/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Justering af kniv texas havetraktor
Fra : hojriiskim
Vist : 255 gange
40 point
Dato : 29-04-16 15:29

Hej med jer.

Har sat nye knive på min texas 130-40h havetraktor. Når jeg manuelt drejer de nye knive rundt går det fint, men når jeg starter klipperen kan man høre den går på. Det ser umiddelbart ud til at være på ydersiden af klippebordet i den ene side. Bordet har en bukket kan på det sted, så kanten kan ikke bukkes ud der. Er der nogen der har erfaring med om man kan justere knivene lidt?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-16 18:44

Svært at svare på, har du et billede.
På min nye ´gamle´ er der ikke meget aksel på? ca 5cm som knivene sidder på - og jeg kunne tænke mig at hvis den er skæv, så løber den sikkert på et eller andet sted.
Og som du skriver er det nye knive på din - SÅ muligheden er tilstede for en skæv motor aksel/ chassis, da de gamle knive har rettet sig ind igennem tiden, med normalt slid og brug.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-16 18:46

Citat
rettet sig ind igennem tiden, med normalt slid og brug.

Og sådan en maskine, får altså mange TÆSK gennem årene.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-16 18:48

Og hvorfra har jeg læst at det var en fræser....måske ordet Texas.
Smutter igen, da jeg intet kender til den slags maskiner

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 30-04-16 09:55

Sidder din motor helt fast (måske løse bolte??)
Er der vibrationer fra ubalance (skæv aksel, knivene ikke på plads, knivene har ikke hullet lige i midten - usandsynligt..)
Prøv at sætte tape fast på skjoldet der, hvor du tror, at kniven slår imod. Det er godt at vide præcist, hvor lyden kommer fra, og hvis tapen slides , er det nok også på det punkt problemet ligger.

Mvh

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 30-04-16 09:58

Selve motoren sidder ude i snuden, men du har ret i at det selvfølgelig kan være den ene kniv-aksel (ved ikke hvad den hedder :) ) der er skæv.
Tape er ikke nødvendigt, det er helt tydeligt på metallet hvor der skrabes på. :)

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 30-04-16 10:44

Er der ikke 2 knive (4 skær?)? Bliver alle 4 ender af knivene slidt ved at på på? Er akselen skæv vil det jo kun være 1 eller 2 ender. Er der vibrationer? Det er svært at måle længden på knivene fra midten til yderste spids, men hvis der er en fabrikationsfejl på en kniv, så den er længere, kan det vel fjernes med en vinkelsliber. Jeg plejer at hænge knivene op i midterhullet og få dem i ligevægt/balance ved at slibe af den tungeste ende.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 30-04-16 10:48

Hvis du skulle have fået forkerte kniv(e), kan midterhullet måske være for stort, og kniven centrerer ikke (vibrationer). Har der været en centreringsring, som er blevet siddende på de gamle knive/smuttet under filebænken?