/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandspare på omløber?
Fra : cristian2
Vist : 366 gange
40 point
Dato : 11-07-16 10:38

Jeg vil gerne sætte en vandsparer på vores varme vand, og for at undgå at sætte balofixere på alle varmtvandsrør under håndvaskene og lukke dem halvt, så ville jeg læggen en af disse plasticknapper (formet som en enkrone) med et mindre hul i, hvor kobberrøret udefra bliver spændt sammen med omløberen fra blandingsbatteriets kobberrør. Men det kan ikke lade sig gøre. Der er ikke plads til en sådan plumbering (som ellers sagtens kan sidde i samlingen mellem armatur og bruserslange). Er der en anden måde at gøre det på? Skal jeg bare skære "plasticknappen" til?
Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-16 12:09

En mærkelig ide, som i det lange løb ikke sparer noget.
Hvis der løsner sig noget rust eller andet, stopper begrænsningen som du vil placere i den faste installation.
Vandsparer er kan fåes med forskellige (Begrænsninger)vandmængder, og er en bedre ide, da de også iblander luft når de sidder hvor de skal.
VH Palle

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-07-16 14:53

Hvorfor ikke halvlukkede ballofixer ? - det er da nemt og nemt at justere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-07-16 17:07

Det optimale er termostater på alle haner.
Vandsparebrusere var ellers ret populære men nu kan man købe mega regnskyl, hellere max 1 minut under det end 5 minutter med en lille bruser som sjatpisser.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 40 point
Dato : 11-07-16 20:34

Legionella bakterien angriber luftvejen - så det med at sætte vandsparer direkte på bruseren eller blandingsbatteriet er en meget dårlig idé, da det forstøvede vand med evt. legionella bakterier så nemt får adgang til luftvejene.

Hvis der så samtidig spares på det varme vand i varmtvandsbeholderen, er det slet ikke godt.

Perlatorer som giver det bløde vand har det med at kunne samle slim ved udgangen af hanen og det er heller ikke sundt.
Hospitaler må slet ikke bruge perlatorer i deres vandhaner.............der skal sidde strålesamlere, af hygiejniske grunde.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 04-09-16 11:44

Tak for svaret Eyvind.