/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
oplader
Fra : kivi
Vist : 257 gange
100 point
Dato : 27-06-16 15:11

jeg har hækkeklipper med to batterier 18v 1,3 ah original lader 21,5 0,32a kan man sætte en anden lader på som yder noget mere 24 v 0,7 a uden splitte det hel ad

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 27-06-16 15:34

Nej - det er sikkert et li-ion batteri.
Du vil ødelægge eller forkorte batterietslevetid.
Der vil også være en større brandfare, ved at overlade.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-16 16:23

Hvis det er NiMH-batterier, kan du sagtens bruge den større lader, HVIS du holder øje med temperaturen uden på batteriet. Når temperaturen er steget godt 5 grader, skal du stoppe processen. Du skal foretage det et sted hvor omgivelserne ikke skifter temperatur fra det ene øjeblik (eller halve time) til det næste. Desuden skal du mærke efter, om laderen bliver varm (bliver mærkbart varmere på få minutter eller over 20 grader varmere på en halv time). Hvis det er tilfældet, er den for voldsom.
Du skal fortage forsøgene på en betonflise eller andet ubrændbart og med god afstand til letantændelige genstande. De første gange må du lave et skema på et stykke papir og bevæbne dig med et par termometre, hvis følere du sætter fast med tape eller elastik. På papiret noterer du tidspunkt og klokkeslet for hver måling.

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 28-06-16 11:53

Tak for svaret pbp_et.