/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Utæt perlator!
Fra : horseman
Vist : 451 gange
100 point
Dato : 08-04-16 10:38

Min perlator ved køkkenvasken på landet satte ud .
Købte et par nye og tog med herover.
Skulle bare skrue på og efterspænde, men vandet står ud i en vandret stråle foroven!
Er det forskel på den gamle og nye perlator?
Er den gamle en mm længere? Eller er det bare indbildning?
I hvertfald bøjer(kurver) den lidt ind foroven?
Hvad kan jeg gøre for at undgå dyrt VVS besøg?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-16 10:41

Hvordan ser pakningen ud, blød eller meget hård.
Kan du mærke at den bliver strammere når du skruer på med fingrene
Er det en indvendig eller udvendig monteret perlator

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-04-16 11:34

Ejvind, pakningen ser meget normal ud?
Det må være udvendigt monteret?
Blandedyse M22- 13,5 ltr/min købt hos Johannes Fog.
Var lige ude og skrue den fast med fingrene: vandet sprøjter ud!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-16 13:03

Du har vel ikke overset en beskyttelses hætte

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-04-16 13:48

Jeg ved ikke hvad en beskyttelseshætte er og hvor den skulle sidde?
To styks pakning med 2 perlatorer. Pakning mellemhård?
Når jeg tager indmaden(filtrene) ud af den gamle perlator og skruer den på, er der ingen utæthed,
men naturligvis heller ingen pres fra filtre!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-16 14:57

En perlator med inv. eller udv. gevind plejer bare at passe. Men det kan da godt være en vandhane fabrikant har lavet det lidt om.

Hvis ikke den kan spænde nok til at tætne kunne du prøve med to pakninger.
Og pakfladerne er vel renset for kalk

Et par timer i 32% eddikesyre fjerner kalken i perlatoren....................skyld den godt bagefter.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-04-16 15:16

Tak, Eyvind, men den passer jo også perfekt. Jeg spænder så meget jeg tør.
Skulle jeg så prøve at lirke pakningen ud af den ene perlator?
Det er forsøget værd?
Og så er der overhovedet ikke kalk i vandet her i Vestjylland.
Kører i øjeblikket med den gamle perlator uden filtre for at undgå sprøjteri.
Men da jeg har egen brønd er det betryggende at filtrene opfanger noget?
Er jeg mon så nødt til at gå over til købevand?!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-04-16 16:01

Ideen med 2 pakninger var virkelig god! Der er bare ikke plads til at den kan få fat!
Nu kan den iøvrigt ikke tage fat mere, når jeg spænder med en fatning!
Jeg har nok skruet for meget? :(

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-16 16:03

Det værste ved egen brønd er ikke de småsten der kommer med ud - men alt det du ikke kan se.
Du burde filtrere vandet gennem et almindeligt sandfilter sammen med lidt luft.
Her er vi 7 husstande med fælles vandforsyning gennem et mindre filter. (Kun 13 hårdhedsgrader)

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-04-16 16:29

Ejvind, jeg har vist nok at gøre med filtre, når jeg ikke engang kan montere en simpel perlator!
Har før fået taget vandprøve; vandet er ok, køligt og ikke for meget nitrat.
Der bliver iøvrigt taget tvungne prøver igen indenfor de nærmeste uger.
Der bliver ikke drevet intensivt landbrug heromkring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-16 20:04

Ok - men det er også svært, at hjælpe uden at se virkeligheden.
Tillykke med dit gode vand.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-04-16 08:52

Har du ikke blot fået skruet den skævt på?
Det er jo ikke mange gevindrynker de holdes med.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-04-16 08:23

Hvis du skal bruge 2 pakninger, så sørg for at få fat i 2 tyndere eller en tyk og en tynd pakning, så kan gevindet få fat og problemet er løst. Du skal bruge gummipakninger og ikke fiberditto !!!

ØV4