/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Almindelige eller glas kartofler.
Fra : vedikkealt
Vist : 3399 gange
300 point
Dato : 09-07-16 22:02

Hej Allesammen

Er der nogen forskel på glas kartofler i forhold til dem man selv skræller og koger.

Er den ene type mere usund eller sund end den anden ?

For det er jo nemt lige at hælde et glas ud i gryden og når den koger er kartofler færdige.

Jeg koger dem IKKE i det vand der er med, de bliver lige skyllet og skiftet vand på

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-07-16 22:45

Ja du kan tro der er forskel. Kartofler er en god kilde til vitaminer og mineraler.
Ved at skrælle dem ,og lade dem ligge længe i vand, vil disse vigtige stoffer gå tabt.
For at få dem til at holde sig på glas skal de enten være højtemperatur,steriliseret ellr tilsat emn betydelig mængde konserveringsstoffer. Det er heller ikke fremmende for sundheden.

Kog kartoflerne med skrælpå. Den kan sagtens spises med, men kan også pilles af efter kogningen, hvis man ikke kan lide den. Skrællen holder på mineralerne under kogningen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-07-16 23:28

Citat
Kog kartoflerne med skræl på. Den kan sagtens spises med, men kan også pilles af efter kogningen, hvis man ikke kan lide den. Skrællen holder på mineralerne under kogningen.

Det er da den eneste måde at behandle kartofler på efter min overbevisning - alt andet er da total ødelæggende for de gode råvarer...

Og så smager de jo 100 gange bedre på den måde... MUMS

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-07-16 07:43

Enig med de to forrige indlæg, bortset fra jer som regel skræller eller skraber kartoflerne.

Jeg kunne ikke drømme om at købe glaskartofler, de er dyre, smager ikke som friske osv.

Men skulle jeg være doven, ville jeg købe skrællede ukogte kartofler liggende i vand, som mange supermarkeder har, man vejer dem (uden vand) og de skal koge som alm. kartofler.

Jeg har ikke prøvet dem, men tror smagen er bedre end glaskartoflerne (selv som brunede smager de ikke rigtigt), og de vejer meget mindre i indkøbsposen!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-07-16 08:44

Føj for den.......jeg vil hellere sulte, det er ikke anderledes end UHT-fløde der smager igennem selv om det er blandet med hakket jalapenos.
Med hensyn til næringsindhold er det bedre end polerede ris, jeg ved så ikke om det gælder de gamle fra sidste sæson, men man har rige muligher for at kompensere for manglende næring i det tilfælde

Nogle får et øjebliks afsky når de tilbereder kartofler og støder ind i en der er sort og knudret indvendig, men den kasserer man bare da det ikke går igen i de andre, og nu her i starten af sæsonen har nye kartofler tendens til at være sarte når de bliver lagt i plastposer, er en af dem smittet og opløses ødelægger det hurtigt hele posen, derfor pak hele posen ud hjemme, tag den dårlige væk og læg resten et tørt køligt sted efter evt at have skyllet slim af dem, senere på sæsonen holder de sig bedre når de har en kraftigere skræl som ikke er beskadiget.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 10-07-16 09:05

Vi er så heldige, at vi her i Danmark er et af de lande, hvor kartoffelptoduktionen er bedst udviklet. Tænk bare på Vildmosekartoftler, Lammefjordskartofler og Samsøkartofler. Det er en sund, velsmagende, nærende og samtidig billig spise. Og er der noget så godt som en veltillavet kartoffelmad på rugbrød med masser af purløg? Så vedikkealt skulle unde sig selv den fornøjelse at gå ned i nærmeste Netto og købe et helt kilo friske Samsø-kartofler, skrubbe dem fri for jord, derefter koge hele portionen, - som transor skriver med skræl på. Så er der både til et lækkert måltid - kartoffelsuppe, eller tilbehør til en kød- eller fiskeret. Og bagefter har du en hel skålfuld kartofler stående i køleskabet, velegnet til kartoffelmadder eller blot til at stille den lille sult med et drys krydderier eller krydderurter på. Og så koster det sikkert mindre end det lille glas udvandede og smagløse kartofler på glas, som var udgangspunktet for dit spørgsmål. God appetit!
Og forresten: På dette link kan du finde ideer til kartoffelmadder!

https://www.google.dk/search?q=kartoffelmad&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwio4-ifqujNAhWDYpoKHdanC38Q7AkIKA&biw=1088&bih=457

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-07-16 11:25

Er der nogen forskel på glas kartofler i forhold til dem man selv skræller og koger?

Jeg vil foreslå dig, at prøve at købe nye friskopgravede kartofler ved en gårdbutik eller vejbod.
Du vil blive positivt overrasket!
Du kan sagtens koge til nogle dage, de skal så blot i køleskabet, så har du til kartoffelmadder, brasekartofler,
Osv.

Jeg kan udmærket se det nemme i et glas med kartofler, men os fra landet med hjemmedyrkede grøntsager benytter kun et sådant glas til brunede kartofler i absolut nødstilfælde.

Du skal prøve nyopgravede kartofler netop på denne årstid, lige færdigkogt tages en op på en underkop, skæres i skiver og en god klat smør og salt på, - Uhm en dejlig smagsprøve!

http://www.b.dk/sundhed/christian-bitz-en-kold-kartoffel

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-16 13:55

Købte en dåse perlekartofler for et par uger siden og kunne ikke smage den store forskel, men min smagsløg er heller ikke de bedste.
Og der mangler sikkert en del vitaminer i forhold til den ægte vare.
Ellers bruger jeg kun den slags når jeg er doven og det skal gå hurtigt.

Mener ellers at have læst at de ikke er så usunde som eksperterne gør den slags til.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-07-16 18:13

Citat
Mener ellers at have læst at de ikke er så usunde som eksperterne gør den slags til

Hvem kan svare præcist på det ?

Jeg synes bare at kartofler i dag er ret kønsløse i smagen, og så er det en skam at kartoffel avlerne ikke brander deres kartoffel sorter bedre, for der er ikke 2 sorter der smager ens, selv sværger jeg til SAWA og Bintje men de er næsten ikke til at skaffe, og så tænkte jeg bare nu det alligevel skal være kønsløst at jeg ikke kan smage den store forskel på glas og ikke glas kartofler.

Kartoffelmadder har jeg stort set ALDRIG spist da det for mig skal på rugbrød som jeg helt er holdt op med spise.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-16 18:33
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-16 18:41

Får du de daglige anbefalede Vitaminer, vil jeg tro at det er ret under ordnet hvilke ´tofler´ man vælger.
Som du selv skriver? du kan heller ikke smage forskel - om det er mine/dine smagsløg der ikke er skarpe i kanten mere, tror jeg ikke, nærmere at alt mad skal produceres hurtigere og hurtigere, så det ikke som i gamle dage når at få smagen med, om det er en kylling eller frugt og grønt.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 10-07-16 18:56

Citat
Kartoffelmadder har jeg stort set ALDRIG spist da det for mig skal på rugbrød som jeg helt er holdt op med spise.

Tør jeg være nysgerrig og spørge hvorfor du ikke spiser rygbrød?. Nu er det selvfølgelig ikke meningen med kandu, at vi skal manipulere med hinanden, men vi er jo et såkaldt sooialt medie, og jeh kan da ikke lade være med at tænke på, hvordan du - vedikkealt - kan have fået den tossede ide ikke at spise rugbrød? For et menneske som du, der ellers agerer fornuftigt nok på nettet og her i kandu - er vel ikke ude på bevidst at undergrave dit eget helbred? Kartofler på glas og ikke rugbrød...det fpr alarmklokkerne til at ringe hos mig og måske andre andre. Hvordan ser din kostplan ud, hvis jeg tør spørge? Er det Cola, burgers og sukkermadder? For så lever du op til dit humoristiske brugernavn, men jeg vælger at tro, at du er en klog person,

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-07-16 19:09

Kartoffeldebatten her fik mig til at lave kartoffelmadder til frokost:

Kartofler, gravet op i dag, kogt (med skræl ) i 10 min, 5 minutter bagefter i kogevandet, pillet, lagt på smørsmurt rugbrød (IKKE div kunstsprodukter, smørbar margarineblanding), toppet med en mayo rørt med esdragon, og sprødstegte bittesmå bacontern!

Min sjæl, hvad vil du mer'!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-07-16 19:21

# Oldboston

Fabrikkerne kommer noget i rugbrød som gør mig hudløs i munden - især i ganen, så jeg hvergang er følsom overfor især varme drikke et par dage efter hvergang. Så den står på knækbrød, min favorit er Fiberbalance fra Wasa...og ALTID uden smørrelse, og med max 10 % fedt pålæg på til frokost.

Og så står den på rå grovvalsede havregryn om morgenen, og til aften varm mad - altid uden sovs - fedtfattige kødprodukter og så kartofler.

Grøntsager får jeg ikke mange ned af, da de aldrig har smagt mig.

Og mit sidste målte kolesteroltal var 4,5 så det er altså ikke fedt det hele der ryger ned.

Men vi spiser også meget ude, hvor de værste søndere også bliver valgt fra.

Og så er jeg ikke misbruger af nogle drikkevare, andet end jeg HVER morgen drikker mellem en halv til en hel liter vand

Og så har jeg i 55 år haft hårdt fysisk arbejde uden de store gener med helbredet, så helt tosset kan min kostplan ikke være.

Og så er man vel på Kandu fordi man IKKE VED ALT

Var det det indblik du gerne ville have i min hverdag

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-07-16 19:31

Um.
Her har vi fået friske gulerødder og bælgede ærter tilberedt til en dejlig sommerret, grønærter med frikadeller og medister.

Tænker det må være nemt, at lave brasede kartofler fra glas. Lige et tag med æggedeleren

http://gratiskalorietabel.dk/kalorier-i-kartofler/

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 11-07-16 02:15

Det er der i glas kartofler:
Kartofler på glas har lang holdbarhed. En af grundene er, at kartoflerne er kogt, inden de kommer på glas. Kartoflerne ligger i en lage, der indeholder salt, citronsyre (E330), antioxidanter og tilsætningsstoffet E300, der dækker over ascorbinsyre. Ascorbinsyre er C-vitamin. Lagen er med til at konservere kartoflerne, så du kan spise dem uden at bekymre dig om fødevaresikkerhed i op til tre år efter produktionsdato.
http://samvirke.dk/forbrug/infografikker/infografik-glaskartofler.html

http://www.sartorvet.com/productinfo/5701410046033
https://mad.coop.dk/kolonial/konserves-og-glas/roedbeder/samsoe-kartofler-5718147413489

Fortsæt du med dine kartofler, så fortsætter jeg med flåede tomater

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-07-16 09:44

Det er aldrig lykkedes at fryse friskopgravede kartofler eller kogte hvad der ellers kunne være en hjælp til de travle.........og dovne, de får en rå konsistens der ikke kan fjernes og ikke smager godt.
De SKAL igennem en proces, til kartoffelbåde eller frites, men der er kommet flere nye produkter hvor det rå stadig trænger igennem, kartofler formet som hjul som jeg desværre skulle prøve en dag.
Og færdiglavet kartoffelsalat er lavet ud fra frosne skiver

Jeg er også gået væk fra traditionelle madder med pålæg, men spiser gerne et par rundtenommer om morgenen med ost eller syltetøj, til frokost står den på grovboller med magert kød og salat..........hvis jeg spiser noget, jeg er ikke fysisk aktiv mere gundet sygdom så det er fint nok, men jeg skal have aftensmad.

Min kartoffelmad er med spegepølse, mayonaisse og hakket rødløg.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-07-16 20:03

Så er de altså ikke usunde....eller måske rettere....så er de lige så sunde som dem man IKKE køber i glas.

Så er der det med smagen...helt ærligt er de sorter man oftets finder i supermarkederne lige så kønsløse i smagen som en kastereret rotte.

Men jeg har læst ALLE jeres indlæg og tjekket alle link ud

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-07-16 07:25

Citat
Så er der det med smagen...helt ærligt er de sorter man oftets finder i supermarkederne lige så kønsløse i smagen som en kastereret rotte.

Du har da vist en aparte form for fødeindtagelse, så det kan sikkert være ligegyldigt hvad du spiser

Jeg har aldrig smagt en kastreret rotte og kommer forhåbentlig heller aldrig til det

Smag kan som bekendt ikke diskuteres "De Gustibus non est disputandum"...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-07-16 20:00

# marken84

Jeg har da også spist mågebryst og espada og min søster spiser slanger...så jeg er måske bare arveligt belastet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-16 20:49

Ja, i det franske køkken hedder snoge "hækkeål", sådan er der så meget!

I forgårs fandt vi et pindsvin i haven, midt i Hvidovre, den har jeg også en opskrift på, men vil hellere have den levende som dræbersnegleæder

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-07-16 22:50

espada hvad er dog det og hvad har det med glaskartofler at gøre

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-16 23:03

Citat
helt ærligt er de sorter man oftets finder i supermarkederne lige så kønsløse i smagen som en kastereret rotte.

Der er forskel i smagen, jeg bryder mig ikke om aspargeskartofler.

Men nu vi er "til rotterne" har det tømte skrog fra en bagt kartoffel en mistænkelig lighed med en død rotte hvor maddiker fester indvendig.
Det har jeg sagt et par gange ved et middagsbord, det kan være sjovt at glemme opdragelsen

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-07-16 19:25

# marken84

Du kan stille spørgsmålet på Kandu

Men der kan spises glaskartofler til

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 27-07-16 10:47

Tak for svaret katekismus.

Ja...så må flåede tomater jo været opstået af præcis den samme grund som glas kartofler....og INGEN stiller spørgsmålstegn ved hvor sunde eller naturlige flåede tomater er.

Flåede tomater bruger jeg så tilgengæld IKKE, da jeg synes det er noget værre vælling at komme i mad, og det giver INTET til smagen....det er kun "kunstig" fyld.

Men kik på hylderne i supermarkedet, der er kilometer vis af dåser og glas hvor naturligheden har forladt produkterne, og de må jo blive solgt i tonsvis....ellers var de der nok ikke.

Bedste hilsner fra vedikkealt