/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male nyt væg, underlag?
Fra : o.v.n.
Vist : 456 gange
200 point
Dato : 08-06-16 11:58

Vi har fået nye vinduer sat i den ene side af huset og samtidig har vi valgt at isolere ydervæggen, inderst mod stuen er der gipsplader som skal males, jeg vil selvfølgelig ikke male direkte på gipspladen.
Forslag om hvad der skal males på efterlyses? Tapet, glasvæv eller andet?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 08-06-16 12:55

Glat væv til væggen...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-06-16 13:01

Jeg ville sætte glasvæv op. Hvis man er omhyggelig med opsætningen, sidder det fantastisk godt og kan males i de farver man ønsker, også den dag man vil have evt. ny farve eller blot have "frisket" lidt op !
Det er vistnok ikke så moderne mere, men jeg mener det er noget af det bedste !

Rigtig god fornøjelse.

ØV4

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 08-06-16 13:54

Glasfilt til væggen

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 08-06-16 14:20

For alt i verden ikke glasVÆV. Køb glasfilt; det samler ikke støv på 200 små vandrette hylder. I øvrigt troede jeg, at man satte gipsplader op for ikke at gå og rode med banevarer i glasuld.
Hvorfor vil du forresten ikke male direkte på gipspladen - jeg troede den var beregnet til det - efter spartling naturligvis. Spartling slipper du ikke, glasuld gør ikke væggen jævnere.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-06-16 17:50
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-06-16 20:37

En eller anden tidligere beboer har sat glasvæv op på badeværelset i min lejlighed, og hvis ikke det var fordi der snart skal gang i en større helhedsplan, så havde jeg fjernet det eller spartlet det ud.
Det er ikke til at holde rent. Og så på et badeværelse.

Samme glasvæv sidder på det lille stykke væg under mit køkkenvindue, og ser beskidt ud.

Du kan også overveje noget tapet med en struktur, som ser godt ud når det er malet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-16 01:54

Citat
Hvorfor vil du forresten ikke male direkte på gipspladen
de steder jeg har set maling direkte på gipspladerne har jeg kunne se samtlige søm og samlinger, i vil sikkert sige at spartling skulle udføres bedre, men jeg vil ikke bruge flere dage på at spartle en væg, jeg ved godt at der skal spartles men tapetet over dækker også en hel del så jeg burde kunne slippe lidt nemmere om ved arbejdet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-16 01:58

Citat
glasuld gør ikke væggen jævnere
jo det kan du godt tro på at den gør, nogle steder er glasuld 250 mm. og andre steder helt ned til 50 mm. den nye indermur bliver lige den gamle mur er skæv

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-06-16 23:41

hvis du har brugt de rigtige gipskartonplader , har dækket overgange med bånd og spartel på den rigtige måde og så undgået synlige søm/skruer, så kan du bare male direkte på kartonen. Men brug en først en isolationsgrunder, for at den ikke skal suge for meget maling.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-16 01:48

Tak for svaret pbp_et. jeg overvejer lige nu at male direkte på gipspladerne, tak for rådene om glasfilt i stedet for væv, det er for at slippe lidt nemmere om ved spartlingen at jeg ville have et underlag men efter at have talt med en kollega som er uddannet bygningsmaler kan jeg forstå at der ikke er nogen genveje hvis jeg vil have en jævn væg uden synlige søm og samlinger

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-06-16 08:04

Maleren har ret (selvfølgelig på det felt!). Harald Nyborg har en letspartel (konsistens lidt sejere end fløderand) til menneskevenlig pris, cirka en hund for en tiliters spand. Han sælger også bredspartler. Der går det ikke at fedte med en 50 mm spartel, når der er plads til 500.