/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Hvem bruger min trådløse internetforbind
Fra : KvikStart
Vist : 458 gange
200 point
Dato : 06-07-16 18:38

Hej KanDu

Mit spørgsmål er vel nærmest lidt omvendt til denne kategori…

Jeg har en klar idé om at én eller anden har logget sig på min trådløse internet-forbindelse.

Denne er naturligvis sikret, men alligevel har jeg mistanke om at der er trafik på forbindelsen.
Det nemmeste i verden er at skifte kode, men én eller anden har hapset min kode, og jeg vil sgu vide hvem det er…

Hermed spørgsmålet:
Har jeg mulighed for, som access point-indehaver, at lurer hvad der bliver up/downloadet osv???
På denne måde vil jeg nemt kunne afsløre vedkommende.

Jeg føler mig rimelig afklaret omkring dette, da det er min forbindelse der er brugt, samt at personen der har overlistet min kode, næppe har handler i god tro.

Jeg sætter 200 point på spil, men skal lige have "sparet lidt sammen"

Med venlig hilsen
KvikStart

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 06-07-16 19:48

Hvis du logger på din router; så finder man typisk deri en oversigt over enheder som er på netværket.

Her vil måske optræde navnet på enheden, samt en mac adresse. Det kan dog ikke bruges til så meget. Du kan heller ikke se hvad de bruger nettet til.
http://www.computerworld.dk/art/115182/test-selv-se-hvem-der-bruger-dit-traadloese-net

Hvis du har mistanke om misbrug, så skift koden straks!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-16 20:25

Selvom du er ejer af ruteren som benyttes af andre (lovligt eller ulovligt) må du ikke kigge over skulderen. Du må ikke en gang optage egne "samtaler", med mindre du på forhånd har gjort opmærksom på det. SMS er også samtale.

Du har 2 muligheder for at stoppe vedkommende:

Skifte password til routeren.

Finde brugers mac adresse i routeren og så udelukke den.

Eller gøre begge dele.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-07-16 21:29

Hvis det er en der har kunne skaffe sig adgang til dit wifi uden din tilladelse så er der nok ikke så meget du kan gøre selv om du bruger disse værktøjer.
http://www.gfi.com/blog/the-top-20-free-network-monitoring-and-analysis-tools-for-sys-admins/
Personen har nok godt styr på sikkerhed og har nok lukket sin ende godt af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-16 11:55

Foruden de forhold som andre har nævnt skal du tænke på at der i din computer kan være programmer som bruger internet uden at du er det bevidst. Bl. a. Microsoft vil jo gerne konstant overvåge dit system . Det er bl. a. for mulige opdateringer.

når du ser i routeren kan du se om trafikken måske er fra dine egne 'Mac adresser.

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 14-07-16 10:08

Tak for svaret katekismus.

Samtlige svar var tæt på at fortjene point hver i sær.

Tak til alle

//kvikStart