/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
kortlæser ødelægger smart media kort ?
Fra : wolffi
Vist : 884 gange
100 point
Dato : 23-06-03 23:59

Jeg har et Olympus Camedia C-820L digital kamera - ja en gammel svend - som har været mig trofast i mange år. Har før brugt software og kabel til at overføre billeder, men her for ikke så længe siden fik jeg foræret i fødselsdagsgave en kortlæser.

Glad var jeg - det var lige noget jeg utålmodige menneske kunne bruge!

Men, den "æder" mine kort ......

Når jeg indsætter kortet igen efter at have læst det i kortlæseren får jeg en fejlmeddelelse fra kameraet. (et kort med et udrådstegn i)

Er der nogen der kender til dette problem ?

hilsen Wolffi

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 110 point
Dato : 24-06-03 00:17

Hej Wolfi!

Jeg tror ikke dit kort er ødelagt; men dit system på PC'eren (afhængig af Windows vers.) kan have lavet en anden formatering af kortet som kameraet ikke kender.

Prøv at nøjes med at slette de enkelte filer på kortet efter at du har overført dem til PC. hvis du stadigvæk har problemer kan du måske nøjes med at læse dem og derefter slette og formatere via kameraet.

Så hvis du prøver at formatere kortet via kameraet skulle det igen kunne bruges.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 24-06-03 19:23

Det er jo ikke så fiks at skulle slette på kameraet, når man har nogle billedere ligge der.. Jeg har nemlig samme problem med mit 128 mb. kort.. XP æd den under opstart.. JEg var ikke lige opmærksom..

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-06-03 02:24

>martinussen - det med at slette og formatere kortet via kameraet, gør man selvfølgelig først når man har prøvet at læse fra kortet via PC og at overføre fra kameraet via eks.v. USB flere gange og istedet for at kassere kortet så bør man da prøve at formatere via kameret og om man ikke kan får det til at virke igen.

>martinussen, Wolfi m.fl.
Men her er lige et tips til læsning af kort - hvis man ikke kan læse kortet i PC (både ved indbyggede kortlæsere og externe) så prøv at lukke PC normalt ned (med kortet siddende i kortlæseren) og derefter genstarte (dette har hjulpet mig ved indbygget kortlæser).

Jeg er endvidere også kommet i besiddelse af (modtaget af en anden venlig Kandu bruger) et freeware-program (Digital-Image-Recover) der bla. kan læse og genskabe data fra smart media kort og man kan jo så prøve om det kan bruges til ens korlæser og kort.

Jeg kan ikke opgive et link hvor I kan hente det; men hvis nogen er interesseret så skriv til mig via h@oncable.dk og opgiv e-mail-adressse eller opgiv den her og jeg vil sende det u/b!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : svaan

Dato : 28-06-03 22:44

Er der nogen der ved om man kan få en driver til XP, når man har et digital camera Dimera 150P.
Selv min cardreader læser billederne fra camera img filer?? er der et prog. der kan læse disse filer
mvh
svaan

Godkendelse af svar
Fra : wolffi

Dato : 08-12-03 19:50

Tak for svaret Bjarne_H.

Hej,
Undskyld den lange svartid.... men bedre sent end aldrig :=)

kortene virker nu - tak

hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-12-03 00:37

Hej - bedre sent end aldrig og dejligt, at du kunne få kortene til at virke!

Mvh
Bjarne og