/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
trailer.
Fra : kenwood
Vist : 378 gange
300 point
Dato : 12-05-16 17:44

Jeg har købt en Brenderup trailer fra et murerfirma der er gået konkurs, nu er problemet bare hvordan får jeg den rengjort, det er alu og der er en del mørtel og andet snavs på den. bunden er fin nok på den så det er de 4 alu sider der er ret grimme på den.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 310 point
Dato : 12-05-16 18:24

Du skal grovrense med håndkraft og eventuelt et vibrerende værktøj.
Aluminium er ikke syrefast, men du kan skure med varm eddike eller afkalker i kaffemaskine-fortynding.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-16 20:07

Ja Aluminium er ikke syrefast, tværtimod. Den eneste grund til at det alligevel klarer sig nogenlunde i vand( som også er en syre) er at aluminium med ilt laver en fast tæt overflade som modstår meget.
I paksis tåler aluminium derfor en stærkt iltende syre som salpetersyre.
Den var tidligere til at få ven enhver materialist. I dag er det meget sværere at finde en forhandler.

Husk handsker gummiforklæde og kun arbejde ned vinden i ryggen. salpetersyre kan udvikle Nox er ved reaktion med diverse baser.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-16 20:15

Se her Det sælges som Trailervask.
Men pas på . Det er farligt for ukyndige. Brune dampe fra processen er stærkt skadelige for helbredet. .

http://renee.dk/kemikaliertekniske-kemi-produkter/salpetersyre-53-26-kg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-16 21:18

Du burde have givet lidt mere for den trailer, når den er så fin alu malet.
Hvad skal den bruges til?

Vi har selv en endnu grimmere trailer, men den opfylder sit formål, haveaffald.

Så i stedet for at ofre dyre, stærke, syrer på at rense den,
fjern det løse mørtel med en have slange, men ellers lad den være som den er.

Godkendelse af svar
Fra : kenwood

Dato : 13-05-16 06:57

Tak for svaret hjkofoed.

har prøvet med eddikesyre, det virker fint skyller efter med en højtryksrenser den blev næsten som ny.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-05-16 13:19

Tak, det glæder mig, det var nok meget klogt at spulu efter.