/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stålvask reagerer på kogende vand
Fra : molslinien
Vist : 878 gange
100 point
Dato : 24-05-16 16:55

Hej
Når jeg hælder kogende eller meget varmt vand i min stålvask i køkkenet, reagerer den tit med en meget høj lyd og sprøjter en smule med vandet.

Jeg får et kæmpe chok hver gang ;)
Ikke så godt når man står med kogende vand i hånden

Er der en måde at fixe dét?
Evt. banke vasken lidt på plads?

Jeg plejer at lade den kolde hane køre mens jeg hælder det varme vand i, men det hjælper ikke altid

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-05-16 18:25

Hvorfor skal du hælde kogende vand i vasken, - du kunne måske lige komme en smule koldt i inden du hælder det ud?

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 24-05-16 18:38

Ammitz
Når jeg har kogt grøntsager, rodfrugter, ris, linser, hvadsomhelst.
Så skal det jo op af vandet, tit gerne med det samme, og tit er det nemmest og hurtigst bare at hælde vandet fra.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-16 19:00

Det er når afløbet er ved at være stoppet, at vaske giver det sprøjt, og det er en forstoppelse et godt stykke fra vasken.
Jeg har fuldstændig samme problem, som først forsvinder når røret er renset med rensebånd.
1 til 2 mdr. måned efter opstår det igen, måske fordi afløbet længere ude har bagfald.
VH Palle

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 24-05-16 19:14

Fyld en smule koldt vand i vasken, inden du hælder det kogende vand fra...

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 24-05-16 19:41

Hej igen
Vasken/afløbet er ikke stoppet.
Og det hjælper som sagt ikke rigtigt at lade det kolde vand løbe samtidig.
Stålet "giver sig" kraftigt og med et spjæld, så snart det varme vand rammer. boing bang!
Så jeg tænker at banke vasken lidt på plads ville hjælpe.. gættede på det var et velkendt problem, da jeg har oplevet det mange andre steder med stålvaske

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-05-16 21:38

Citat
Så jeg tænker at banke vasken lidt på plads ville hjælpe

Alle har problemet - bare ikke mig.

Jeg tabte ved et uheld hovedet på en 5kg forhammer ned i vasken og den lavede en ´lille´ bule - og siden har min vask bare ´knirket´ af det varme (kogende) vand.
Men det kan være at du kan lave den ´skæv´ på andre måder.

Ellers var min vask direkte modbydelig - da alt porcelænet tog en ordenlig rystetur i kummen, og så vidt jeg husker startede problem allerede ved 60*, men kogende vand og den var total gal.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-16 07:56

Du kan ikke gøre noget ved problemet !!! Det skyldes spændinger i materialet og disse spændinger udløser problemet når du hælder f.eks. kogende vand i vasken. Naturligvis er en vask beregnet til at hælde kogende vand i - i øvrigt en rigtig god idé, da det opløser fedtrester der sidder i f.eks. vandlåsen !
Hele problemet er billigt stål og måske dårlige presseværktøjer, samt formentlig nye hurtigere processer til fremstilling af vaske. Vi lever i en "netto"-verden hvor ingenting må koste noget og det går ud over kvaliteten - så enkelt er det ! Det kan lade sig gøre at producere bedre rustfire vaske end mange producenter gør i dag, men prisen vil nok være 30-40% dyrere end i dag og det vil forbrugerne ikke betale. Du kan få installeret en fajance (som det vore håndvaske er lavet af) vask eller en emaljeret støbejernsvask - de "svarer ikke igen" ved brug, men er nærmest uforgængelige, hvis ikke man lige dropper store tunge ting i dem !!!

Forleden skulle jeg have fat i en ny skovl til haven, men ak og ve ! Den gode gamle Lysbro kvalitet fra fabrikken i Silkeborg, eksisterer ikke mere, men er overtaget af Fiskars, og det navn plejer at stå for kvalitet. Men magen til klamphuggeri skal man sgu' lede længe efter - bølget rundt i den øverste del fortæller for det første noget om stålkvaliteten der ikke er egnet til optræk, og formentlig også noget om de presseværktøjer der benyttes. Hvorledes processen ellers foregår ved jeg ikke, men blot konstatere, at den kvalitet man førhen fik hos det hæderkronede Silkeborg-firma er ikke eksisterende - desværre

Der kan nævnes masser af eksempler af lignende art, men det er til at blive deprimeret over, så vi må leve med elendigheden ligesom i de "glade" DDR dage.

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : molslinien

Dato : 26-05-16 08:58

Tak for svaret Øjenvidnet4 og andre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-05-16 11:19

Det er ikke stålets kvalitet, for stort set alle Vaske laves af 18/8/2 stål.
Det er heller ikke dårlige presseværktøjer, men udformningen af vaskebunden.
I 1962 blev Juvelvasken presset op i en operation.
Det er nok den samme metode i dag selvom vasken nu hedder "intra"

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-05-16 11:55

Tak for point til molslinien.

Til Eyvind vil jeg sige, at der er stor forskel på stålkvaliteter. Bruger man en helberoliget kvalitet, er der næsten ingen spændinger der skal/kan flyttes på og derfor har man ikke problemet ved en god stålkvalitet !
"I de gode gamle dage" brugte man også tykkere materiale end i dag og det har også indflydelse på resultatet !

ØV4