/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Projekt skovbøsse.
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 1384 gange
500 point
Dato : 29-04-16 16:20

Jeg har et ældre haglgevær stående som ikke bliver benyttet så meget mere. Jeg har prøvet at sælge det, men forhandlerne vil ikke rigtigt give noget for det, da det ikke er trykprøvet til stålhagl.

Jeg har så fået den geniale idé - synes jeg selv - at jeg vil korte geværets løb af, og bruge det på skovjagt - altså som skovbøsse, hvor vi alligevel ikke må skyde med stålhagl.
Hvad siger I til den idé..?

Har I nogen erfaringer vedr. kort løb på f.eks 58 cm. evne til at forende fugle på afstande af 25 - 30 meter /(Over trætoppene i skoven) ?

Er der nogen erfaringer med spredningen af haglene, når nu trangboringen bliver savet væk..?

I henhold til lovens krav skal løbet ha' en minimums længde på 55 cm. Er det incl. patronkamret - eller er det kun løbet..?

I henhold til loven, hvor langt skal våbnet som minimum være ? Målt fra skæftet og til enden af løbet ?

Jeg ser frem til mange gode svar og samtaler.

Mvh.
Tommy.
Nu med skovbøsse......måske ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-04-16 18:17

Undskyld min beskidte tankegang, Tommy. Men da jeg så overskriften, kunne jeg se for mig, Simon Emil Ammitzbøll og Søren Pape, lege ta`fat, inde mellem granerne.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-16 18:51

Og jeg er ikke bøsse
Og ikke mager

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-04-16 19:33

Citat
Undskyld min beskidte tankegang, Tommy. Men da jeg så overskriften, kunne jeg se for mig, Simon Emil Ammitzbøll og Søren Pape, lege ta`fat, inde mellem granerne.
Uha da da da, nu får jeg også billeder af parret.....

Citat
Og jeg er ikke bøsse
Og ikke mager
Beviser tak, ellers er det bare en påstand du kommer med

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 500 point
Dato : 29-04-16 23:32

Hej Kpt. Tommy

Har selv gennemført manøvren - med fint resultat. Da moderne jernhaglspatroner sidder i en skål, vil spredningen styres de første par meter fra mundingerne. Spredningen i en hel åben bøsse med 56 cm lange løb og haglstørrelse 4/5 vil være vil være omkring 30 cm på 20 meter - mener jeg at kunne huske. Men jeg vil foranstalte et forsøg på søndag - helt og aldeles til ære for dig, og så bringer jeg resultatet søndag aften.
Råt og brutalt afkortede jeg løbene med en vinkelsliber i holder. Jeg holdt pauser for ikke at overophede stålet. Dernæst skal du finslibe mundingerne med en sliberundel i holder og med anlæg, så resultatet bliver nydeligt.
Sigtekornet på skinnen kan du skrue af ved hjælp af en polygribtang, hvorefter du borer et nyt hul i skinnen og drejer nyt gevind - passende til det på sigtekornet. Når du sætter kornet på plads, bør du bruge LockTite.
Endelig køber du kemisk metal på tube og lukker hullet mellem løbene og skinnen. Det kan blive særdeles nydeligt, hvis du efter isætningen af det kemiske metal renser med benzin eller andet skarpt opløsningsmiddel.
Min gamle/nye haglbøsse blev efterfølgende anmeldt til våbenkontoret, med angivelse af den nye løbslængde. Keine probleme mit das.
Jeg har nedlagt masser af skovduer med bøssen.
Men nu foretager jeg en prøveskydning søndag eftermiddag - og vender tilbage. Jeg prøver på 20 meter.
En anbefaling:
Sæt en øreprop i venstre øre, idet knaldet bliver en smule højere.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-04-16 23:34

Før du propper kemisk metal i hullet mellem skinnen og løbene, skal du rense indvendigt med piberensere og acetone.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-04-16 23:51

Jeg mener helt bestemt at en bøsses løbslængde har kamrene inkluderet. Mig bekendt siger lovgivningen ikke noget om bøssens samlede længde, hvis kolben ikke er afkortet. I cirkulæret står der kun noget om løbslængden - og den er, som du skriver, min. 55 cm.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-04-16 23:54

Kære Mosebaek

Undskyld min beskidte tankegang, Tommy. Men da jeg så overskriften, kunne jeg se for mig, Simon Emil Ammitzbøll og Søren Pape, lege ta`fat, inde mellem granerne

Det må edermageme være et ømt syn.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-16 00:08

Citat
altså som skovbøsse

Skovbøsser har jeg aldrig hørt om, kun bankbøsser og sparebøsser, men det er jo nok noget helt andet.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-04-16 08:37

Hej Tommy.
Nu med skovbøsse......måske ?
Hvad siger din hustru til dét ???

Du har jo også mulighed for at få "åbnet" løbene, dvs. at få trangboringen ændret, men det er et job for en bøssemager !! Jeg mener at det kan klares for en tusse !!??
Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte en meget kendt malkemaskinemekaniker i det jyske, som påstår at være uddannet bøssemager hos en ikke uddannet bøssemager - denne var imidlertid uddannet maskinarbejder, som bestemt er et agtværdigt erhverv. Desuden skulle denne "bøssemager" være Kgl. Hofleverandør ?? Så kvalitetsmæssigt for din bøsses funktionalitet, skulle sagen være i orden, da malkemaskinemekanikeren har deltaget i kurser hos Jægerforbundet, hvor man lærte noget om bøssemagerfaget. Han stod i øvrigt selv for kurset på sit lejede skovgods i Midtjylland !!!???!!!
Jeg har også hørt, at bemeldte person skulle være mulemekaniker og rejsebureau indehaver, med speciale i tandrejser
Tonganeseren ved meget om våben, så lyt du til ham !

Lad os høre nærmere om din beslutning.

De bedste hilsner
ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-04-16 10:54

Citat
Du har jo også mulighed for at få "åbnet" løbene, dvs. at få trangboringen ændret, men det er et job for en bøssemager !! Jeg mener at det kan klares for en tusse !!??
Den overvejelse har jeg også haft, men det vil bare resultere i, at bøssen stadig vil stå i skabet og samle støv - og ikke være et alternativ til -f.eks. min Ultra Light m/ chokes.
Næh, det skal være noget sjovt så det er en lyst at tage bøssen frem og bruge den.

Skovbøsse Er det virkelig kun os sjællændere, der bruger dette slangord for et kortløbet jagtgevær ?
Mit projet er herved omdøbt fra "skovbøssen" til Bajutten

Tonga

Hold da op en masse god info du kommer med.
Jeg var inde for at kigge på politiets våbenregistrerings-blanketter og der var en vejledning i måling af løbets længde - patronkamret skal måles med.

Jeg troede faktisk et haglgevær skulle ha' en minimumslængde.

Med hensyn til afkortning af løb, tror jeg, jeg lige henvender mig til maskinfabrikken og får løbet savet over via deres elektriske nedstryger - det koster en gang wienerbrød til formiddagskaffen.

Jeg glæder mig enormt til din testskydning i morgen - tak for det!

Citat
Sigtekornet på skinnen kan du skrue af ved hjælp af en polygribtang, hvorefter du borer et nyt hul i skinnen og drejer nyt gevind - passende til det på sigtekornet. Når du sætter kornet på plads, bør du bruge LockTite.
Endelig køber du kemisk metal på tube og lukker hullet mellem løbene og skinnen. Det kan blive særdeles nydeligt, hvis du efter isætningen af det kemiske metal renser med benzin eller andet skarpt opløsningsmiddel.
Det var et godt råd, som jeg vil tage ad notam.

Mvh.
Tommy.
Helt og aldeles hooket på projektet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-04-16 16:25

Citat
Endelig køber du kemisk metal på tube og lukker hullet mellem løbene og skinnen.
Har lige målt løbet ud -og lodningerne kommer til at passe, hvis jeg cutter løbet på 56 cm. Bøssen får så en totallængde på 98,5 cm. Er "vi" helt sikker på, at der ikke er en min. længde på haglvåben ? Jeg kan heller ikke finde noget, hvor min. længden er præciseret...??
Det er squ da lige før, bøssen kan bruges som amerikansk hævekort..........Det var en joke

Mvh.
Tommy.
Nu med dobbeltløbet Bajut og to aftrækkere

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-04-16 18:15

Hej Kpt. Tommy

I loven omhandlende våben, står der ikke en pivende fis om en haglbøsses samlede længde - altså med skæfte og løb. Eneste krav er en minimumslængde på 55 cm hvad angår løbslængde.

Da jeg fik registeret min ændrede haglbøsse angav jeg en løbslængde på 55 cm og en total længde på 98 cm - og det blev godkendt.

Nu er lovgivning kun vejledende, men et eller andet sted har jeg læst, at et våben er ulovligt, hvis det kan skjules under beklædningen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-04-16 19:11

Citat
I loven omhandlende våben, står der ikke en pivende fis om en haglbøsses samlede længde - altså med skæfte og løb. Eneste krav er en minimumslængde på 55 cm hvad angår løbslængde
Okay, jeg tror 100% på dig - og ikke et ord mere om totallængde...slut...punktum.

Næste punkt på dagsordenen må være, at starte projektet op. Jeg trækker opstarten lidt - i hvertfald indtil jeg har hørt fra dig vedr. testskydningen, som jeg glæder mig over ordentligt til.

Jeg skylder nok at oplyse, at projektet omhandler en o/u AYA 12/70 fra starten af 1970 -og trykprøvet til 900 kg.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-04-16 19:15

Du får det lige sort på Hvidt

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=162966

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-04-16 20:00

Citat
Du får det lige sort på Hvidt
Tak for det, Katekismus. Jeg havde godt læst det - ligesom jeg har læst et hav af jagttråde osv.......... Jeg ved ikke, der er bare en eller anden orm der gnaver og siger, at haglgeværer skal ha' en min. længde af 1 meters penge...? Hvor jeg har det fra, det ved jeg ikke..? Men jeg er overbevist nu, og som jeg skrev til Tonga:
Citat
ikke et ord mere om totallængde...slut...punktum.

Men tak for linket.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-04-16 22:14

ÆØH! Nogle "våben" er lovlige, selv om det bæres under beklædningen

Spøg til side og hofter fat.

Man må aldrig lodde efter på skinnerne. Har hørt grusomme historier om hundedyre Berrettaer, som gik op i "limningen".

Mvh.

Tonganeseren

I morgen anvender jeg Tin Shot ( Skovpatronen i haglstørrelse 4 i 32 gms.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-04-16 22:38

Citat
Man må aldrig lodde efter på skinnerne.
Det vil jeg heller ikke. Men jeg vil cutte lige før en lodning, så passer det med at løbet bliver 56 cm. langt.

Citat
Har hørt grusomme historier om hundedyre Berrettaer, som gik op i "limningen".
Den historie har jeg også hørt. Dem, som jeg kender - og igen,"dem" som kender nogen, som også har en Ultra, har ikke erfaret det.
Kort fortalt på dansk. Jeg har hørt historien, men kender ingen som har oplevet det.

Ultraen, som jeg har, skyder egentligt meget godt, og er dejlig let at slæwe rundt på en hel jagtdag. Men det er sikkert ikke verdens bedste bøsse....?

Kunne jeg få dig til at prøveskyde med stålhagl også ? F.eks en haglstørrelse 5 - eller hvad du har.
Glæder mig til test resultatet

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-04-16 23:10

OK! Jeg putter et par jernhaglpatroner i bøssen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 01-05-16 09:36

Hvis den har ligeså meget slør i hovedbolten, som en en vis forfatter fra rundkørslen så lagde være

Jagtgevær til stålhagl er trykprøvet til 1370 kg, så der er en forskel, hvis du er uheldig med kanonen, er der en risiko for, at forsikringen ikke vil røre dig med en ildtang, blot som info.

Hvis det endelig skal være, er det en fordel af få trangboringen skåret væk, ved en " overladning" opstår der som regel en bule på løbet, og det har ingen indvirkning på skud billedet.

Ved den pibelængde bliver din max skudafstand nok omkring 20 meter, udover den afstand vil du få for stor spredning af haglsværmen, dog samler stålhagl mere end de gamle bly, selve total længden på skuddet bliver ikke forandret, altså samme sikkerhedsafstand skal medregnes.

Stik nu smeden en ekstra "basse" og få monteret sigtekornet samtidig, et stort orange dinge not.
Hvis du har våbenpas så husk at få rettet det til, ellers er fanden løs i laksegade
Ser frem til prøveskydningerne.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-05-16 19:05

Citat
Hvis den har ligeså meget slør i hovedbolten, som en en vis forfatter fra rundkørslen så lagde være
Konge kommentar!!! Jeg tror ikke noget jagtgevær kan ha' mere slør i hovedbolten end forfatteren.

Citat
Stik nu smeden en ekstra "basse" og få monteret sigtekornet
Også min plan - og der bliver ikke sparet på basserne

Citat
Ser frem til prøveskydningerne.
Resultatet skal nok blive bragt.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-05-16 19:14

Hej igen

Så har sønnen og jeg kontrolskudt riflerne, og sædvanen tro satte sønnen 3 kugler oven i hinanden. Han skyder enormt godt.

Til den åbne bøsse:

To skiver på kvadratisk plader 100 x 100 cm.
Patroner:
1. Afstand 20 meter:
Skovpatronen i haglstørrelse 4. Her sad samtlige hagl indenfor en cirkel med diameteren 50 cm. Koncentrationen af haglene var forbavsende ligeligt fordelt - men dog ca. 40 procent mod midten af skiven. Forbavsende ligelig fordeling. Men ingen hagl udenfor cirklen på 50 cm.

2. Afstand 10 meter:

Jernhaglspatron i haglstørrelse 5. Overraskende nok sad samtlige hagl ligeligt fordelt indenfor en cirkel på 50 cm - ingen udenfor. Altså ikke nogen større forskel på fordelingen af hagl. Jeg havde forestillet mig, at cirklen kun ville være cirka 40 cm i diameter - men sådan gik det altså ikke. Til gengæld susede haglskålen igennem skiven - 30 cm syd for skivens centrum.

Noget tyder altså på, at man kan påregne sig et homogent skudbillede fra 10 - 20 meter. Indsætter man en profil af en due, vil den have modtaget en del hagl ( 10 - 15 ) fordelt over hele kroppen - hvis sigtet har været i orden -altså i teorien. Men hellere en due med flere velspredte hagl - end en due - truffet af hagl fra en trangboret bøsse.

Sidst:

Der var mere energi i skovpatronen end i jernhaglspatronen, idet skiven væltede da den blev truffet af hagl fra Skovpatronen.

For god ordens skyld:

Jeg skød til to slags skiver. Den ene var 6 mm krydsfiner - den anden en flamingoplade. Der var ingen gennemskydning af finerpladen.

Håber du stadig er interesseret i en hjemmedesignet skovbøsse. Den er bekvem at arbejde med og leverer et godt resultat.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-05-16 20:26

Citat
Så har sønnen og jeg kontrolskudt riflerne, og sædvanen tro satte sønnen 3 kugler oven i hinanden. Han skyder enormt godt.
BRAVO, det lyder godt for den kommende bukkesæson. Må Diana være med Jer!

Først stor tak, fordi du gad at dele hagltesten med os. Det hele lyder godt, og giver mig endnu mere "blod på tanden" Selvom jeg godt ved, at man ikke kan sammenligne to bøsser med hinanden - men det giver alligevel en eller anden form for rettesnor.

Normalt - nu skal man godt nok være varsom med at kalde noget for normalt. Men mine bøsser plejer ved sigtet skydning -på skive, at sætte 2/3 dele af haglene højere end "pletten" - og 1/3 del lavere end "pletten".

Ud fra din beskrivelse kan jeg fornemme, at haglene med et kortere løb er mere ligelig fordelt. Det er i mine øjne ingen hæmsko, når duerne vælter ind og skal "gøres grydeklar"

Jeg regner med at starte projektet op i næste uge.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-05-16 20:52

Hej Kpt. Tommy.

Har lige haft skiverne fremme igen, og tegner man en horisontal linje gennem punktet, der blev sigtet mod, er der faktisk flere hagl ovenfor stregen end under - men ikke så mange, som jeg plejer at se og slet ikke i nærheden af det omfang du nævner.
Det bliver morsomt at høre nyt om projektet.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-05-16 20:05

Tak for svaret Tonganeseren.

Jeg går stærkt ud fra jeg starter operationen i næste uge, da jeg har 2 fridage - torsdag og fredag - kombineret med weekenden....nøøøøøøøj, det giver 4 hele dage. Der skal saves, pudses, poleres og prøveskydes til den helt store guldmedalje.

Når operationen er færdig opretter jeg ny tråd, så kan vi veksle erfaringer

Endnu engang, tak for hjælpen!

OG ikke at forglemme!! Tak til alle jer andre for bidrag krydret med morsomheder.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-05-16 21:16

Mange tak for POING - Kpt. Tommy. Men husk nu at købe kemisk metal på tube.

Du bliver glad for en kort bøsse. Svinget bliver mere præcist - synes jeg.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-05-16 21:52

Citat
Men husk nu at købe kemisk metal på tube.
Jep!

Mvh.
Tommy.