/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatortermostat x 2 ???
Fra : myg
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 17-02-16 18:31

Jeg har set på billeder, at der er nogle, der har 2 termostater på radiatorerne.
En "ny type" på tilløb og så den"gamle type" på afløb.
Hvorfor det ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 17-02-16 19:25

Tricket kan være (uden at de give speciel god mening), at man sætter en returtermostat på afgangen for at sikre tilstrækkelig afkøling og en almindelig på frem til styring af rummet. Det er dog noget skrammel reguleringsmæssigt, men har man ikke tilstrækkelig afkøling og dermed ballade med fjernvarmen er det set udført. Langt bedre havde det været hvis man havde monteret en lidt større radiator og en termostat med flowjustering. Menææhh Myg, nu er det vel ikke noget du har set på et badeværelse, hvor det ikke er unormalt at gulvet parallelkobles OG der monteres en returventil på gulvet. Den sidder så nede ved siden af radiatorens retur.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-16 19:40

Det skyldes nok at der i gamle dage var afregning på eksempelvis fjernvarme, kun efter vand forbrug. Nu med vore nye kalorie målere er den dobbelte måling helt overflødig.

Engang fjernede jeg isoleringen på retur fjervarme ledningen i min kælder,
det skulle løbe tilbage, så koldt som muligt; andre indsatte helt ulovligt køle elementer.

Men det er stadig sundt, at man ikke leder mere varmt vand inde end det er behov for,
og man ikke sender mere lunt vand tilbage til fjernvarmen end højest nødvendigt.

Lige nu får vor nabo, som den eneste her på vejen, fjernvarme,
baseret på central solcelleenergi, som skal pumpes rundt med tab.

Vi, lidt klogere har egne solceller på taget, der driver vore varmepumper,
altså, bortset fra investeringen, gratis varme, som intet fjernvarmeværk kan konkurrere med.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-16 19:51

>Det er dog noget skrammel reguleringsmæssigt...

Det kan jeg som gammel regulerings ekspert nikke genkendende til.
Det svarer næsten til at konen også overtager rattet og styringen.

Altså kun et regulerings element i et lukket kredsløb.

Hvis der er flere regulerings kredse, så lad gå, med en evt. fælles retur termostat ventil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-16 19:53
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-16 20:23

Er der ikke noget med at polen helst skal ligge i venstre halv plan?

Hvis du ikke forstår hvad jeg siger, så glem det,
det er nu 9 år siden jeg gik på pension.

Jeg håber at nogle få, også kandu læsere, stadig forstår og efterlever,
gammel, velbegrundet og kyndig, regulerings matematik.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-16 23:35

Pol i højre halvplan kan godt gå an, bare Nyquist kriteriet er opfyldt, så vidt jeg husker. Det er mange år sidenjeg sidst har regnet på sådan noget.

Men det skrammel med at prøve at regulere med flere sensorer ses alt for tit.
noget af det værste er at sætte supperende udendørs termoføler for at regulere temperaturen inde.
Det kan kun gå galt. Jeg har endda oplevet det som betingelse i en byggetilladelse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-02-16 23:58

Citat
noget af det værste er at sætte supperende udendørs termoføler for at regulere temperaturen inde

Det stammer fra før vi fik energieffektive termoruder.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-02-16 11:01

I vores forrige hus havde vi systemet med til/afg. termosteter. det virkede rigtigt godt. Fj-vandet blev returneret med blot 21 g. Vi var rigtig glade for det!

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 18-02-16 14:14

Tak for svaret 3773.
Det er ikke (kun) i et badeværelse, men i hele huset, som jeg skal bese på mandag for min søn.