/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
indsigt i konto
Fra : hamse
Vist : 380 gange
100 point
Dato : 22-03-16 12:10

er lidt svært at forklare men vi er 4 sønner der lige har mistet vores far. Det står således at min mor gud ske lov er ved hendes fulde 5.men har desværre kun givet en søn adgang til konto. vi har tidligere bevist at den bror bruger hendes dankort til meget af hans eget forbrug. Kan vi gøre noget for at få indsigt da jeg nu mener hun sidder i udskiftet bo?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-03-16 15:25

Citat
Det står således at min mor gud ske lov er ved hendes fulde 5

Hvis hun er ved sine fulde 5, hvorfor snakker du så ikke med hende om det ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-03-16 17:13

JegErHer er inde på noget. Køb en kage og tag den med hjem til din mor, så giver hun nok en kaffetår.

http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise/alment/boet_goeres_op.htm

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-03-16 17:30

Det er jo alvorligt nok, så jeg forstår ikke at nogen gør grin med spørgsmålet. Men iøvrigt giver det sig selv. Senest 2 døgn efter anmeldelsen af et dødsbo er der slet ingen, som har adgang til fælles konti eller til afdødes konto. Vi har netop for kort tid siden oprettet en Nødkonto til hver af os, således at den efterlevende ikke står helt uden midler indtil boet er behandlet i skifteretten.
Ikke udskiftet bo, men skiftet bo, hvilket betyder at boet er gjort op mellem arvinger.
Ingelein

Kommentar
Fra : hamse

Dato : 22-03-16 17:48

tak det der gør det svært at den bror der bruger løs er en efternøler og kan fuldstændigt narre hende.derfor svært at forklare ville bare høre om vi andre nu kan forlange indsigt i konti for ar få ham stoppet.ps vi har samme mor og far

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-03-16 17:52

Når arven skal fordeles, kan I jo trække ham for det han allerede tilladt sig selv at tage i "arveforskud".

Hvis der er netbank tilknyttet, kan I jo - sammen med jeres mor - gå ind og se, hvad der er trukket på kontoen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-16 18:06

Citat
Når arven skal fordeles, kan I jo trække ham for det han allerede tilladt sig selv at tage

Hvis moderen fortsat sider i uskiftet bo kan der gå år.
Man kan jo så fratage ham retten til at bestyre ......... de er 4 mod 1

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-16 18:29

Når din mor sidder i uskiftet bo, kan hun selv bestemme over evt. formue, hus m.v.
Hun har retten til at bestemme om nogen skal have adgang til hendes penge.
Så tal med din mor om det, hun er den eneste der kan ændre det.....

I øvrigt kan du læse om uskiftet bo her http://www.minadvokat.dk/uskiftetbo/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-03-16 18:40

Her og nu bliver dr lukket for adgang til alle konti, uanset om der er skiftet eller ej. I skal i skifteretten afgøre om din mor skal sidde i uskiftet bo eller ej. Her er det arvingerne, der bestemmer. Også om man vedgå sig arv og gæld.
Ingelein

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-16 19:06

ingelein <Når hun sidder i uskiftet bo så er bodelingen afsluttet og hun har adgang til alle sine konti.
Prøv at læs mit link http://www.minadvokat.dk/uskiftetbo/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-03-16 19:20

Det forlyder der jo intet om. Jeg læser det som om dødsfaldet er nyt. Ellers ville spørgeren jo have været til møde i skifteretten, hvor han har været med til at lade moderen sidde i uskiftet bo.
Har lige oplevet et tilfælde med arv efter mennesker, som man troede havde en god økonomi, men i skiftretten fandt arvingerne ud af at frasige sig arv og gæld.
Ingelein

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-16 20:47

Spørgeren skriver
Citat
da jeg nu mener hun sidder i udskiftet bo
Normalt vil det være sådan at den længstlevende bliver bobestyrer og er der kun fælles børn bestemmer længstlevende om det skal være et uskiftet bo eller ej.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-03-16 20:58

Mig bekendt kan et KORT lukkes på 2 minutter VIA banken/ samt konto udtog kan uskrives = hvilken konto er der tale om Moderens eller afdøde?
Citat
bevist at den bror bruger hendes dankort

Få det dog spærret...
Citat
Det er jo alvorligt nok, så jeg forstår ikke at nogen gør grin med spørgsmålet

Der er da kun gode råd der gives.
Men du må da godt få et bredt smil af mig.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-16 21:55

Citat
vi har tidligere bevist at den bror bruger hendes dankort til meget af hans eget forbrug.
Jeg kunne godt tænke mig at få at vide hvordan I har kunne bevise det når i ikke har adgang til kontoen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-16 00:09

Citat
Jeg kunne godt tænke mig at få at vide hvordan I har kunne bevise det når i ikke har adgang til kontoen?

Ret enkelt. hvis indehaver ikke bruger netbank, eboks eller i det hele taget computer får hun jo printede opgørelser fra banken, og i dag kan man på posteringerne se hvor kortet er blevet svinget.
Hun er jo ved sine fulde 5 og kan så stadig huske pinkoden, men foretrækker papir fremfor computer.

Da min far døde blev der overhovedet ikke talt om skifte, jeg mener også at det kun gælder hvis der er skrevet testamente eller der er en familievirksomhed som skal gøres op med nyt ejerskab, aktier m.v.........eller hvis afdøde har børn fra andet ægteskab hvor de har del i en tvangsarv, ethvert dødsfald skal jo også publiceres i Statstidende selv om man bedyrer at der ikke er andre arvinger.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-03-16 01:04

Det ved jeg godt Luffe, men det er jo ikke moderen der er utilfreds men brødrene. Hvis de kunne komme til kontoudtogene behøvede de jo ikke adgang til kontoen.

Jeg tror mere der er nogle der føler sig forfordelt.........moderen er jo tilfreds, men det er de 3 sønner ikke.... og da moderen er ved sine fulde 5 så ved hun hvad hun gør.....

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 25-03-16 11:33

Ja, samtale om tingene hurtigst muligt, og før uklarheder bliver fjendskab.