulte den ved hele tiden at fjerne toppen. De kan ikke gro i en græsplæne som slås jævnligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-07-16 17:15

Jeg har padderokker mellem mine fliser, herregårdssten..
Inden jeg flyttede ind i mit lille paradis for 12 år siden, da var hele haven en skov af "grantræer" af meterhøje padderokker.
Der blev fræset og der blev renset. Og der blev tromlet og lagt et tykt lag sand/grus på. Og tromlet igen og lagt fliser/herregårdssten...
Så skønt, så skønt. Og nemt at holde...... Til padderokkerne begyndte at dukke op igen...

Jeg har overvejet at anskaffe sådan en brænder til ukrudt..
Nogen har foreslået mig at sprøjte med eddikesyre........ Måske ikke det bedste hvis rokkerne trives i sur jord..

Mon man kan sprøjte/drysse kalk ned mellem fliserne i stedet for sand?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-16 18:45

Salt tager livet af alle planter.
Har dog læst at det kan frigive andre mineraler - på vej ned til grundvandet, samt du kan ikke få noget til at vokse på stedet i mange år.

Min mor gav vores ´by have´ en spand salt for mange år siden, og gennem 10 år var det som en ørken (bogstaveligt), med et par enkelte grønne blade som aldrig blev til noget

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-16 18:48

NB, jeg er også ved at afprøve ´syre´ men syntes ikke jeg kan se noget, 2 dage siden jeg sprøjtede - dog fik jeg syrer over mig og det kunne ses dagen efter = brug ikke en forstøver, med mindre du har gummi handsker på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-16 19:14

Padderokken er som sagt vanskellig at udrydde.
Fræsning er ikke noget middel, da rødderne går dybere en d nogen fræser kan nå.
De øverste vil når de skæres i stykker bare danne nye planter.

Giv horden kalk. Det er ret billigt . Gentag jævnligt ,hvis dert er en våd og sur jord.

Hak alle de nye grønne "juletræsskud" tit og ofte . Planterne dør hvis de aldrig får lov at have grønne dele over jorden. Metoden er sikker men langvarig og besværlig.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 17-07-16 00:07

Du kan kun fjerne padderokke med håndkraft og tålmodighed. Men du kan jo prøve alje metoden:

https://m.facebook.com/giftfrizone/posts/773436942756293

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-07-16 16:35
Kommentar
Fra : warrior

Dato : 17-07-16 23:09

Til katekismus
Jeg har forsøgt med produktet plænerens som også indeholder hormonmidlet, men det er alligevel virkningsløst. Jeg vil gerne have noget i mere koncentreret form, men det er vist svært at skaffe.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 17-07-16 23:36

Er der nogen der har erfaring med karmex til agerpadderokker?

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 18-07-16 10:44

Tak for svaret molokyle.
Jeg vil prøve og se hvor efferktivt det er.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-07-16 10:54
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 18:20

warrior -> Tjaeh... jeg er selv typen som foretrækker en smule knofedt, miljø-neutrale løsninger og lidt tålmod ..inden jeg farer frem med bål, brand og hele arsenalet af tunge kemiske våben.
</MOLOKYLE>