/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sende mails fra wordpad i Windows10
Fra : Otnob
Vist : 1016 gange
300 point
Dato : 26-05-16 15:54

Når jeg prøver at sende mails fra Word pad får jeg denne besked:
"Der er ikke tilknyttet et email program, der kan udføre den ønskede handling.
Installer et e-mail program, eller opret en tilknytning i Kontrolpanelet standardprogrammer, hvis der allerede er installeret et.

Jeg har live.dk og webspeed.dk samt Gmail.
På min anden PC. med Windows7 har jeg ingen problemer, men den PC har tænkt mig at droppe.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-16 16:21

G-mail er IKKE et "email program" men en web løsning.

Hvilket post program startes op på den anden PC?

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 26-05-16 17:46

Det gør Live Mail

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-05-16 17:57

WordPad er et tekstredigerings program, ikke et email program. Der skal du bruge et mail program.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 26-05-16 18:11

Hej kimpetersen

Jeg skriver i Wordpad og har mulighed for at sende det skrevne i en mails, prøv selv programmet så vil du bedre forstå hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-05-16 19:34

Word/wordpad kan ikke selv sende mail.
Det den forsøger er at starte dit standard email program, og derigennem få send din besked som email. Da du ikke har installeret / konfigureret et email program, kommer denne fejl.

Selvom du har en mail, så er disse anderledes i form af det er webmails. Du tilgår dem typisk igennem din browser.

Du skal installere et mail program – og konfigurer det til at benytte din mail. Du burde kunne installere windows live mail, på denne maskine, og dermed få det samme setup.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 26-05-16 19:48

Dette kommer frem når jeg vil sende mails fra Wordpad
Citat
"Der er ikke tilknyttet et email program, der kan udføre den ønskede handling.
Installer et e-mail program, eller opret en tilknytning i Kontrolpanelet standardprogrammer, hvis der allerede er installeret et.

Som nævnt har jeg ikke problemer med det når jeg benytter min PC. med Windows7

Så spørgsmålet er dette med at oprette en tilknytning i kontrolpanelet, hvordan jeg gør det.

Kommentar
Fra : palleby

Dato : 26-05-16 21:31

Indstillinger..system..standard apps.der kan du angive program for emails

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-05-16 01:41

Jeg går ud fra du mener Windows Live Mail som er en af programmerne i Windows Essentials pakken:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-live/windows-essentials-help#v1h=tab4
Citat
Jeg har live.dk og webspeed.dk samt Gmail
hvis du sender og modtager mails fra de 3 nævnte udbydere i Windows Live Mail programmet, så skal du sætte Windows Live Mail som standard til mails.
Det gør du ved at klikke på Indstillinger og på System i venstre side næsten helt i bunden klikker du på Standardapps, der ruller du ned og klikker på Vælg standardapps efter protokol, rul ned og klik på Windows Live Mail.
Nu burde Windows Live Mail åbne med en ny besked/ny mail med dit dokument vedhæftet når du i Wordpad klikker på Send i mail.
Jeg bruger Thunderbird som mail program og den opfører sig som beskrevet herover så jeg gætter på at Windows Live Mail gør det samme, ellers har du mulighed for at skifte e-mail program:
https://www.mozilla.org/da/thunderbird/

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 27-05-16 11:19

Hej o.v.n.

Jeg har fulgt din omhyggelige anvisning, men der findes ikke et specifik mailprogram, men der står blot mail.
Måske er grunden den meddelelse jeg fik forleden:

Citat
Kære bruger

Vi introducerede tidligere i år et nyt Outl?ook?.?com, som giver bedre ydeevne, sikkerhed og driftssikkerhed.

Det virker til, at du i øjeblikket bruger Windows Live Mail 2012 til at oprette forbindelse til din Outl?ook?.?com-konto. Windows Live Mail 2012 understøtter ikke de synkroniseringsteknologier, der anvendes af det nye Outl?ook?.?com. Når opgraderingerne af kontiene går i gang i slutningen af juni, kan du ikke længere sende eller modtage mail, der er sendt til din Outl?ook?.?com-konto i Windows Live Mail 2012. Stol trygt på, at du altid når som helst kan få adgang til din Outl?ook?.?com-konto via en webbrowser, og du vil fortsat have adgang til alle de data, der i øjeblikket er i Windows Live Mail 2012.

Hvis du i øjeblikket bruger Windows Live Mail 2012, anbefaler vi, at du skifter til appen Mail i Windows i dag. Appen Mail er indbygget i Windows 8.1 og Windows 10. Kom i gang med at bruge appen ved blot at starte den og tilføje din Outl?ook?.?com-konto.

Tilsyneladende har jeg automatisk fået et Outlook live.dk mailprogram, da jeg for nogle dage siden fik Windows10.
Når jeg er interesseret i at kunne sende direkte fra Wordpad er grunden den at der ikke som tidligere følger Microsoft Word starter med, men man får tilbudt at leje Office og det er jeg ikke interesseret i.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-05-16 12:06

Du kan IKKE sende mails fra WordPad, MEN du kan skrive en hel del i WordPad og så vælge at E-maile det til en og for at kunne gøre det så skal du have et aktivt og konfigureret mail program installeret på din computer.
WordPad sender ikke selv mails, men åbner et standard mail program. Den tekst du har skrevet bliver vedhæftet en ny mail i mail programmet som en .RTF fil.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 27-05-16 14:12

Det er som Webnoob skriver, du kan ikke sende mails direkte fra Wordpad, det du kan er at åbne begyndelsen til en ny mail i et mailprogram når du klikker på Filer og Send i mail i Wordpad.
Men det kræver at du har et mailprogram på computeren og at det program er sat som standardprogram til mail, du kan ikke benytte muligheden med hverken Outlook.com, Gmail eller andre når du benytter browseren til dine mail konti.
Jeg bruger ikke selv muligheden du efterlyser men forsøgte at teste i aftes, det gik fint med mit Thunderbird mailprogram, jeg har aldrig hørt om at Outlook.com ikke skulle kunne bruges i Windows Live Mail programmet men det passer sikkert når du skriver det.
Måske du skulle overveje Thunderbird som mail program, du kan sende og modtage mails fra Outlook.com, Gmail.com + mange andre og der virker muligheden du efterlyser

Godkendelse af svar
Fra : Otnob

Dato : 27-05-16 16:53

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-05-16 18:38

Godt du fandt en løsning - god weekend