/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Er frit sygehus valg for alle ?
Fra : vedikkealt
Vist : 356 gange
300 point
Dato : 29-04-16 19:36

Hej med jer

Et frit sygehus valg med modifikationer.

En indkaldelse til en forundersøgelse er sat til 4. januar 2017.

Og så er der en større stak papirer med om frit sygehus valg og oplysninger om ret til hurtig udredning, altså indenfor 30 dage og et telefon nummer til Enheden for frit Sygehusvalg.

Og så er det jo bare en opringning så der kan komme gang i noget udredning INDEN for 30 dage.

Men sådan fungerer virkeligheden IKKE.

Der kan INGEN udredning ske før om 60 dage, og det på et hospital 210 kilometer væk, men der gives selvfølgelig kørselsgodtgørelse.

Så langt så godt.

For der er lige et par minuser af de STORE.

Transporttiden med offentlige transportmidler er godt 6 timer hver vej, og vil altså ikke kunne klares på en dag.

Og hvis der skal ske en videre behandling, så er transporten i den forbindelse for egen regning, også overnatningen da det ikke er muligt at komme frem og tilbage samme dag.

Så jeg spørger...er frit sygehus for alle eller udvalgte....?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-16 19:41

Siger kun ? GODT SPØRGSMÅL

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-04-16 20:52

Citat
Er frit sygehus valg for alle ?

I princippet, ja. Men min erfaring er, at der er forskel på regioner. Eller der er forskel på, hvor syge folk er i de forskellige regioner. Hvad jeg nu ikke tror på.

Citat
En indkaldelse til en forundersøgelse er sat til 4. januar 2017.

Det tidsrum, kender jeg alt for godt, fra Ålborg Universitets hospital. Er under Region Nord, da vi bor i Nordthy.

Men Region Midt, overraskede mig positivt. Blev indkaldt til en EMG undersøgelse på Mølholm privat hospital, Vejle. Indkaldelses brev dateret 29-10-15. Skulle møde 23-11-15. Så det var rimelig hurtigt.

Min kone fik indkaldelse til Århus Universitets Hospital 14-4-16 og skulle møde 21-4-16.

Hun fik indkaldelse igen, til Skejby 25-4-16 og skal møde nu 2-5-16. Denne her er efter henvisning fra vores lokale Læge. Så der er stort forskel på ventetider.

Og der er heldigvis, ikke tale om livstruende sygdomme. Kørselsgodtgørelse: Jeg fik 369,. for kørsel til Mølholm. Taksterne regner de ud efter afstand til nærmeste relevante sygehus.

M.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-04-16 21:51

# Mosebaek

Nu er det her heller ikke livstruende, men vigtigt alligevel da resultaterne skal bruges til en videre visitering.

Og her er det også Nordthy vedkommende kommer fra, så det er også under Region Nord.

Men jeg har så lige erfaret via nettet, at hver region har deres eget patient kontor hvor man kan søge råd og vejledning, for hos Enheden for Sygehusvalg var de is kolde.

Så nu får de en opringning på mandag, og så kan jeg måske blive klogere derfra.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-04-16 22:33

Ja, det kræver et godt helbred, at være i med det danske sundhedssystem.

Siden januar 2014, har jeg besøgt Ålborg Universitets Hospital ca. 20 gange. Opereret i ryggen to gange, uden effekt. Har nok været på alle afdelinger, på nær Føde og gynækolog afd. Men det skyldes jo nok, at jeg er af hankøn.

For resten var det nok forkert, jeg nævnte Mølholm i forbindelse med region Midt. Da det er en privat hospital, er den nok uden for regionernes indflydelse.

M.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-04-16 22:41

# Mosebaek

Mølholm får visiteret kunder fra det offentlige, efter hvad jeg kan læse mig til så helt forkert er det ikke, men man skal jo kende systemet indefra og så iøvrigt have et godt helbred for at være syg.

Det er da noget af en statistik du har oparbejdet dig

Selv bor vi lige nu ved en fejl i Sydthy, men det bliver der lavet om på - for det er ganske enkelt for langt ude på landet, og vi har igen fået beskåret vores busser så fruen for noget siden måtte af med 650 til en TAXA hvis ikke hun ville sidde og rådne op i timer på stationen i Thisted - men det var så lige en anden snak

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-04-16 11:18

Citat
Det er da noget af en statistik du har oparbejdet dig

Ja, jeg er da med til at holde taxa erhvervet i gang. Får mange gode samtaler med chaufførerne.
Har ladet mig fortælle, at der er tilknyttet 600 biler til Ålborg Universitetshospital. Jeg er blevet fragtet i taxa`er fra Mors, Thisted, Hanstholm, Fjerritslev, Løgstør, og forskellige fra Vendsyssel. Alt gratis.

Forstår godt, det er dyrt at drive en Region.

Skal en tur derover igen 12 maj. Flere gange har det kun været samtale med en overlæge. Så de er begyndt at bruge tefonen. Det er jo tåbeligt, at bruge penge på at blive kørt til Ålborg, for at snakke i 15 minutter, med en læge.

M.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-05-16 08:40

600 biler bliver vel så til det dobbelte når supersygehuset i Aalborg står færdigt, for så skal ALT og ALLE vel transporteres til Aalborg, og så bliver alle de lokale sygehuse fra syd for Hobro til Skagen lavet om til flygtninge centre.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-05-16 11:54

Jeg blev ved med at ringe rundt til forskellige kontorer, for jeg fattede ikke at man sådan uden videre kunne sætte det frie sygehusvalg ud af kraft.

Min indsats gav så pote i går, da løsningen var at en læge skulle stå inde for at vedkommende ikke selv var i stand til at foretage turen alene, og det er vedkommende ikke, så nu er der sat gang i det frie sygehus valg, og straks indkaldelsen kommer bestiller lægen en transport med ledsager....til en hel dagsrejse - tur - retur.

Havde jeg tænkt - at sådan er det nok bare - så havde jeg ikke med en uges undersøgelser af hvordan systemet fungerer kommet frem til at spare 6 måneders venten på en udredning.

Men i systemet er der INGEN hjælp at hente, du skal selv stykke din viden sammen - bid for bid.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 300 point
Dato : 03-05-16 12:20

Citat
600 biler bliver vel så til det dobbelte når supersygehuset i Aalborg står færdigt, for så skal ALT og ALLE vel transporteres til Aalborg, og så bliver alle de lokale sygehuse fra syd for Hobro til Skagen lavet om til flygtninge centre.

Jeg er alvorlig bange for, du får ret. Nu kostede de vel over 50 mill., på Thisted sygehus. Men den er absolut ikke fredet, af den grund. De kan hurtigt finde på en ny "panik-løsning".

Citat
Havde jeg tænkt - at sådan er det nok bare - så havde jeg ikke med en uges undersøgelser af hvordan systemet fungerer kommet frem til at spare 6 måneders venten på en udredning.

Har igen ret. Os der har gået i "flinkeskolen", får ikke andet ud af det, end at blive sat bagest i køen.

Med hensyn til kørsel, er vi nu altid blevet godt behandlet. Vi ringer gerne til Kørselskontoret, en uges tid før. Aftaler tid og sted. Og taxa er her som regel, lige på minuttet. Jeg har altid haft konen med, uden problemer, da jeg er meget dårligt gående. Så hun ordner gerne det fornødne, i f.eks. Receptionen. Kører med "Rulle-Marie"= Rollator).

M.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-05-16 12:56

Tak for svaret Mosebaek.

Ja...systemet har INGEN skrupler over at sætte streg henover nogle brugte millioner - i flertal - så lige der fattes vores land åbenbart ikke penge.

Da jeg talte med en på de der kontorer så sagde hun....der står 500 derude der har brug for en som dig, der kan sætte spørgsmålstegn ved et NEJ - ville også gerne men det er tidskrævende og ikke til at leve af. Jeg har igennem tiden været Bisidder - kørt retssager for folk - fået stoppet en advokat i Aalborg som havde fået en fandens uskik - været frivillig rådgiver - igangsætter og koordinator i en forening med over 1000 medlemmer - deltaget i boboer arbejde og bestyrelser + nogle andre småting, så jeg har en vis erfaring med at gå folk på klingen når det hele bliver for langhåret.

Før alt der her startede, som er grunden til mit spørgsmål her, var jeg uanmeldt på 7 offentlige kontorer inde i Aalborg, og ikke ET eneste sted gik der mere end 5 minutter inden jeg kom til at snakke med den rigtige, og et par af dem måtte undervejs udsætte deres frokost, men nogle gange hjæper det altså at stå lidt fast og være fast i spyttet.

Så nu blver det spændende hvad der sker herfra, for slut resultatet skulle gerne blive at vedkommende får et permanent ophold på en form for døgn institution for mennesker der har det med at fare vild i deres liv.

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-05-16 18:14

Selv tak, vedikkealt.
Citat
Ja...systemet har INGEN skrupler over at sætte streg henover nogle brugte millioner - i flertal - så lige der fattes vores land åbenbart ikke penge.

Ja, det kræver en god energi, og tålmodighed, at kæmpe mod det offentlige.
Jeg ved ikke om jeg har en svigtende hukommelse, men det står for mig, at i "gamle dage" fik man hjælp når der var behov for det. Det kniber i allerhøjeste grad i dag.

Citat
Ja...systemet har INGEN skrupler over at sætte streg henover nogle brugte millioner - i flertal - så lige der fattes vores land åbenbart ikke penge.

Det der med statsfinanser, har jeg forlængst opgivet at se det logiske i. Regioner og kommuner, skal spare, skære ind til benet. Samtidig har vi råd til nye kampfly, til en mia. pr. styk. Emigranter koster os vel omkring 20 mia....årligt. Hvor er fornuften.

Nå, held og lykke med "projektet". Det kan der blive brug for.

Vh. M.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-05-16 09:34

Der er IKKE noget galt med din hukommelse, for i dag er det kommunernes fornemste opgave IKKE at efterkomme borgernes behov - og det uanset om det handler om noget man bare plejer at gøre, eller det handler om borgernes rettigheder som er nedskrevet i love og §§§§

Jeg følger nogle sider på Facebook der handler om den problematik.

Og så er selve navnet på dem der skal hjælpe også skiftet ud....i gamle dage hed det en SOCIALrådgiver der kunne råde og vejlede en når man havde sociale problemer..

....i dag hedder det

SAGSbehandler...og her handler det om at skaffe borgerne sager på halsen og mistro dem for det værste...OM de måtte være så uheldige at få brug for hjælp.

Kommunerne overtæder §§§§ og regler i uhørt omfang, og der er fejl i vildt mange afgørelser - især i de afgørelser hvor kommunen kan spare penge på et NEJ til borgerne...at de så siden får medhold medfører hverken kommnen bliver straffet eller en efterbetaling af de borgeren er blevet snydt for...det er en uhyggeligt udvikling.

Det med statsfinanserne er der vist kun dem selv der kan se fornuften i, for borgerne kan sjældent...og fornuften i deres store pensioner og eftervederlag på millioner er uhørt - men igen - det har vi jo ikke forstand på.

Og TAK for - Held og lykke - for der er intet der kommer af sig selv.