/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Elge i dansk natur
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 607 gange
300 point
Dato : 01-07-16 13:16

Så blev der sat 5 stk. elg-kalve ud i Lille Vildmose. Meningen er så at de, sammen med flere elge senere, skal være med til at pleje naturen i det store moseområde på vistnok 2100 ha.
Der er ligeledes blevet udsat kronvildt i området.
Spørgsmålet er så, om der er plads og ønsker om elge på den frie vildtbane i Danmark ? Kan man "holde" dem inde på de mange hektarer ?

Lad os høre forskellige synspunkter, både for og imod !

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-16 15:15

Tjaeh... elge er jo en del af den oprindelige 'befolkning' i Danmark ..præcis som ulve.

Begge burde jo trække længere nordpå i takt med den stigende globale temperatur og det stadigt større opdyrkede areal, så hva' laver de egentlig her i landet?

Andre dyr fra sydligere himmelstrøg finder jo af sig selv plads her i vore omgivelser, når forholdene er til det. Både insekter, fisk og fugle. Men elge og ulve?

Naehhh..... syn's nu ikke rigtigt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-16 15:19

Vildgeder og -får ville måske være bedre egnet til at løse opgaven i Lille Vildmose?

Ikke ligefrem de store furatorer i vådområder som elge, men hvor mange er der egentlig tilbage af disse vådområder i Lille Vildmose. Det er da vist blevet til hede det meste?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-16 15:43

Nej, send dem tilbage til de store skove i Sverige, hvor de hører hjemme og kan gemme sig.

De hører ikke hjemme på fladt moseland i i Danmark, hvor får er bedre til at pleje naturen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-07-16 16:24

De smager jo godt og der er garanteret en § der giver dig lov til (i selvforsvar) for dig og din ejendom at nedlægge det vilde dyr der hærger fordi der er en flok ulve der jager elgen!
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-16 17:16

Jeg hørte lige, i serien Store Forretninger, et godt engelsk ord for godt et sted for vore elge:

http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/abroad

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-07-16 17:38

Et smukt dyr i en flot natur, behøver jeg at sige mere.
Det er trods alt et kontrolleret område.

Er det ikke smukt?
http://danarige.dk/lille-vildmose/

Et stort Forarbejde
http://www2.dmu.dk/Pub/FR617.pdf

Jeg har det langt værre med zoologiske haver!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-16 19:15

Jeg synes man skal overlade til dyrene, hvor de helst vil leve.

Engang indførte englænderne ræve og hunde til Australien,
bare for at de kunne fortsætte deres traditionelle jagt traditioner.
Og snart var store dele af det oprindelige dyreliv udryddet.

Og ja, zoologiske haver er endnu værre, de burde afskaffes/forbydes...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-07-16 22:00

Elge i Danmark ? Jeg ved ikke rigtigt, om det er godt eller skidt. Rent umiddelbart mener jeg at elge, ikke er hjemmehørende i DK.
Det næste fantasi projekt bliver vel, at nu skal bjørne også udsættes, derefter geparder og hvad med pumaer på Himmelbjerget.

Mvh.
Tommy
Suppejæger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-16 13:24

katekismus -> Ja, det er et smukt landskab at spankulere i. Hvilket jeg også med stor fornøjelse har gjort igennem mange år, når jeg har været på ferie i det Nordjyske (Tranum, Rødhus og omegn)

Når det er sagt, så er min 'erfaring' med Lille Vildmose mest noget i retning af billede 3 på den side du henviser til: http://danarige.dk/wp-content/uploads/081014-67772-1000x667.jpg

Forblæst med lyng og sand som titter frem mellem vegetationen, bestående af enebær, slåen, naur, poppel, klitrose, havtjørn ..og alle andre typer hårdføre lavvækst buske/træer. Ikke ligefrem 'elgland'. De få steder der er tilbage i Lille Vildmose med vådområder? Dem kunne man nok pleje uden elge.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-16 13:34

Istedet for elge Tommy (..aka; Kaptajn Haddock )? Så lad os da foreslå vandbøfler!

Disse prægtige prydgenstande og samtaleemner kommer man heller ikke lige sådan til at plaffe derude ved en 'fejltagelse'

Piscator (Tyvfanger) og Venator (Trofæjæger) </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-07-16 15:50

Hvad med flodheste i denne våde tid

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-07-16 16:36

Hmmmmm!
Personligt tror jeg, at der er tale om beskæftigelsesfremmende tiltag fra Skov&Naturstyrelsens side. Da man troede, at ulvene ville brede sig, blev der tilført kroner og mandskab til at forvalte ulvene, så mon ikke man har øjnet nye jobs til Skov& Naturstyrelsens håndgangne mænd? Nu viste det sig, at ulvefækalierne slet ikke kom fra ulvene, og det vakte jo noget postyr hos forskerne. Men personalemæssigt er der vistnok ikke sket reduktioner.

Jeg tror helt bestemt, at de mest ivrige i S&N har forudset, at de efterfølgende fik retten til regulering af elge og kronvildt som ren og skær fryns. Den politik har vi jo set før.

Møgvejr.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-16 19:04

mig-selv -> flodheste ?
*LOL* Jamen, hvo'f ik' ?
Overdækning, klimaanlæg , kunstsol, vandtemperatur: 30-32 grader celsius, luftfugtihed: 85% året rundt
..så kan besøgende nemlig også soppe om vinteren i den fri Danske natur !
Slogan : Svøm med Krokodiller
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-07-16 19:19

Citat
Slogan : Svøm med Krokodiller

Nøjes med - Danser med ULVE
Det skal ikke undre mig at de begynder at lukke undulater ud - så har børnene lidt farver at se på.

Minder mig om et byggeprojekt for sjældne mus - en bro over en motorvej skulle bygges, så musene kunne færdes sikkert...
Og INGEN har nogen sinde set ene eneste mus bruge broen - men så kom musene med i samme stil som fodgængere og cyklister..
HVAD I ALVERDEN tænker de på der inde i Folkets-ting, de fremmer efter hånden kun sine egne interesser og lader hånt om folket = politiker kvalme, i højeste grad.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-07-16 10:16

Dejligt at se så relativt mange der har kommentarer !

Én ting er de udsatte elge i Lille Vildmose - de gør såmænd ingen fortræd for de omkringboende, men hjælper på langt sigt med at holde specielt birke-bevoksningen i ave. Spørgsmålet gik jo også på om ideen vedr. elge i den frie natur ? Udover de mark/skovskader de kan lave, er der så andre hensyn man skal tage, inden der gives grønt lys ? Elge er nogle store dyr, der kan være en særdeles tung fætter at "spidde" med en bil, hvis /når ulykken sker, med voldsomme følger for de implicerede ! Er det forsøget værd ? Min personlige mening er et nej. Men der kan være andre synspunkter - lad høre !

ØV4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-16 11:34

Så længe de holdes inde på området er trafikfaren ikke stor,
ingen kører jo stærkt i Lille Vildmose.

Anderledes i Sverige, hvor de naturligt hører hjemme, ligesom vi har det med råvildt.

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 300 point
Dato : 03-07-16 13:32

Mange steder går der Højlandskvæg rundt, så jeg ser intet forkert i at man sætter en flok elge ind, som naturlig buskryddere og fauna plejere i Vild Mosen, de har da også været der før i fordums dage. Måske kommer der også en bette vildgris ind og laver jordbunds pleje med tiden i statsskovene.
I bund og grund er jeg tilhænger af, at dyr, vildt og fugle, som ad naturlig vej finder til vore bredde grader, ikke bør bekæmpes med næb og klør, naturen er jo ikke statisk, selvfølgelig er der nogle sikkerheds faktorer, som kan gøre sig gældende over visse vildt arter.
Så ja til elge vennerne.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-07-16 21:50

Motiveringen for udsætning af en håndfuld elge skulle være naturpleje. Det kunne et par hundrede geder klare mere effektivt - men elge? Nej.
Hvad angår trafikuheld, så må bilisterne lære at føre sig frem med forsigtighed.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-07-16 22:11

Citat
Motiveringen for udsætning af en håndfuld elge skulle være naturpleje. Det kunne et par hundrede geder klare mere effektivt - men elge? Nej.
Set ud fra den betragtning - naturpleje, må jeg give Tonga 100% ret.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-07-16 23:02

Tak - kære Kpt. Tommy. Der må derfor herske tvivl om tiltagets egentlige natur, og jeg henviser til mit tidligere indlæg i tråden.

Hmmmmm!
Personligt tror jeg, at der er tale om beskæftigelsesfremmende tiltag fra Skov&Naturstyrelsens side. Da man troede, at ulvene ville brede sig, blev der tilført kroner og mandskab til at forvalte ulvene, så mon ikke man har øjnet nye jobs til Skov& Naturstyrelsens håndgangne mænd? Nu viste det sig, at ulvefækalierne slet ikke kom fra ulvene, og det vakte jo noget postyr hos forskerne. Men personalemæssigt er der vistnok ikke sket reduktioner.

Jeg tror helt bestemt, at de mest ivrige i S&N har forudset, at de efterfølgende fik retten til regulering af elge og kronvildt som ren og skær fryns. Den politik har vi jo set før.

Mvh.

Tonganeseren

Ikke paranoid i større udstrækning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-07-16 15:39

Når jeg foreslog får og ikke geder;
får er almindelige i dansk natur med vore enge og moser,
mens geder mest ses i bjergegne, men begge er gode til at holde vildskud nede.

Elge trives best i store skove; i stedet for vild mosen, hvad med Rold Skov?

Og hovedmotivet er jo nok ikke afgræsning, men øget turisme,
ligesom man nu har vild heste på Langeland??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-07-16 16:02

Netop Svend. Den havde jeg ikke set komme - altså at man forventer øget turisme, når der udsættes "eksotiske" dyr. Men en flok elge kræver jo en forvaltning og midler, og her vejrer biologer og Skov & Naturstyrelsen morgenluft. Det må da også være en stor oplevelse for byboeren at se en elg, når man er vant til at se duer, gråspurve, katte og utilpassede skødehunde.

I øvrigt så hustruen og jeg en enkelt vincentbøffel på Bornholm. Tror nok det staves sådan.

Mvh.

Tonganeseren

Måske lidt paranoid. Husker hvordan ledere i Skov & Naturstyrelsen tog sig friheder i form af uaftoriseret jagt landet over.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-07-16 20:46

Selvfølgelig satses på turismen, det er et vildmosecenter på godt og ondt

http://www.visitaalborg.dk/aalborg/elgen-vender-hjem-til-lille-vildmose

http://lillevildmose.dk/vildmosen/

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-07-16 22:12

Elgen har savnet Lille Vildmose står der tårevædet i artiklen. Nåh, hvor synd. Ikke et øje er tørt. Havde de så bare undladt netop den sætning.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-07-16 11:49

Tak for svaret betterwisser.

ØV4

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-07-16 12:06

Tak besserwisser, du fik det formuleret. Jeg er helt enig og har fulgt projektet nøje.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-07-16 23:43
Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-07-16 17:04

Tak for poings ØV 4, det er forøvrigt en pragtfuldt område, hvis man var Lego arving skulle man måske overveje noget))))

Mvh
BW