/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Stemplekande trykker ej kaffegrums samme
Fra : boyelauritzen
Vist : 419 gange
110 point
Dato : 13-05-16 10:26

Stempelgang er kun 15 cm på den 19 cm dybe stålkande.

Det betyder stemplet ikke trykker kaffegrums, og når der brygges en halv kande kaffe, spildes en kop kaffe og krums selv med stemplet helt i bund.

I de nederste 4 cm bliver indre diameter af stempelkanden mindre, hvorfor plejlstangen ikke blot kan være længere.

Problem forventes løst nogle 3 cm store stålkugler!

Er der nogle der har bedre konstruktive forslag?

Se evt. foto https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/26380304203/in/photostream/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-05-16 10:46

Lyder som en udformningsfejl som jeg ville klage over, fremfor uholdbare løsninger...

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-05-16 09:07
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-05-16 09:41

Er dine bønner kværnet meget fint?
http://www.kaffesnob.dk/hjemmebryg/stempelkande

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-05-16 09:51

Nej.

Accepteret svar
Fra : JanusN

Modtaget 110 point
Dato : 14-05-16 10:50

Er du sikker på at det er det korrekte stempel, og ikke et der hører til en mindre kande?
/Janus

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-05-16 09:31

Er det en Bodum stempelkande?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 15-05-16 10:00

Tak JanusN & katekismus
Ja, jeg har mange Bodum kander.
Og kan ikke afvise at stemplerne skulle være blevet byttet.
Hvad jeg nu vil prøve at opklare.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-05-16 10:10

Stemplet kan, med denne kandes udformning jo aldrig komme længere ned end til det sted, hvor kandens og stemplets diameter er ens. Du vil aldrig kunne undgå at der er vand/ kaffe under stemplet. Hvis stemplet skal trykke grumset i bund, som ved de cylindriske kander, må stemplet have kandens bunddiameter. I så fald vil der fise vand og grums op langs siderne.
Hvis kanden absolut skal have den facon og være en stempelkande, må den have en indvendig cylindrisk indsats passende til stemplets diameter.
Håber at det hele er en joke!
Ingelein

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 15-05-16 11:16

Tak Ingelein
"Håber at det hele er en joke!"
Det er ikke mere joke, end at træde mere forsigtig på speederen og spare 10 % brændstof.
Jeg er blevet opmærksom på, at jeg spilder 10% af den kaffe jeg brygger.
Et unødvendig spild, jeg her spørger om hjælp til, at få stoppet.

NB: Hvis ikke andet kan jeg have noget fyld stof (nogle 3cm store kugler) i sammen med kaffen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-05-16 12:15

Tilbsge til butikken med den kande. Hvorfor have alt det bøvl med stålkugler? Det minder mig i høj grad om de der smarte MENU fakler af frosted glas, hvor vægen trak en masse vand ned i olien og den våde væge slet ikke kunne fænge. Men smart så det da ud. Nu har jeg monteret solcelle lamper i dem. MENU har været glade for at en masse firmaer brugte dem som julegaver. Den slags gratis ting kan man jo ikke være bekendt at klage over.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-05-16 12:23

For mig at se, er det låget til en glasstempelkande
http://emofabrik.dk/producenter-69/bodum-80/?gclid=CL66l8Pt28wCFQsNcwod4Y4J5g

Er dette ikke tilfældet kontakter du blot
http://www.bodum.com/dk/da/
http://www.bodum.com/dk/da/cms/90/100336/

De er nemlig til at snakke med

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 11-07-16 06:38

Problem er at omkredsen er mindre sidst i stempel. Nu løser jeg problem lav praktisk med ekstra filtrering efter bryg
Se 3 fotos:
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28232610715/in/dateposted/

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 21-07-16 08:21

Tak for svaret JanusN.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 31-08-17 08:07

I dag hælder jeg slipperne (første og sidste kaffe) og al grumset i bunden af stempelkanden gennem plastik te filtre.

Den mere syrlige kaffe i slipperne drikker jeg først.

Midten kommer på termokande.