|
| Kobling Kia Ceed 2008 Fra : jegersolen | Vist : 297 gange 35 point Dato : 31-05-16 18:36 |
|
Jeg har overtaget en Kia Ceed fra min søn. Koblingen virker dårligt, nærmest som om den ikke bliver trådt helt i bund. Og som om at jeg prøver at skifte gear uden at koble ud.
Jeg har fået at vide at i en Kia Ceed er koblingen selvjusterende. Betyder det at jeg SKAL have skiftet hele koblingen?
PS. Jeg HAR set efter om det skulle være bundmåtten som ligger under koblingspedalen.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 31-05-16 19:16 |
|
Jeg havde engang en bil med Hydraulisk kopling, og der var problemet manglende vædske.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 01-06-16 03:01 |
|
Selvjusteringen ligger i aktiveringen mellem pedal og koblingsnav.
På mange moderne biler er denhydraulisk.
Så kan problemet skyldes lækage i hydraulikken.
Jeg tror bestemt ikke at det er hele koblingen (koblingdnav og fjeder)som skal skiftes. Måske er det som mig selv skriver manglende væske,
Der skal bruges den rigtige væske, som formentlig er identisk med bremsevæsken.
Hvis en tosse har kommet olie i , vil koblingen ikke mere fungere, fordi pakninger mv i systemet ikke tåler denmindste olie.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 01-06-16 14:34 |
|
Din søn må have kendt problemet, og burde have sagt det til dig - omvendt burde du have mærket det da du købte bilen.
Da jeg havde problemet, holdt jeg for rødt lys og bilen begyndte at køre frem, rimelig uhyggelig oplevelse, så ind og tjekke diverse beholdere i motorrum og en var tom = koplings væsken, jeg havde så åbenbart kun brugt ´trykluft´ til at aktivere koplingen - så hvis det er manglende væske, burde du kunne aktivere koplingen et sekund eller mere, men så begynder bilen også at rulle af sig selv, da luften i hydraulik slangen komprimerer sig.
Slidt/ defekt kopling har jeg aldrig selv oplevet, så kan ikke udtale mig om det.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 02-06-16 09:02 |
|
Det er en uskik at holde for rødt lys i gear og bare med koblingspedalen nedtrykket. Det slider hårdt på tryklejet, lejet mod gearkassen og gør koblingsfjederen slap for tidligt.
Men værst er det at bilen kan køre frem og skade fodgængere, hvis foden smutter eller koblingsmekanismen svigter.
| |
|
Den har kørt ca. 150.000. Men nu prøver jeg at kigge på det med væsken i weekenden. Var slet ikke klar over at det "bare" kunne være det
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 08-06-16 10:02 |
|
Det har vi også prøvet med et hydraulisk udrykkerleje. Hele skidtet var samlet inde i koblingsklokken så der var kun een vej: Udskiftning.
Det fungerede periodisk, hvis man huskede at "pumpe" koblingspedalen godt og grundigt før man kørte hjemmefra, men det er ret nervepirrende, at køre i myldretidstrafik og så pludselig ved grønt lys ikke at kunne sætte kareten i gear.
Det ER en uskik at holde for rødt i gear. Vent til lyset skifter til gult: Kobling ned og i første. Så er man klar til at køre ved grønt lys, og udrykkerlejet skånes.
En anden uvane mange har tillagt sig: Fjern foden fra koblingspedalen når der er skiftet gear. Der er INGEN grund til at sidde med foden på koblingspedalen mellem gearskiftene. Træd koblingen ned, skift gear og slip. Fjern "poten" fra pedalen. Slut.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|