/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dårlig tænding
Fra : mig-selv
Vist : 308 gange
50 point
Dato : 28-06-16 17:11

Nogen der har en kommentar til dette:
http://peecee.dk/upload/view/460367

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-16 18:43

Citat
Nogen der har en kommentar til dette:

Det har jeg. Men om det hjælper, er en anden sag.

Umiddelbart, vil jeg skyde på dårlig stelforbindelse. Strømfordeleren kræver jo også stel.

(Fri hukommelse fra mine gamle Opel`er). Platiner ???

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-16 18:57

Hvis du også har svært ved at få starteren igang........ville jeg lige kigge på "motor til stel" kablet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-16 19:34

Citat
Hvis du også har svært ved at få starteren igang........ville jeg lige kigge på "motor til stel" kablet.

Nemlig. Kom i tanker om, jeg har prøvet dette. Nåede ti Durup, Salling, i min go`e gamle Kadett C city. Skulle ind på tømmerhandel. Bilen havde gået som en drøm dertil. Da jeg kom ud igen, var den total død. Flinke som de jo er på Salling, spændte de en gaffeltruck til bilen. Vi slæbte den rundt, nok en halv time. Ikke så meget som en lille puh, gav den.

Hjemme fik jeg den ind over graven. Opdagede at den lille flettede flade "strop" var slidt i to stykker. (motor-vibrationer). På med en ny....og alle sorger var slukket.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-16 20:06

Det undrer mig bare at bilen over hovedet starter og kører, for mig ser det ud som der ikke er nogen som helst kontakt ´arm´ tilbage, som jo skal føre strømmen videre til tændrør, og jeg havde netop problem med en manglende cylinder der ikke ville som de andre 3 (stadig ikke en Saab).
Samt diverse rester har lagt sig i fordeleren og nærmest har svejset sig på kontakt punkterne.

Der sidder en metalkappe uden på strømfordeleren, hvad gavn gør den?

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 29-06-16 01:27

Jeg tror, at messingstykket er revnet, men at tændspolen har leveret spænding x strøm nok til at sende gnist over revnen, hvorved bakkelitten er brændt væk.
Dette har genereret kul og messingdråber nok til at opretholde tilstrækkelig forbindelse, dog med øget modstand og deraf øget varme, der så har udvidet hullet som billedet viser.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-16 09:04

Du skal have skiftet den rotor som er vist på billedet.
Hvis du er helt vil med at reparere alt selv kan du lose en lille uisoleret kobbeledninmellem spidsen og basis, henover det ødelagte stykke. Bilen vil køre fint med denne reparation, men radiostøjdæmpningen vil være dårligere, da den normale dæmpemodstand bliver kortsluttet. .

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-06-16 17:08

Citat
Dette har genereret kul og messingdråber nok til at opretholde tilstrækkelig forbindelse,

Du har sikkert ret.
Nye dele koster 130.- så ikke den store udgift

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-06-16 10:15

Dårlig tænding? Det ser da ud som om der er ret meget power i den tænding.

Hvorfor den lige har gjort som den har, er så noget helt andet. Hvis det er startet som en revne i messingdelen har gnisten danset can-can og brændt gabet større tid efter anden.
Dit tændingstidspunkt forrykker sig, ligesom hvis du rykker kablet fra spolen et par millimeter op.
Så vil gnisten skulle springe og tændingen forrykkes

Du vil garanteret opleve en lille ændring i motorgangen, når du får udskiftet de defekte dele.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 18:23

Citat
Du vil garanteret opleve en lille ændring i motorgangen, når du får udskiftet de defekte dele.

Også i den grad, kører som en mis der knurrer og meget mere rolig motorgang
Citat
strøm nok til at sende gnist over revnen, hvorved bakkelitten er brændt væk.

Ved nærmere efter syn er der messing kant i begge sider af hullet, så kunne sikkert have kørt X antal km med det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-16 19:04

Citat
Ved nærmere efter syn er der messing kant i begge sider af hullet, så kunne sikkert have kørt X antal km med det.

Kør nu ikke længere, end du kan skubbe den tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-16 21:38

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-06-16 23:24

Selv tak, den rotor så ret underholdende ud.
Jeg har den ikke ubetydelige fordel, at min forlængst afdøde far underviste i "fejlfinding i felten" på civilforsvarets køretøjer.