/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
DVÆRG-HAMSTERUNGER
Fra : xenia1981
Vist : 1071 gange
10 point
Dato : 24-06-03 19:40

Jeg har været så heldig at få hamster unger igen, og har læst mig til at de ,å fjernes efter 3 uger, men jeg har også hørt at der skal gå 4 uger, jvonår kan jeg nu fjerne dem?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-06-03 20:00

Ungerne skal die hos moderen til de er 15-21 dage gamle. Herefter skal hanner og hunner adskilles.

mvh ans

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-06-03 20:01

Hej.. har kopieret lidt, men smut selv ind på hamsterland.dk
Mvh Christina

Når hunnen er færdig med at føde, vil hun så gå i gang med at give mælk til de små. Det fortsætter hun med i cirka 3-4 uger, og mens det i starten er det eneste føde de får, så vil de efter cirka to uger selv begynde at spise af det foder moderen får, samtidig med at de stadig får mælk af moderen af og til. Hunnen kan godt opfostre ungerne på hendes sædvanlige kost, men man bør give hende lidt flere proteiner i denne tid og under graviditeten.

Efter fødslen bør man lade reden være helt i fred og ro i de første par uger, så hunnen ikke bliver forstyrret. Efter den tid begynder de små at kravle lidt rundt udenfor reden, også selv om de ikke har åbnet øjnene endnu. Og så bør man først begynde at tage dem op og røre ved dem, ikke før! Man bør derfor notere sig datoerne for parring og den efterfølgende fødsel og så sørge for at rense grundigt ud i buret to-tre dage før fødslen, for at hunnen kan være helt i fred i den efterfølgende tid uden at buret kommer til at lugte.

Efter cirka to uger åbner ungerne øjnene og bliver nu meget mere aktive. De kravler mere rundt i buret og senere begynder de at lege og slås for sjov med hinanden. Dette ser meget sjovt ud og man kan betragte dem i timevis. Efter tre uger kan ungerne klare sig selv og fire uger gamle bør de tages fra moderen, så hun kan få lidt fred og komme til kræfter igen. Når ungerne fjernes er det en god idé at dele dem i to bure, et til hanner og et til hunner. De bliver nemlig meget hurtigt kønsmodne og kan faktisk blive gravide allerede fire uger gamle. På det tidspunkt er de jo selv kun unger, og det er en kæmpe belastning for kroppen både at skulle klare en graviditet samtidig med at hunnen selv er i voksealderen. Derfor bør man først sætte en hun til parring når den er fire-fem måneder gammel. Og efter en graviditet bør den få et par måneders fred inden man overvejer en ny parring. Hunner forbliver frugtbare til de er omkring et år gamle, mens hanner godt kan bruges længe efter det, ja næsten hele deres liv.
http://www.welcome.to/ddhe
fra www.hamsterland.dk

God side for hamster-freaks

Kommentar
Fra : lars1985

Dato : 23-07-03 21:38

Det passer ikke... har lige læst på www.hamsterland.dk at:

Som noget helt specielt vil jeg lige nævne den charmerende lille Roborovski's dværghamster. Den adskiller sig ved at den tit først begynder at avle når den er mere end syv måneder gammel, ja af og til efter mere end et år, og den kan fortsætte med at få unger op i en høj alder, længe efter at en guldhamster-hun er blevet steril.

Har selv dværghamstre, og de har fået 2 kuld i træk... det ene solgt til en dyrehandel, og det andet beholdte jeg. Der gik ca 8-9 måneder før mine fik unger første gang... såå.