/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
! Er "en lille ørefigen" OK ?
Fra : ElvenaR
Vist : 533 gange
20 point
Dato : 16-02-16 11:53

Jeg er aldrig blevet slået, hverken hjemme eller i skolen.
Vore børn er aldrig blevet slået.
Heller ikke vore børnebørn. Så vidt vi da ved.

Men her er en dame, der mener, det er OK.
Med "en lille ørefigen" - Ja, hvor lille ? (Stor nok, til man kan mærke den, vel ?)

Synes du, at det er "fint" at slå et barn ?
(Selv "en lille ørefigen", hvad det så er, - Er jo at slå.
*
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-02-16-marie-krarup-det-kan-vaere-ok-at-give-et-barn-en-lille-oerefigen

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 16-02-16 12:06

nej men en bagi er bedre for en ørefigen kan ricikere at sprænge tromhinden

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-02-16 12:34

Som udgangspunkt, nej. Er modstander af "slående argumenter". Der kan dog forekomme "formildende omstændigheder". F. eks. hvis man er i en slags choktilstand.

Her tænker jeg på en hændelse, for mange år siden. Vores søn, nok dengang 3 / 4 år, var smuttet ud på gaden med sin trehjulde cykel. Vi løb rundt om boligblokkene, råbte og skreg.

Da han endelig dukkede op, gav jeg ham sådan en røvfuld, så han måske mærker det endnu.
Han gjorde det ikke siden.

M.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-02-16 13:17

Nej det er ikke fint, men det kan måske være en nødvendighed med et dask i rumpen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-16 13:21

Hvad gør man når Pædagogikken ikke virker, lader ungerne skabe sig som tossede eller en ´flad´.
https://www.youtube.com/watch?v=5IM1p-Tn-jA
Hvor tit ser man ikke at børn ikke kan opføre sig ordentligt når de er med mor ude og handle, de skal lige have en pose slik osv.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 16-02-16 14:12

Det er nok "bedre" at slå i røven end i hovedet ..
Jeg er modstander af begge ting. Mener det er en falliterklæring ...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-16 20:36

Citat
Mener det er en falliterklæring ...

Tja, hvad bliver næste generation så til, der mangler respekt og orden i det Danske samfund - men det er sikkert for meget at forlange af nutidens mennesker/ forældre.
Syntes ikke det er længe siden der blev skrevet om forældre der afbrød et eller andet i et skolemøde, ? måske fordi deres ´poder´ ikke kunne holde kævlen lukket i timerne og så går den igen på forældrene - i ´gamle´ dage lyttede man på modparten og der efter gav sin mening til kende - det har vi ikke tid til nu omdage - børn med mobilos (sikkert under 10 år) der forstyrrer undervisning er en selvfølge, men igen? far og mor kører bil og tekster som aldrig før = hvem skal lære ungerne (AT HOLDE KÆFT) groft men rigtigt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-16 20:39
Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 16-02-16 20:42

"En lille ørefigen" - Hvad ligger der bag det ? - Lyder nærmest som et kærtegn ...

Men der tales jo til folks sympati. 2009 mente 42% af DF's vælgere, at øretæver og bank var helt acceptabelt. Hvor mange er % mon nu ?

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 20 point
Dato : 16-02-16 20:46

Citat
Her tænker jeg på en hændelse, for mange år siden. Vores søn, nok dengang 3 / 4 år, var smuttet ud på gaden med sin trehjulde cykel.

Det må være alderen.

Da mine børn var små boede vi ud til en tæt trafikeret vej, med megen tung trafik, gadedøren var dog ud til den anden side, men da min datter var 3-4 år kunne hun overhovedet ikke forstå, at hun ikke bare måtte løbe i fuld fart ned til vejen når vi kom ud.
Én dag trak hun sin hånd ud af min, og løb i fuld fart ned mod vejen, jeg fór efter hende, fik fat i hende og klappede hende én i r*ven.

Men alvoren i det forstod hun først den dag jeg sad med et ugeblad og viste hende et billede af en dreng, som var hjerneskadet og sad i kørestol efter mødet med en lastbil.
Jeg forklarede hende, at drengen var løbet ud foran en lastbil og var blevet ramt af den, så noget var gået i stykker inde i hans hoved, og derfor sad han nu i en kørestol og kunne ingenting selv.

Jeg syntes selv, at det var en lidt hård måde, at forklare det på, men den fes ind på lystavlen, og hun løb ikke længere ned mod vejen i fuld fart.

Citat
Nej det er ikke fint, men det kan måske være en nødvendighed med et dask i rumpen

Jeg er ganske enig.
Man bør undgå at bruge den slags opdragelses-metoder, men der er altså børn, for hvem fornuftige forklaringer ikke er nok.

Min datter var en af dem, og nu hvor hun snart bliver 20 år og er flyttet hjemmefra kan hun selv finde på at snakke om, hvor grov hun har været.

Indtil jeg var et par år boede mine forældre i det halve af stue-etagen i et lille gammelt hus, med fælles toilet i gården. Der var en lille gård, hvor min mor fik fyldt sand i en sandkasse, og hun havde forklaret min ældste storebror, at han ikke måtte gå ud på vejen.
Men på hans 5-års fødselsdag blev han fulgt ind af en meget vred chauffør, som skældte min mor ud for, at hun ikke havde styr på sine unger, min storebror havde stået ude midt på vejen og leget politibetjent.

En anden dag var han (i en alder af 4 år) og en veninde gået ned på broen over jernbanen, og gik ude på den forkerte side af rækværket. Min mor var højgravid og kunne ikke bare løfte dem over, så hun måtte tage et barn i hver hånd og følge dem ind til kanten igen.

Der er altså bare forskel på børn.

Citat
Hvor tit ser man ikke at børn ikke kan opføre sig ordentligt når de er med mor ude og handle, de skal lige have en pose slik osv.

Da min datter var 4 år var vi ude at handle, hun vidste hvad vi skulle købe og jeg havde lovet hende, at vi også skulle købe en pose slik med hjem.
Vi blev enige om hvilken pose slik vi skulle have og fandt også de andre ting, men hun blev ved med, at komme med slik, som hun syntes vi også skulle have.
Jeg sagde til hende, at "hvis du ikke lægger de poser på plads, så lægger jeg det hele på plads, og så går vi uden at købe noget". Hun gjorde ikke umiddelbart mine til, at gøre hvad jeg bad hende om, så jeg tog den ene pose op af kurven og gik hen for at lægge den på plads, så fik tøzen godt nok travlt.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 16-02-16 20:56

T*A*K til ALLE ... jeg må hellere "slå til", nu ...

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 16-02-16 20:58

*****_Tak for svaret Troldepige ....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-16 21:19

Citat
jeg må hellere "slå til", nu .

Ja, det er s'gi hårdt-slående argumenter.