/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
hvordan. . .
Fra : xenia1981
Vist : 303 gange
50 point
Dato : 24-06-03 19:32

hvordan får man egentlig anorexi

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 24-06-03 19:34

det er psykisk betinget og ligesom alkoholisme ikke noget man aktivt vælger at lide af.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-06-03 20:01

Du kan læse om de mulige årsager her: http://www.aaa.dk/psyk-viden/pi/sl/mspisefor.htm

Årsagerne til anoreksi og bulimi er af såvel biologisk som psykologisk art. Individuelle faktorer, der kan disponere en person til at udvikle og vedligeholde en spiseforstyrrelse, er identitetsproblemer, lav selvagtelse, udtalt stræben efter perfektionisme og selvkontrol, samt frygt for modning og selvstændighed.

Familiemæssige faktorer kan være nedsat evne til konfliktløsning i familien, overbeskyttende forældre, kompromisløse og ufleksible forældre, samt forældre med særligt høje ambitioner for den unge. Udviskede generationsskel, depression, alkoholmisbrug, fysisk vold, samt seksuelt misbrug i familien kan også have betydning for en øget modtagelighed.

Sociokulturelle faktorer udgøres af samfundets og især mediernes totalt urealistiske kvindeideal med krav om, at personen både skal være slank, feminin, sexet og smuk samtidig med, at hun skal udstråle autoritet, styrke, kontrol, og være socialt succesrig.

Udløsende årsager kan være være tab af tætte relationer, f.eks. i forbindelse med skoleskift, fraflytning fra hjemmet eller et brudt kæresteforhold, som resulterer i, at der fokuseres på kroppen med ønske om at tabe sig. Der udvikles et abnormt spise- og/eller motionsmønster, som kan være ledsaget af overspisninger, selvfremkaldte opkastninge, misbrug af afføringsmidler eller slankepiller. Kroppen og hjernens mangel på næringsstoffer medfører fysiologiske og psykologiske forstyrrelser som, vedligeholder og forstærker den sygelige kropsopfattelse og ledsagende paniske angst for normal fødeindtagelse og deraf følgende vægtstigning.

Kommentar
Fra : hellehelle

Dato : 24-06-03 20:04

hvis du søger på "spiseforstyrrelse" under google kommer en masse gode links.
du kan også melde dig ind i div. grupper på nettet omhandlende spiseforstyrrelder.

Kommentar
Fra : hellehelle

Dato : 24-06-03 20:08

glemte lige at sige: "en del får anorexi i ungdomsårene, tit starter det med en slankekur, for det meste er personen ikke tyk, men har et urealistisk selvbilled.
Slankekuren tager overhånd og fokus fra følelser flyttes til kontrol over mad.
Mange oplever at det at brække sig er løsningen - både på kuren men også et "kick" og det fortsætter man så med."

Kommentar
Fra : Ditte.malle

Dato : 06-07-03 17:33

Hej!
anoreksi er hvis du nægter at spise noget, fordi du synes du er for tyk. selv om du er tynd som en pind!og har slet ikke har nogen appetit.
det er en sygisk og fysisk sygdom. den skal du ikke

Ditte-moi

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 15-07-03 11:49

Kort fortalt handler Anoreksi sjældent om mad, maden er en måde at få kontrol på, hvis et meneske ikke er velfungerende, kan det være den ultimative kontrol at kunne styre sin krops behov og anorektikeren ser derfor den mindste smule fedt/kød på kroppen som et tegn på fiasko.

Kommentar
Fra : Eli88

Dato : 29-11-04 11:46

Hej.

Hvis du har flere spørgsmål; er du velkommen til at kontakte mig privat.

Jeg har selv anoreksi og har haft det et stykke tid...

Venlig hilsen
Christine