/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Nyt tandhjul på HONDA VFR 800, 2004.
Fra : Rustica.dk
Vist : 310 gange
200 point
Dato : 22-06-16 08:51

Hej Kan-du´er.

Jeg vil gerne gå 1 tand ned til 16 på forreste, fra 17.
Jeg vil beholde 43 på bagerste.

Grunden er at jeg hellere vil have et bedre optræk, en hastighed

Spørgsmålet, er om jeg kan beholde den kæde der sidder på eller om den skal skiftes for ikke at bliver for lang??

Jeg håber at der er nogen der har erfaringer med dette.

På forhånd tak. /R

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 22-06-16 10:34

Du må prøve dig frem. Der kan godt tages et led af kæden.
Det kan evt. erstattes med et halvt led .

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 22-06-16 11:09

- nils -
Ja det kan ende med det hæhæ..
Det var bare hvis nu der var en derude, der havde prøvet, så ville det være fint at vide

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-16 13:04

Hvis kæden ikke allerede er trukket lang/ slidt, så kan du nøjes med at stramme den op.
Men tror hurtigt du vil fortryde det, gear udvekslingen ændrer sig rimeligt meget, og ved almindelig kørsel bliver du hurtig træt af det da du skal skifte op og ned i gear for at for at motoren ikke lyder over anspændt.
Og der skal 2 led af kæden/ ikke et, og det er meget.
På mine mc har de altid fået et større tandhjul fortil hvis der var plads, og ærlig talt tror jeg ikke du vil kunne mærke det - med mindre din mc er i total dårlig stand, og en VF plejer ikke at lade noget høre fra sig angående acceleration.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-16 13:05

Citat
så kan du nøjes med at stramme den op

Der skulle nok stå slække på den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-16 13:06

Og den sidste glemmer vi, mig der sover i timen..

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 22-06-16 14:06

HæHæ en lille fejl kan der nemt snige sig ind..

Jeg har bare hørt, at lige den her ville have godt af at gå 1 tand ned, den har 16 tænder på tidligere modeller. og jeg syntes at den godt kunne være lidt kvikkere i optræk

men jeg tror jeg får taget 2 led af.!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-16 15:22

Husk at nyt og gammelt ikke altid er godt, hvad angår kædekit.
Har du tænkt på automatisk kædesmøring, kan laves for ikke mange kroner.
Har selv brugt det en overgang, men det kunne ikke betale sig - samt det svinede af H til, jeg skiftede altid skiftede dæk og kædekit hver sæson, da det som regel var slidt ned, og en knækket kæde eller sprængt dæk er ikke lige hvad man ønsker sig på 2 hjul.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-16 15:37

Kædesmøring i ´grove´ træk, jeg brugte kanyler der smurte selve tandhjulet på begge sider, så olien blev slynget ned på kæden:
https://www.youtube.com/watch?v=dvM4HShwGd0
Og smøring forhindrer desværre ikke en kæde i at blive trukket lang, og selv om man køber kæder der fra fabrikker er trukket lange, bliver de stadig længere ved brug.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 22-06-16 19:59

Det er rigtig godt at få lidt gode råd, fra en garvet MC-er

Jeg har sådan en olie fætter på min VFR skal bare lige finde ud af hvilken Olie jeg skal benytte.

/R

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-16 22:46

Jeg brugte almindelig madolie ? = og det HØRMEDE som en lokal Grillbar når jeg satte den på fod.
Andre undrede sig også over ? en 2 hjulet grillbar - vits.. men når man er 2 hjulet, hører man rimeligt meget fra andre på 2 hjul.. men det finder du sikkert meget hurtigt ud af, hvis det er din første mc.
Og i den forbindelse, glemte jeg som regel at lukke for ´olien´ så når jeg kom tilbage, lå der en ½ grillbar og så kedelig ud og ventede på en pose kattegrus.

Men alt i alt, kæde og dæk blev slidt på en sæson, så om jeg gav det olie eller ej - NYT.
Og i den størrelse MC/ 0-100 / under 4 sec, så koster det altså penge at køre mc/ især kæde og dæk og en anelse dyrt benzin - så kommer Politi og andet ved siden af.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 23-06-16 07:18

HAHA den var go´ " 2 hjulet grillbar"