/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
error 0xc000021a
Fra : marken84
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 29-06-16 19:53

Har fået en computer ind som viser denne fejl, kan ikke tilgå boot skærmen, hvad gør jeg i denne situation?

Den genstarter hele tiden og fortæller den vil reparer fejlen error 0xc000021a

Det er en HP bærbar computer.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 29-06-16 20:08

Har du muligheder med ESC tasten
Den skulle kunne bringe dig til bios.

Har du en boot cd - så prøv at boote op på den, for at om den kan boote.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-16 20:12
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-06-16 20:27

Jeg har i mellemtiden fundet et sted hvor kan kan downloade en installationsfil til USB, den er jeg ved at downloade nu, så må vi se om det er noget der dur.

Det er nok noget i den samme retning du er ind på synes jeg at kan se Eyvind...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-06-16 20:29
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-16 20:37

OK - du vil altså opgradere til win 10 via USB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-16 20:42
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-06-16 23:15

Citat
OK - du vil altså opgradere til win 10 via USB

Nej, det er ikke tanken, WIN 10 er jo allerede installeret på computeren.
Dette skulle efter sigende afhjælpe den fejl der hedder error 0xc000021a

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-06-16 23:21

MEN det hjalp ikke en snus, den bootede ikke på den USB disk...

Gad vide hvordan man kommer ind bag ved?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 01:08

Citat
Jeg har i mellemtiden fundet et sted hvor kan kan downloade en installationsfil til USB

Hvis det er en ISO fil så udpak den først, og læg den så på USB (7zip kan udpakke) - ved ikke om det er det samme som allerede er skrevet.
Ellers kunne dette måske bruges, hvis der er et program med Kommandopromt, så prøv at skriv fixboot eller fixmbr - kan også gøres fra andre Windows installations cd/dvd under help:
https://www.google.dk/search?q=error+0xc000021a&oq=error+0xc000021a&aqs=chrome..69i57j69i61&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=hirens+boot+usb

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 01:16

Citat
Ellers kunne dette måske bruges, hvis der er et program med Kommandoprompt, så prøv at skriv fixboot eller fixmbr - kan også gøres fra andre Windows installations cd/dvd under help:

Nu er det jo det forbistrede, at der IKKE er en kommandoprompt, maskine kører blot i ring e en uendelighed.

Der kommer den blå skærm hvor den fortæller der er en fejl 0xc000021a og så ser det ud som om den reparerer (det giver den i hvert fald indtryk af) og så kører møllen igen...

Jeg kan ikke komme ind til den forbistrede kommandoprompt.

Hvad skal jeg mon trykke på for at den kommer frem?
Har prøvet f8 - Esc - Shift

Er helt på herrens mark...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 01:17

Nu lader jeg skidtet stå til i morgen, så må vi se om der skulle være en løsning på vej...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 07:53

Citat
Nu er det jo det forbistrede, at der IKKE er en kommandoprompt,

Det er der, hvis du bruger en Windows installations dvd, under install er der noget der hedder HELP og der kommer kommadopromt frem - og når det er ´fixet´ lukker du pc og starter normalt.
Der skal selvfølgelig Bootes fra mediet dvd/cd/usb - ind i bios.
Har brugt det mange gange i gamle dage, da jeg havde flere systemer på 1 disk og der så gik ged i opstarten
Har aldrig prøvet det på Win10.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-16 09:25

Ok så starter vi helt nedefra.

1. Reagerer den ved tryk på ESC knappen under opstart.(klik klik klik klik)
....og kan du komme videre til eks. F9
2. Har du en anden computer med netadgang.
3. Har du CD/DVD på den anden computer
4. Har du kun USB på den defekte computer
5. Hvilken HP er det vi taler om......skriv det hele ned som står på etiketten - evt tag et billede.

Alt efter dine svar vil jeg evt komme med nogle forslag.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 11:59

Halløj igen...

Nu har jeg fået fundet ud af hvad det er for en maskine.

http://www.altomdata.dk/test-hp-pavilion-15-af103no-kan-del-uden-prale

1. Jeg kommer ingen vegne med at klikke på hverken Esc eller F8 Eller F9
2. Jeg har ikke mindre end 3 andre computere til rådighed der kan gå på nettet (den omtalte er som sagt ikke min egen)
3. Ja, jeg har DVD på de andre computere
4. Der er både USB (selvsagt) og DVD på den berørte computer
5. Specifikationerne fremgår vel sagtens af linket HP Pavilion 15-af103no

På forhånd tak fordi du gider bruge din tid på det her...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-16 13:20

Jeg skal hen og snakke med en HP i dag, og så vil jeg lige afprøve opstart mulighederne.
Hvis du ikke har en boot cd skal du nok downloae og brænde en.
Eller vi lige skal sikre at den USB kan boote.

Vender tilbage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 13:42

Prøv F1 så skulle du komme i Hjælp:
http://support.hp.com/us-en/document/c03993072/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 13:43

Det var så Windows tasten og F1

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 13:46

USB'en kan den åbenbart ikke boote på, prøvede at downloade Media Creation Tool til en sådan...

Prøvede så at brænde den på en CD med det samme resultat, den tager ikke ved og booter heller ikke på CD'en...

Hvad hunden gør jeg så?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 13:50

Det glemmer vi lige..
Citat
Perform a hard drive diagnostic test

http://support.hp.com/us-en/document/c01443465

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 13:50

Citat
Det var så Windows tasten og F1

Desværre heller ingen respons der...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 13:55
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 14:06

Citat
F11
Lidt nede på siden
http://support.hp.com/us-en/document/c03327545#AbT0

Kan du præcisere det lidt nærmere?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-06-16 15:05

Citat
USB'en kan den åbenbart ikke boote på

Når du nu prøver og boot på en USB, hvilke data har du lagt på? Er det en ISO du har pakket ud? Hvis ja, har du så lavet den om til UEFI? Hvis Windows er installeret med UEFI og din usb er gjort klar til bios så kan de ikke snakke sammen.
Den lette måde og lave en USB om til UEFI er ved at bruge Rufus, https://rufus.akeo.ie/.

Kan du komme i BIOS og se om Windows er installeret med legacy eller UEFI?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 15:29

Citat
Kan du komme i BIOS og se om Windows er installeret med legacy eller UEFI?

Nej NEJ og ATTER NEJ - er det mig der ikke skriver tydeligt nok eller hvad sker der lige her

Citat

MEN det hjalp ikke en snus, den bootede ikke på den USB disk...

Gad vide hvordan man kommer ind bag ved?

Som du selv har kommenteret på:

Citat
Dato : 30-06-16 07:53
Citat
Nu er det jo det forbistrede, at der IKKE er en kommandoprompt,

Ved ikke om dette er uklart, men der er altså ingen kommandoprompt, den står bar ude i blå skærm og kører og ind imellem kommen den frem med at der er en error 0xc000021a som den så vil rette på - så skriver den nogle procenttal og fortsætter så til taksten kommer næste gang.

Dette kunne jo så fortsætte i en uendelighed hvis den fik lov til det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-06-16 15:50

Hvad er det du har lavt på den USB du vil boote fra?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 16:02

Citat
Kan du præcisere det lidt nærmere?

Nej, men her er en video:

https://www.youtube.com/watch?v=pb57DNM2OKw&feature=youtu.be

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 16:13

Citat
Nej, men her er en video:

https://www.youtube.com/watch?v=pb57DNM2OKw&feature=youtu.be

Ingen respons...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-16 17:21

Der kom ikke nogen HP alligevel.

jeg huskede forkert

You should be able to access the BIOS by tapping the F10 key as soon as you see the HP welcome screen.

Det er F10 du skal trykke på under opstart
Og så kan du måske
Citat
Kan du komme i BIOS og se om Windows er installeret med legacy eller UEFI?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 17:57

Citat
Det er F10 du skal trykke på under opstart
Og så kan du måske

NOT!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 18:14

smid den ud - den er vist ikke normal.
Har du prøvet Escape eller F12
Har ikke flere gode/dårlige råd at hoste op med

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 18:19

Citat
smid den ud - den er vist ikke normal
Har du prøvet Escape eller F12
Har ikke flere gode/dårlige råd at hoste op med

Nu er det heldigvis ikke min egen computer (som også tidligere nævnt)
så jeg skal nok ikke smide den nogen steder hen.

Må ske skal ejeren prøve at levere den tilbage til leverandøren som en garantireparation...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-16 19:06

Ja den virker lidt umulig.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-06-16 20:17

Citat
Må ske skal ejeren prøve at levere den tilbage til leverandøren som en garantireparation...

Jeg tager den gerne under mine vinger

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 21:20

Er du sikker på at der overhovedet er et system på disken..

Med alle de muligheder der er givet, skulle man tro at disken var stået af eller mangler.

Men der er åbenbart mange der her inde der har problemer med Win10 for tiden.

Kan du ikke hente dén (10) som ISO fil - men igen, hvis du ikke kan Boote fra noget som helst, så hjælper det jo heller ikke noget.
Mit sidste foreslag, pil Bios batteriet ud og prøv at Resette bios når/ og såfremt den virker.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 22:47

Citat
Jeg tager den gerne under mine vinger

Hvad mener du webnoob? Har du vinger?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 22:52

Citat
Men der er åbenbart mange der her inde der har problemer med Win10 for tiden.

Kan du ikke hente dén (10) som ISO fil - men igen, hvis du ikke kan Boote fra noget som helst, så hjælper det jo heller ikke noget.
Mit sidste foreslag, pil Bios batteriet ud og prøv at Resette bios når/ og såfremt den virker.

Nu tror jeg vi kommer lidt for langt ud i ekstremerne, det er jo en forholdsvis ny computer købt i år, så jeg tror ikke jeg skal begynde at rode med at skille skidtet ad og derved måske bevirke at garantien ikke virker mere

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 22:55

Jeg tror jeg som en sidste mulighed spørger HP supporten om de kan hjælpe ellers må den retur til forhandleren...

Jeg vender tilbage med et svar på og hvad der bliver sagt og hvad der ellers måtte ske...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-06-16 23:44

Har den været oppe og køre som win 10?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 30-06-16 23:56

Ja, det har den - den er jo købt med Win 10 installeret.

Ejeren havde været ved at installere nogle drivere som jeg forstod og så ville den pludselig ikke da han startede igen...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 01-07-16 14:16

Citat
Hvad mener du webnoob? Har du vinger?

Ja drikker redbull.
Nej, mener jeg gerne vil fixe den. Det lyder som om du prøver og boot på en usb der er klar til bios hvor i mod det er uefi der er på computeren.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-07-16 14:24

Citat
Nej, mener jeg gerne vil fixe den. Det lyder som om du prøver og boot på en usb der er klar til bios hvor i mod det er uefi der er på computeren.

Det du der taler om er sort tale for mig...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-07-16 14:24

Desværre er der åbenbart ikke noget at gøren end at aflevere den til leverandøren til en garantireparation.

Jeg prøvede at ringe til HP Supporten, han sagde der ikke var noget at gøre ved sådan en
"blue screen of death" så ejeren er kørt til BILKA så de kan sende den ind til rep.

Jeg takker alle for indsatsen.

Da nu de dyrebare point ikke skal gå til spilde ved blot at annullere spørgsmålet på grund af at spørgsmålet ikke lige kunne besvares, sender jeg points til Eyvind som var den første på banen.

Godkendelse af svar
Fra : marken84

Dato : 01-07-16 14:26

Tak for svaret Eyvind.

Det kunne desværre ikke rigtig bruges til noget, men det skal ikke komme dig til skade, så du får de dyrebare points alligevel...