/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kobling Kia Ceed 2008
Fra : jegersolen
Vist : 297 gange
35 point
Dato : 31-05-16 18:36

Jeg har overtaget en Kia Ceed fra min søn. Koblingen virker dårligt, nærmest som om den ikke bliver trådt helt i bund. Og som om at jeg prøver at skifte gear uden at koble ud.
Jeg har fået at vide at i en Kia Ceed er koblingen selvjusterende. Betyder det at jeg SKAL have skiftet hele koblingen?
PS. Jeg HAR set efter om det skulle være bundmåtten som ligger under koblingspedalen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-16 19:16

Jeg havde engang en bil med Hydraulisk kopling, og der var problemet manglende vædske.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-16 03:01

Selvjusteringen ligger i aktiveringen mellem pedal og koblingsnav.
På mange moderne biler er denhydraulisk.
Så kan problemet skyldes lækage i hydraulikken.
Jeg tror bestemt ikke at det er hele koblingen (koblingdnav og fjeder)som skal skiftes. Måske er det som mig selv skriver manglende væske,
Der skal bruges den rigtige væske, som formentlig er identisk med bremsevæsken.
Hvis en tosse har kommet olie i , vil koblingen ikke mere fungere, fordi pakninger mv i systemet ikke tåler denmindste olie.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-06-16 06:38

Hvor mange kilometer har bilen kørt? Skal du skifte kobling så skift det hele ellers kan du risikere at du må gøre jobbet 2 gange, og det er ikke sjovt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-06-16 14:34

Din søn må have kendt problemet, og burde have sagt det til dig - omvendt burde du have mærket det da du købte bilen.
Da jeg havde problemet, holdt jeg for rødt lys og bilen begyndte at køre frem, rimelig uhyggelig oplevelse, så ind og tjekke diverse beholdere i motorrum og en var tom = koplings væsken, jeg havde så åbenbart kun brugt ´trykluft´ til at aktivere koplingen - så hvis det er manglende væske, burde du kunne aktivere koplingen et sekund eller mere, men så begynder bilen også at rulle af sig selv, da luften i hydraulik slangen komprimerer sig.
Slidt/ defekt kopling har jeg aldrig selv oplevet, så kan ikke udtale mig om det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-16 09:02

Det er en uskik at holde for rødt lys i gear og bare med koblingspedalen nedtrykket. Det slider hårdt på tryklejet, lejet mod gearkassen og gør koblingsfjederen slap for tidligt.
Men værst er det at bilen kan køre frem og skade fodgængere, hvis foden smutter eller koblingsmekanismen svigter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-06-16 16:10

Den skal trods alt i gear før eller siden.

Kommentar
Fra : jegersolen

Dato : 02-06-16 23:54

Den har kørt ca. 150.000. Men nu prøver jeg at kigge på det med væsken i weekenden. Var slet ikke klar over at det "bare" kunne være det

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-06-16 10:02

Det har vi også prøvet med et hydraulisk udrykkerleje. Hele skidtet var samlet inde i koblingsklokken så der var kun een vej: Udskiftning.
Det fungerede periodisk, hvis man huskede at "pumpe" koblingspedalen godt og grundigt før man kørte hjemmefra, men det er ret nervepirrende, at køre i myldretidstrafik og så pludselig ved grønt lys ikke at kunne sætte kareten i gear.
Det ER en uskik at holde for rødt i gear. Vent til lyset skifter til gult: Kobling ned og i første. Så er man klar til at køre ved grønt lys, og udrykkerlejet skånes.
En anden uvane mange har tillagt sig: Fjern foden fra koblingspedalen når der er skiftet gear. Der er INGEN grund til at sidde med foden på koblingspedalen mellem gearskiftene. Træd koblingen ned, skift gear og slip. Fjern "poten" fra pedalen. Slut.