/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fittings til drikkevand
Fra : myg
Vist : 400 gange
100 point
Dato : 17-03-16 19:12

Lige et af de hurtige

Må man bruge messingfittings til drikkevandssystemer ?
eller skal det være de forkromede ?

Det er en slangeforskruning, jeg skal finde og der er ingen byggemarkeder, der har den jeg skal bruge - 10 mm slangestuds og 20mm forskruning indv. mål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-16 19:44

Det mener jeg godt, at du må...............jeg gør det selv.

Overgang fra galvaniseret jern til messing kan give tæring.
Så for at minske dette skal messing fittings altid omslutte galvaniserede rør.

Altså

jernnippel > messing muffe.

::::::::]]]]]]

Fra galvaniseret jern til kobber bør der sidde en såkaldt "grisehale" af pexrør (plast)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-03-16 19:50

Så godt som alle vandhaner og armaturer er rå messing indvendig, og messingfittings bruges også til kobberrør, enten de er loddet eller skruet sammen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-03-16 20:35

Eyvind
Det du skriver om er da kobber instalationer ikke Messing.

Balofixventiler og alle mulige andre ventiler er i messing, både i varme instalationer, radiatorventiler mm. og i koldt vandinstalationer, stophaner mm.

Så at messing er et problem er vist ikke helt korrekt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-03-16 20:37

(Du) må gerne bruge messing i vandinstallationer. Du er sat i () fordi, det ikke er noget du må lavet uden autorisation.

Messing må gerne anvendes, men det er ikke tilladt gør det selv arbejde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-16 20:53

I centralvarme installationer kan du næsten gøre hvad du vil...........da der ikke tilføres så meget frisk vand.

Det jeg taler om er brugsvand.

Der hvor galvaniseret jern møder messing sker der en smule tæring.
Det er jernet som angribes, og derfor skal messing omslutte jernet da tæringen så starter inde og det vil vare længe før der er gennemtæring.

Jeg omtaler også jern/kobber som bør have en grisehale.

Her kan du læse lidt mere om tæring af rør.
http://cando.dk/Spg147844.aspx

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-03-16 20:56

UPS jeg ville have skrevet, at det er min campingvogn jeg rumsterer i, men ser nu at jeg ikke fik det gjort :-/
Derfor er der ingen problemer ang det lovlige i sagen (så vidt jeg da ved )

Det er overgang fra vandpumpen til en slange af plast, og den gamle forskruning var af plast. Den tålte altså ikke farmands kræfter

Jeg var bare ikke klar over om messing var ok til drikkevandet - ikke at vi ligefrem drikker det fra sådan et system, hvor der er "holdbarhedspiller" i men vi børster tænder, vasker os og bruger det da også i køkkenet.

Tak for alle jeres svar
Jeg lukker det senere i aften.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-16 21:09

Ok, så har du slet ingen problemer
God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 17-03-16 22:35

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Og så kan jeg lige supplere med, at studsen på vandpumpen også er af plastic har jeg lige konstateret

Og igen tak til alle, der svarede, men pointene går jo desværre kun til en