/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pop up bundventil i håndvask
Fra : ingelein
Vist : 403 gange
50 point
Dato : 06-05-16 20:39

Vi fik monteret nye vandhaner og til dem hørte der popup bundventiler. Det er da smart nok, når man lukker ventilen, men for at åbne den, skal man jo have hånden ned i det "snavsede" vand og bagefter vaske hænder igen. Hvem i alverden har dog fundet på sådan noget klamt. Jeg vil spørge hos producenten Hans Grohe.
Jeg opdagede ikke de nye bundventiler før montøren var gået. Men jeg kan da se at de er nemmere at montere uden den der pisteljavert til at skubbe op og ned. Vænner man sig til pop uppen?
Ingelein

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-05-16 22:44

Næste gang vil jeg ubetinget have pop-up'er.
Lukkemekanismerne med de lange stænger, virker som regel ikke særlig godt, og jeg kan ikke se, der skulle være noget klamt ved at trykke på bundproppen, lige inden man alligevel tager hænderne op af vandet. De vil sandsynligvis alligevel blive skyllet en gang under den rindende hane.
BTW så vasker jeg altid hænder under den rindende hane - med svag stråle under vaskningen og kraftigere ved afskylning.
I det hele taget er det ret sjældent, bundproppen bliver aktiveret.
Endelig er "klamt" et relativt begreb, og hvis det vand man selv lige har vasket sig i er klamt, så er man vist lidt for "hys"
Håber ikke du tager det fortrydeligt op, sådan er det ikke ment, men det er altså min mening....

PS: Hvordan har du det med at rense afløb ? - for der kan jeg til gengæld somme tider godt finde på at bruge ordet klamt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-05-16 23:55

Hej myg

Jeg kan se at der er forskel på, hvad vi bruger vores håndvaske til. Vi har to ved siden af hinanden og når vi har børnebørn/ oldebørn på besøg, der har haft et uheld, kan jeg godt finde på at bruge håndvasken til at skylle det værste af eller sætte i blød i den ene håndvask. Jeg smækker da også tæerne op i håndvasken, når de er blevet sorte under havearbejdet.

Afløb være klamme, men hos os bliver de det ikke, for de er hidtil blevet taget op og har fået renset "møllen", når jeg gør håndvasken ren.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-05-16 23:57

rettelse: Afløb kan være klamme.
Ingelein

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-05-16 08:32

Der er 2 typer pop-up'er den normalle med vippe arm i bunden som er forbundet op oven på håndvasken så man nemt kan skubbe proppen på, og så de "billige" med klik som man skal ned i vandet og trykke på proppen både for at åbne og lukke

[YOUTUBE]https://www.youtube.com/embed/LeoHFJLnZYc[/YOUTUBE]

Klik typen ville jeg aldrig købe.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 50 point
Dato : 07-05-16 08:33
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-05-16 09:37

Jeg valgte jo en hane uden at se om den havde hul bagi til en løftop stang. Og billig vil jeg ikke kalde vores bundventil til knap 500 kr
Nå, men jeg overlever. Det har også lidt at gøre med om vasken har overløb eller ej ?....
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-05-16 19:37

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 11-05-16 07:56

Derfor billig stod i "", da design er mindre kompleks.

Mener også man kan få bundventil med vip og uden overløb, kan dog ikke lige finde nogle.