/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gorenje WA 50 140 Vaskemaskine slår HFI
Fra : boyelauritzen
Vist : 484 gange
100 point
Dato : 18-05-16 21:38

Vaskemaskine er 8 år gammel.

Gorenje WA 50 140 Vaskemaskine begyndte at slå HFI relæ under opvarme fase.

Og trods støvsugning springer HFI relæ blot der gøres klar til at starte program

se: https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/26823449020/in/photostream/

Hvad kan jeg gøre?

NB: Jeg gætter selv på at der er kommet overgang i varmelegemet.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 18-05-16 22:40

Så en eller anden til at måle, om der er overgang i varmelegemet. En anden mulighed er, at en kondensator i støjfiltret er kortsluttet. Det med varmelegemet kan du selv afgøre: Tag forbindelsen fra uden at kortslutte ledningerne, vikl isolerbånd omkring og start maskinen. Hvis den stadig trækker relæet, skal du have en fagmand til.
vh
pbp

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-05-16 10:30
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-05-16 16:54

Det kan være flere ting

Men man kan somregl måle sig frem til problemet med en isolationstester og et ohmmeter.

Dørkontakten er et godt bud hvis programmet ikke er startet ellers så varmelegmet .

Skal man have en ud koster det hurtigt 5-800kr at fejlfinding på maskinen og 8 år gammel ?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 23-05-16 11:25

Når jeg har fået installeret nyt varmelegeme, giver jeg KanDu point til det råd der hjalp mig mest.

Erfaring d. 23. maj 2016:
- Det var defekt varmelegemet der forårsagede vand gennemtæring og dermed vand på ledere, hvilket gav fejlstrøm, af et niveau der kunne slå HFI-relæ, når fugt - med tid - havde trukket igennem rustne varmelegeme i tilstrækkelig grad.
- Gennemtæring af varmelegeme er sket de steder, hvor der har sat sig stof trævler, der både har forhindret udtørring, og givet ekstra varmt element pga. den varmeisolerende effekt.
- Stofrester stammer fra vask af gamle klude, og min manglende rengøring af varmeelement.

NB: Det er en design svaghed - ved vaskemaskiner - at rengøring af varmeelement ikke er nemt se www.flickr.com/photos/28886776@N02/27094020262/in/photostream/

Vaskemaskine Producenter har plads til design forbedring.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-05-16 17:39

Tak for svaret pbp_et.

Så virker vaskemaskine på ny

Har købt KaerCHer Waste Water remover i Bauhause, så vi ikke har behov for, at vaske gamle klude.

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/27232298246/in/photostream/