/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tid før linoleum gulv er klart?
Fra : mostmighty
Vist : 285 gange
50 point
Dato : 14-04-16 19:01

Hvor lang tid skal der gå fra et nyt linoleumsgulv er lagt til man kan begynde at gå på det og stille møbler på det - uden man ødelægger noget ved gulvet?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-16 20:57

Til limen er tør??

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 14-04-16 21:03

Og hvor lang tid går der, før den er det?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-16 21:35

Det kommer jo an på hvilken lim der er brugt - er almindelig ´klister´ fra Dana-lim? så regn med et par dage - og sikkert efter en uge - det skal jo lige hærde af, og det kan være besværligt, hvis det skal limes på gammelt/afrenset gulv og? fordampe gennem nyt gulv

Har aldrig lagt gulve, men det lim jeg gennem tiderne har brugt, er det brugbart efter et par timer - trods de skriver at der skal gå mindst 24 = afhængig af lim-tykkelse/ og brug - men lad det endelig hærde færdigt, og det står i det ´Data´ blad du fik med limen - ellers må montøren vide bedre.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-04-16 22:23

Linoleum lægges med kontaktlim, så når gulvet er lagt og har fået en ordentlig omgang med tromlen, kan du gå på det og sæte møbler ind.
Det er dog det letteste lige at gøre det færdigt med fodlister inden du smider for meget ind i rummet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-16 22:30

Enig med trimare. Hvis det er gulvlim, kan du bruge det med det samme og undgå stilethæle og møbler med tilsvarende lille fodspor. Det vil give mærker uanset liggetiden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-16 02:02

Citat
Linoleum lægges med kontaktlim

Har jeg aldrig hørt, kontaktlim skal jo smøres på begge flader, tørre og så skal skal de lægges på i een håndevending og nøjagtigt da der ikke kan fortrydes, og det er ganske umuligt på en stor flade som et gulv......men derfor kan en klæber være krads i halsen alligevel.
Det er så nok nemmere på et køkkenbord selv om det nok ikke bruges mere som i gamle dage hvor det gav en bedre overflade end billigt træ inden formica blev opfundet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-16 07:38

Så kald det sætlim.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-16 10:33

Problemet er at der er så meget, som folk i det daglige kalder linoleum, selv om det kan være lavet af alt muligt andet.
Hvis det er ægte linoleum lavet af fyldstof og linolie, kan du regne med at møbler efterhånden laver fordybninger ved benene.
Bare du ikke skubber så meget at belægningen flytter, sig kan du godt bære indbo ind efter få timer.