/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Måltider på jysk
Fra : svendgiversen
Vist : 656 gange
100 point
Dato : 23-06-16 10:46

Vi fik tidlig grillmad i går på grund af de første fodboldkampe,
og så egne jordbær inden de sene aftenkampe.

Og så sagde min kone at det var rigtig Næeter?
Jeg er helt uenig, jeg mener det bare er aftensmad.

Og så har vi Oenden som middagsmad, noget min kone kender med udtaler helt forkert??

Davre som morgenmad bruger vi ikke og jeg kan ikke komme på en jysk betegnelse???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 11:14

Uenig, hvorfor dog?
Det er jo netop charmen og det sjove, at komme fra forskellige egne!
http://www.fyens.dk/bagsiden/Davre-unden-og-nadver/artikel/877114

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 11:31
Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-16 12:03

Næeter er natnat som ordet antyder, når det nat på rigsdansk så er det næt i Thy og andre steder i nærheden.
Citat
Og så har vi Oenden som middagsmad, noget min kone kender med udtaler helt forkert?
hvordan udtaler fruen ordet? Det udtales som ujjen heromkring, men ordet bruges næsten ikke mere, det uddøde da den varme ret blev flyttet fra midt på dagen til om aftenen.
Spiser din kone dåwer om morgenen? Også det ord høres meget sjældent mu til dags og bruges vist kun af ældre mennesker

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-16 12:41

Godt fundet, selv om du ikke er jyde, katekismus,

>men forskellige egne; der er ikke langt fra min kones opvækst på Mors
og min, i det vestlige Himmerland, kun smalle Salling er der imellem.

Og så er o.v.n. helt enig med min kone både om ujjen og dåwer.

Det eneste jeg endnu håber på er at Næerter længere sydpå i Jylland bare betyder aftensmad?

Nadver er jo af jødisk/kristen oprindelse, og der sydpå spiser man jo aftensmad senere.

Selvfølgelig et nat lig næt, og derfor nætter som natmad,
men det var ikke det fik senere, efter vor aftensmad lig Næeter, højest aftenkaffe.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 13:44

Der er noget du bør vide!
Jeg er jyde.
http://www.visitnordjylland.dk/vendelbomaal

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-16 14:35

Undskyld katekismus, men

hvorfor kom du så med fynsk link i stedet for dine egne sproglige erfaringer?
Så er du måske deroppe fra hvor man tjyrrer i stedet for at køre??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 15:13

Det skal du ikke undskylde

Kender du det, at klapper er nede

Men pyt, nu skal jeg snart til at forberede "nædder". Jeg kan også sige "unnen" men så er det middag.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 15:22
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-16 15:45

Sig mig: Hvem interesserer sig for Jyder? ...altså; ud over Jyderne selv?
VI på Ama'r si'r: Morgenbajer, Formiddagsbajer, Frokostbajer, Eftermiddagsbajer, Fyraftensbajer, Madbajer, Dessertbajer, TV-bajer (..eller 2?-3?-X?-osv. Fyld selv på!), samt Go'natbajer.

Så behøver man vel ikke at vide mere om dagens måltider?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 16:26

MOLOKYLE
Det vidste vi jo godt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-16 17:04

Ja det vidste vi godt molo,

og nu har jeg jo boet på Amar, først på Torfavej, det ved du nok ikke hvor er ?
Og min første kone var Fra Teglkaasvej, til højre efter politi statistationen.

Og omkring bajere betaler jeg nok under halvdelen af det du betaler,
men ellers drikker vi mest hvidvin, Drosty Hof til 70 kr for 3 liter eller 4 flasker.

God St. Hans aften, I får vist bedre vejr en os??
Min selv lavede heks er ved at blive våd...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-16 19:08

svendgiversen ->
Citat
Torfavej, det ved du nok ikke hvor er

Hmmm.... som 'gammel' fastansat distriktafløser i postnummer 2300 S. ved jeg sgu nok hvor Torfavej er: mellem Thingvala og Ingolf som det hedder i 'postsprog'
Jeg bor selv få hundrede meter derfra: Sicilien (..mafiaen fra amager)
Skål ..og go' Skt. Hans Aften
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-06-16 20:54

Citat
VI på Ama'r si'r: Morgenbajer, Formiddagsbajer, Frokostbajer, Eftermiddagsbajer, Fyraftensbajer, Madbajer, Dessertbajer, TV-bajer (..eller 2?-3?-X?-osv. Fyld selv på!), samt Go'natbajer.
UPS Molo, du glemte en meget vigtig bajer - nemlig, kvajebajeren.

I en af mine sommerferier havde jeg forvildret mig ind som arbejdsmands på en byggeplads. Ved frokosttid kom sjakbejdsen og spurgte holdet: "Har I drukket frokost ?"

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-16 13:46

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-16 14:49

Kaptajn-Tommy -> Jeg er som Rolf 'ren'
Kvajebajer eksisterer ikke i mit vokabularium (..Joeh; hvis det er de 'andre' som skylder )
Jeg kvajer mig nemlig aldrig ...jeg laver allerhøjst en lille fejl ..som jeg altid søger at bortforklare ...eller som politikerne : At beklage
Det hedder således: En GRATIS omgang
</MOLOKYLE>