/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Nikon D5500
Fra : fleng
Vist : 316 gange
200 point
Dato : 16-03-16 15:57

Til Nikon D5500 skal der bruges en Raw/NEF konverter, men hvilken - har hentet DNG 8,8 og DNG 9,0 installeret disse 2 uden at det virker. Er der nogen her som har en løsning på dette?
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 16-03-16 16:40

Det burde være muligt at bruge et program fra Nikons download side:
http://downloadcenter.nikonimglib.com/da/products/196/D5500.html
/Janus

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 16-03-16 17:20

Ja glemte lige at skrive, - Det er Adobe lightroom 5,7 og Adobe Photoshop 6 der bruges + PSE 11

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-03-16 17:23
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-03-16 17:57

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet (men det er nok mig der en gammel idiot).

Nikon D5500 Kan gemme i RAW(NEF) og/eller Jpg. så der er faktisk indbygget en konverter i kameraret

Er det fordi du kun gemmer i RAW(NEF) ??? og så senere vil konvertere til JPG ???
I så fald vil jeg da stærkt anbefale at bruge Nikons ViewNX2 som normalt følger med kameraret på en cd-rom, eller kan downloades på Nikons hjemmeside. Den er jo direkte lavet til NEF filer.
Lær at bruge ViewNX2 (den er faktisk nem), smtidigt er det jo det program der kan bruges sammen med kameraret, til feks fil overførelse, Jeg bruger altid ViewNX2 til fil overførelse osv.

God fornøjelse, og spørg bare hvis du har yderlige spørgsmål vedr. ViewNX2

MVG

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 16-03-16 18:53

Billederne tages i RAW og hentes enten ind i Lightroom eller Photoshop som skal bruges, men den manglende codec gør dette umuligt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-03-16 19:23

Jeg har selv PSE 12, og den kan godt åbne NEF filer fra kameraret. Jeg har også en PSE 10 som ikke kan.
En opgradering til PSE 12 (eller højere) kunne være en løsning (kan købes billigt, mange steder)

Men som sagt bruger jeg altid ViewNX2 til at hente NEF filerne med, og så evt. lave den første redigering af billederne, og gemmer dem i JPG (og evt. NEF). Kræves der så yderligere behandling/manipulation, bruger jeg PSE12.
ViewNX2 kan lave meget efterbehandling/beskæring/justeringer osv. så det er ikke altid nødvendigt at bruge PSE12, dog kan ViewNX2 ikke behandle i lag, som PSE12 kan.

Bemærk at PSE12 heller ikke kan arbejde i lag, når vi snakker NEF filer !!!!.

I øvrigt har jeg altid kameraret til at gemme i JPG og NEF. Så behøver man jo strengt taget ikke en konverter.

MVH