/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Recept?
Fra : mig-selv
Vist : 508 gange
50 point
Dato : 15-03-16 01:19

Hvordan kan en Læge gå fra 2x0,125mg til 4x0,25 uden så meget at ADVARE mig mod forøgelse af dét.
Jeg opdagede det da Apotekeren spurgte mig om det måtte være andet navn/billigt = JA og selvfølgelig samme DOSIS - hvilket det ikke har været gennem 1-2 år - UPS em Lægefejl/recept fejl

Brokkede mig til Lægen og fik et ? hvad jeg kalder et SVINET svar tilbage = ÆD DEM eller lad være..?

Syntes fandme det er ´SHIT´ af en (personlig) Læge - når jeg med samtlige Læger i HUSET havde en aftale på 2x,0,125

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-03-16 01:21

Gad vide hvad spørgsmålet var? kunne jeg tænke at MAREKN spurgte om.

Manglende oplysninger og fejlbehandling..

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 15-03-16 01:29

man skal altid selv have tjek på hvad medicin man får ordineret og udleveret.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 15-03-16 05:32

Er det lykkepiller ?

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 15-03-16 07:02

Kunne du ikke bare fortsætte med 1x0,25 ? Matematikken er måske ikke lægens stærkeste side.. Han har ganget i stedet for at dividere..

Læger er fortravlede. Det gør dem farlige.
Vi må være vågne og skarpe for at overleve dem.

Du har forhåbentlig ikke firdoblet den sædvanlige dosis bare fordi det nu pludselig står på recepten?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-03-16 07:29

Citat
Hvordan kan en Læge gå fra 2x0,125mg til 4x0,25 uden så meget at ADVARE mig mod forøgelse af dét.

Du må lige forklare lidt nærmere.

Er pillerne dobbelt så stærke som de burde være?

Som jeg læser det, så har du været startet med at tage 2 piller om dagen, af en styrke på 0,125 mg, pludselig har en læge lavet en fejl, og så har du fået udleveret nogle piller på en styrke af 0,25 mg.

Om lægen skriver 2x eller 4x på recepten/pakken, det ville jeg ikke tage så tungt, men hvis du har fået udleveret nogle piller der er stærkere end det oprindeligt aftalte, så ville jeg klage over den pgl. læge.

Jeg husker ikke lige navnet på den instans, der tager sig af den slags klager, nå, fik googlet mig til, at det hedder "patientombuddet": https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sundhedsoplysning/medicininformationer/den-fejlbarlige-medicin/hvornaar-boer-du-klage/

Jeg er ikke selv vildt imponeret af vores sundhedssystem, min erfaring er, at jeg får den bedste behandling hvis jeg selv kan fortælle hvad jeg fejler.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-03-16 11:12

Citat
Hvordan kan en Læge gå fra 2x0,125mg til 4x0,25 uden så meget at ADVARE mig mod forøgelse af dét.
For mig at se, er du ikke blevet forøget - nærmere sat ned i "virksomt stof" og sat op i indtagelsen af medicinen...(fra 2 gange - til nu 4 gange)

2 x 0.125 = 0.250
4 x 0.25 = 0.100

Generelt set er det bedre, at fordele medicinen i små hyppige doser end et "stort hug" da store doser medicin kan nedsætte funktionen i Nyrer og Lever.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-16 12:10

Sludder, kaptajn.

Fire gange en kvart er en hel.
4 x 0.25= 1,00

Du har en bette kommafejl...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-03-16 12:13

Tommy, kig lige én gang til på dine regnestykker.

Citat
2 x 0.125 = 0.250
4 x 0.25 = 0.100

Det første regnestykke er rigtig nok, men det næste.........................

0,25 er det samme som en kvart, og hvis du har 4 kvarte, så har du en hel.
Du har glemt at flytte kommaet (selvom du har brugt et punktum).

4 x 0,25 = 1

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-03-16 12:14

Birgitta var hurtigere på tasterne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-03-16 14:16

Nå, men jeg er heller ikke nem at regne med....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-16 15:41

Man skal bare ikke tro på alt hvad man læser på Nettet..

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 15-03-16 16:32

det værste er, at man ikke bare kan skifte læge. Det er kun de dårligste læger som ingen vil have, der er åben for tilgang af patienter

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-03-16 17:54

Citat
det værste er, at man ikke bare kan skifte læge. Det er kun de dårligste læger som ingen vil have, der er åben for tilgang af patienter

Her i byen har ingen læger åbent for tilgang af patienter, ikke engang de dårlige.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-16 18:12

Jeg har opbrugt alle byens læger..... De der dårlige, allesammen.....

Jeg tror det hænger sammen med de 10 minutters konsultationstid... For ham, jeg har nu er såmænd ok... Det går bare alt for stærkt.

Og så deler han praksis med et par andre læger, der bare er rædselsfulde..
Jeg har lægeskræk, der som et symptom bl.a giver et forhøjet blodtryk.
Men det er jo bare hvad der kan måles... De virkelige problemer er andre ting..

.......men nu har jeg da lært, at hvis jeg skal til læge, så skal det være min egen læge. Om så jeg skal vente i 14 dage! Så har vi også en chance for st lære hinanden at kende, trods den knappe tid..

Jeg HAVDE byens bedste læge engang.................. Han døde....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-03-16 22:26

Citat
Du har forhåbentlig ikke firdoblet den sædvanlige dosis bare fordi det nu pludselig står på recepten?

Næ, jeg holder mig til den oprindelige aftale - men det andre ikke.. samt dem jeg får nu er temmelig svære at dele rigtig dosis - uden at jeg skal til at ligne en Pusher med barberblad der deler stoffer..
Har aftalen på skrift, så den kan lægen ikke løbe fra

Jeg lå først mærke/ fik at vide på Apoteket at dosis var STÆRKT forøget. og det kan NÆPPE være en ´misforståelse´ da jeg gennem mange år kun har fået ? udleveret 2 x ,125 (en tablet der deles til morgen/aften) men så viser sig at være 4 doblet (2 x ,25) UDEN jeg lå mærke til det - men man skal sgu åbenbart tjekke hvad Læger laver/ uddeler.
Og Apoteket frikender jo sig selv for alt.
Har før oplevet at få pakninger der er mere/ mindre i, men det kan de ikke tage sig af.

Så at ´hoppe fra ovenstående og til 4 X ,250 er mig uforståeligt = når jeg ved bestilling hos Lægen af samme medicin netop gjorde opmærksom på problemet - samt jeg i gamle pakninger har fået større dosis en jeg/ Lægen havde en AFTALE om..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-03-16 06:54

Mig-selv, jeg synes bestemt at du skal klage til patientombuddet.

Når lægen laver sådan en fejl med din recept, så kan han lave mange andre fejl også overfor andre patienter.

Nåe han endda ikke vil erkende sin fejl, men kun bliver uforskammet, så kunne jeg da godt tro at han selv render rundt i en pilletåge, der giver ham et gudekompleks.

Troldepige har et link ovenover til patientombuddet.

Jeg håber ikke, at du er kommet til at tage for høje doser gennem længere tid... det er jo tit nemmere at gå op i dosis end at gå ned igen......

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-03-16 07:28

Citat
Mig-selv, jeg synes bestemt at du skal klage til patientombuddet.

Når lægen laver sådan en fejl med din recept, så kan han lave mange andre fejl også overfor andre patienter.

Også min tanke.

Jeg har f.eks. i mange år fået Dolol (smertestillende, syntetisk morfin) på 50 mg, og hvis jeg ved en fejl fik udleveret dem på 100 eller 200 mg, og ikke umiddelbart kunne se forskel på pillerne, så ville jeg jo gå lige i brædderne.

Én ting er, at lægerne ikke altid er tydelige i det der bliver skrevet på pille-pakningen, vedr. dosis-indtag, men selve indholdet i pillerne må der dælme ikke være fejl i.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-03-16 14:02

For mange år siden havde jeg en moster der havde svær astma. Hendes læge udskrev morfin til hende. Efter flere år mistede lægen sin praksis, da det viste sig han selv gik rundt i en morfintåge. Min moster blev, af sin nye læge, sent på hospitalet til afgiftning.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 18-03-16 08:55

At klage til patientombuddet er ligesom at slå i en dyne.Min ægtefælle havde kræft i lymfeknuderne (dem i armhulen),efter flere måneders besøg hos lægen,hvor han stillede diagnosen "tennisarm",fik en recept på flere medikamenter,som selvfølgelig ikke hjalp,og smerterne blev værre og værre,tog vi til et privathospital i Flensborg,som straks stillede diagnosen.Vi klagede,men efter måneder,fik vi at vide,at der ikke var et grundlag for at gå videre med sagen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-16 21:14

Citat
Vi klagede,men efter måneder,fik vi at vide,at der ikke var et grundlag for at gå videre med sagen.

Også min tanke - MEN osv, jeg skal trods alt ned til ´huset´ efter medicin...og det kunne jo være at vedkommende lufter lort ud/ også til ´husets´ andre Læger, og så kører ondskaben i ring.

Kom til at ´tænke/huske´ og det var faktisk en Praktikant Læge og mig der blev enige om nuværende dosis - og så gik det gennem min Læge som syntes det var en særdeles god ide, og den aftale har jeg holdt gennem snart 5 år.

Citat
Jeg har f.eks. i mange år fået Dolol (smertestillende, syntetisk morfin) på 50 mg, og hvis jeg ved en fejl fik udleveret dem på 100 eller 200 mg, og ikke umiddelbart kunne se forskel på pillerne, så ville jeg jo gå lige i brædderne.

Ikke lige mit tilfælde, men TÆT på, personligt ville jeg ønske bare at have det godt i hver dagen, og det fungerer? rimeligt, indtil jeg så hvad jeg ellers har fået udskrevet - men ikke brugt endnu.

Og når det er eget ønske om at trappe ´unødigt´ medicin ned - det kan og skal ikke gøres fra dag til dag men år efter år - så syntes jeg det er under al kritik.
Men igen ÆD det eller lad være.??
Kan så skrive at jeg ikke har behov for det mere - men tager det til tider som en eller anden indbildt form for at jeg SKAL/BØR tage det af gammel vane og Lægerne har sikkert en anden opfattelse.

Takker for gode råd og svar, men tror jeg venter og ser hvad der sker næste gang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-16 13:32

Mig selv... Er det den læge, der for 5 år siden syntes at det var en særdeles god ide, der nu har ændret recepten og endda er blevet uforskammet?

Så synes jeg da det netop tyder på, at der er sket et eller andet med den læge, så han måske skal bremses.......

Er det den læge, der står på dit sygesikringskort?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-16 22:28

Citat
Mig selv... Er det den læge, der for 5 år siden syntes at det var en særdeles god ide, der nu har ændret recepten og endda er blevet uforskammet?

JA.
Og gik jeg ´personligt´ ned til ham og sagde hvad jeg har skrevet til ham/ her??? tror jeg han ville give mig ret - MEN det kan jo være at han heller ikke er særlig GOD til regning, da det oprindeligt kom fra ham selv, og mig der ´droslede´ ned - med Lægernes godkendelse af samme
Citat
Tommy, kig lige én gang til på dine regnestykker.Blink
Citat
2 x 0.125 = 0.250
4 x 0.25 = 0.100

Go Påske/

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-16 22:29

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-03-16 06:58

Tak for accepten af mit svar..
Håber du overlever de elendige stressede læger indtil der bliver lavet fundamentalt om på systemet. ..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-03-16 10:07

Citat
indtil der bliver lavet fundamentalt om på systemet.

Det er hårdt tiltrængt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-03-16 12:16

Ja.. Jeg er hospitalsnægter og lider af lægeskræk, der bare vokser for hver kontakt med Hvide LægeVerden...

Helt anderledes end min tandlægeskræk, som er under kontrol på grund af tålmodige og veluddannede tandlæger.

Jeg synes det er utroligt, at samfundet ikke har fattet, at den form for fobier koster flere liv end "cigaretter, whiskey og nøgne piger"

Tandlæger får uddannelse i fobien "tandlægeskræk".

Men læger bliver kun undervist i "white coat syndrome". Så de lader bare være med at tage kittel på, men ændrer ikke adfærd.

De fatter ikke at der skal tid og ro til..