/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Høj skat i Danmark ?
Fra : viskinge
Vist : 736 gange
200 point
Dato : 23-06-03 16:07

Vedr. spørgsmål www.kandu.dk/dk/spg/17549 Kan jeg godt li ram2's kommentar
Jeg faldt også over spørgerens egen kommentar: børnebidrag og børnecheck skal ikke betragtes
som en indtægt for familien. Hvad skal den så regnes for????
Det var godt nok mig der point for svaret, men hvad mener I andre??

MVH

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 16:58

Jeg synes ikke, det er rimeligt, at hvis man gifter sig med en kontanthjælpsmodtager,
skal man forsørge vedkommendes børn.

Selvfølgelig skal børnebidrag og børnecheck betragtes som indkomst, men denne indkomst
+ 843 kr. om måneden i kontanthjælp er jo ikke nok til at forsørge tre børn.

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 17:14

jeg har ikke giftet mig med en kontanthjælpsmodtager, for at rette lidt. Jeg har giftet mig med en mand som var på revalideringsydelse fordi han har slidgigt og daglige smerter som følge af 20 års hårdt arbejde og lige så mange års fodboldspil. Jeg synes egentlig det er en underlig måde at svare et menneske i nød på! Jeg skriver ikke herinde for at få medlidenhed, men for at nogen som kender til regler og love kan svare mig på det jeg spørger om. Men det har åbenbart gjort nogen forargede at vi ikke kan leve 7 mennesker af 4000 kroner om måneden.
Det handler ikke om kærlighed eller ønsket om at ville/ikke ville forsørge min mands børn. Det ville jeg såmænd meget gerne hvis jeg kunne!Og jo...selvfølgelig er børnepengene en indtægt for familien...det har jeg heller ikke sagt at de ikke er...de bruges bare ikke til at udregne grundlaget for hvor meget kontanthjælp man skal have!
Jeg ved ikke hvad i denne sag der pisser nogen af...jeg har bare ikke brug for den slags kommentarer når jeg er vildt ked af det i forvejen og mangler 12000 til den første, og har siddet med et brev hvor der stod: "Betales huslejen ikke inden 3 døgn ophæves lejemålet" Vi har måttet låne penge af en ven...da det ville være helt katastrofalt at stå på gaden med 5 børn i alderen 1½ til 9 år! Men ok....dette sted er måske slet ikke så seriøst som jeg havde håbet på :(

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 17:30

Hej EmPress

Min kommentar her er en reflektion på viskinges spørgsmål.
Jeg ved godt, at du i DIT spørgsmål efterlyste et svar,
hvilke faktuelle rettigheder, du havde.

De bedste hilsner
Rellom

PS! Om den person, man gifter sig med, er på kontanthjælp eller på revalideringsydelse
må være hip som hap i denne sammenhæng. Jeg synes stadig ikke, det er rimeligt,
at man skal forsørge vedkommendes børn.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 18:15

Jeg vil mene at i det tilfælde at en familie søger kontanthjælp hos kommunen, bliver alle indtægter uanset om de er skattepilgtige eller ej taget med i den udregning, som kommunen foretager. Desuden skrev EmPress også at kommunen kunne se at de nok havde lavet en forkert udregning, derfor skulle hendes mand møde der i morgen. Måske løser det sig så for familien, som jeg håber på at det vil gøre.

Til rellom. Der er tale om et ægtepar, som i forvejen vidste at der ville være sammenbragte børn. EmPress vidste at hun nu ville blive mor til 3 som ikke er hendes, samtidig havde hun selv et barn og nu har de fået et fællesbarn. Jeg vil tro at der er gensidig forsørgerpligt i det øjeblik man søger kommunen om hjælp.

Selvfølgelig skal børnebidrag og børnecheck regnes som en indtægt for familien.

mhv ans

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 18:23

Hej ans

Ja, hvis man gifter sig med en person, der har børn, ved man det som regel i forvejen.
Men det er efter min mening spørgsmålet uvedkommende.

Som allerede nævnt er det viskinges spørgsmål her, jeg har "svaret" på
- og ikke EmPress´ spørgsmål et andet sted.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 18:35

I det øjeblik en familie søger bistandshjælp er det den fælles husstandsindkomst, der lægges til grund for beregningen, og det er uanset om den er skattepligtig eller ej.

Rellom det var jo bare en kommentar til dt eget svar.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 18:49

Til viskinge!

Mit konkrete svar er: "Enhver indtægt til den samlede husstand skal tages med i beregningen af kontanthjælp".

mvh ans

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 23-06-03 19:19

forsørger pligten forsvinder i det øjeblik de lader sig skille......sådan er danmark skruet forkert sammen...

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 19:26

ja det er rigtigt men ikke hvis man fortsat bor sammen. Men vi kunne ikke drømme om at lade os skille og flytte hver for sig for at "få" flere penge ud af det. Det er netop det der er så forkert. Hvis man lader sig skille og får to lejligheder får man mange tilskud fra det offentlige som enlige forsørgere. Det kunne garanteret bedre betale sig med to lejligheder end at bo sammen og være gift! Det mener jeg er meget forkert! Der er nemlig mange der snyder med de regler, lader sig skille og har proforma-adresse et andet sted. DET er jeg moralsk forbeholdende overfor.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 19:41

Hør nu her kære venner, også EmPress.

Skal vi ikke lige få sat nogle tal på denne sag, så vi har noget at forholde os til

Løn:
EmPress angiver, at hun får ml. 12 / 13.000 udbetalt pr md. Det svarer, hvis vi tager et gennemsnit på 12.500 pr. md. til 150.000 pr. år

Familieydelsen (Schlütter checken) varierer i størrelse afhængig af barnets alder.
EmPress har angivet at der er tale om 1 barn u. 2 år svarende til 12.900 pr. år
De andre kender jeg ikke alderen på, men ved dog fra tidligere tråd, at de ikke er over 17 år. Vi lader dem være i alderen 3 til 6 år, svarende til 4x 11.700 pr.år = 46.800. Hvis de er over 6 år vil dette beløb skulle reduceres med 7.500

Børnebidrag (Alimentationsbidrag)
Udbetales til den af forælderen der har myndigheden over barnet.
Normalbidraget udgør i 2003 11.640 pr. barn.
Da der her er tale om 4 børn der har krav på at modtage børnebidrag, og vi forudsætter at der kun skal betales normalbidrag svarer dette til 11.640 x 4 = 46.560 pr. år

Kontanthjælp
Så har EmPress’ mand en kontanthjælpsudbetaling fra kommunen på 865 pr. md. svarende til 10.380 pr. år

Feriepenge
EmPress får også feriepenge af sin løn, svarende til 12,5 % af bruttoindtægten. Skønsmæssigt sætter jeg dette til 10.000

Lad os lægge disse tal sammen

Løn………….... 150.000
Feriepenge……. 10.000
Familieydelse… 46.800
Børnebidrag….. 46.560
Kontanthjælp…. 10.380
I alt pr. år 263.740 svarende til 21.978 kr. udbetalt pr. md.

Med en boligudgift på 6.000 og institutionspladser til 3.000 pr md. i alt 9.000 er der 12.978 kr. til familiens øvrige underhold pr. md.

Jeg kan ikke lige se hvor familiens problem er henne, med mindre de er usædvanligt uansvarlige i økonomi. Hvis dette er tilfældet skal det vel ikke være kommunen der skal bøde for dette, og dermed alle andre.

I øvrigt sparker jeg ikke til nogen, uanset om de ligger ned eller står op, men jeg fortæller dem hvad jeg mener og påviser nogle facts.

At Rellom mener, at en evt. ny ægtepart ikke skal medvirke til forsørgelsen af den andens afkom, er en holdning, men pt. er der lovgivet anderledes

· Satserne Børnecheck / Familieydelse
Beløbene er (2003):

· 0 - 2-årige (babyydelse): 12.900 kr. per år per barn
· 3 - 6-årige (småbørnsydelse): 11.700 kr. per år per barn
· 7 - 17-årige (børnefamilieydelse): 9.200 kr. per år per barn.

Børnebidrag
Normalbidraget i 2003
11.640 kr. årligt eller 970 kr. om måneden. Heraf udgør grundbeløbet 10.308 kr. årligt eller 859 kr. månedligt, mens tillægget udgør 1.332 kr. årligt eller 111 kr. månedligt.

Mvh
Ram (mffr)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 19:53

Det blir' værre og værre. (eller bedre og bedre) Jeg glemte at tage det barn med der er under 2 år, og har givet 22kr. for meget pr. md. i kontanthjælp. I nedenstående er det rettet

Løn………….... 150.000
Feriepenge……. 10.000
Familieydelse… 46.800
Familieydelse… 12.900******Den havde jeg glemt
Børnebidrag….. 46.560
Kontanthjælp…. 10116 ( rettet til 843 pr. md.)
I alt pr. år 276.640 svarende til 23.053 kr. udbetalt pr. md

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 20:03

Og jeg blir' ved....
Schlytterchecken er skattefri, og børnebidraget køres ind over barnets egen skat
som gr. personfradraget dermed normalt også bliver skattefrit. Dette bidrag vil dog blive indregnet i hustandsindkomsten, når der beregnes visse overførselsindkomster.

Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 20:12

ram2 det var en længere smøre, men du glemte at svare på viskinges spørgsmål

mvh ans.

ps. udover det er jeg enig i det du skriver.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 20:20

Nåe ja selvfølgelig.

Børnebidraget og børnefamilieydelsen (Schlütterchecken) skal selvfølgelig indgå i forsørgelsen af barnet, hvilket ikke kun er fodboldstøvler, lommepenge, tøj mv. men så sandelig også barnets andel af det forbrug der i øvrigt er i husstanden, som husleje, lys, gas, mad osv osv.

Jeg citerer lige loven om forsørgerpligt nedenstående.

Bidrag til barnet fylder 18 år

Forsørgelsespligten

Forældre er hver for sig forpligtet til at forsørge deres børn. Barnet skal forsørges, opdrages og uddannes under hensyn til forældrenes livsvilkår og barnets tarv.

Opfylder en af forældrene ikke forsørgelsespligten over for barnet, kan statsamtet bestemme, at vedkommende skal betale bidrag til barnets underhold. Bidraget fastsættes under hensyn til barnets tarv og forældrenes økonomiske kår, herunder deres erhvervsevne. Er begge forældre ubemidlede, fastsættes bidraget i almindelighed til det normalbidrag, som gælder der, hvor barnet opholder sig.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : theking

Dato : 23-06-03 20:31

For at komme tilbage til spørgsmålet.
Ja - børnepenge og bidrag skal da regnes med i det samlede budget. Der står ikke nogle steder hvordan pengene skal bruges, at nogle har råd til kun at lade dem gå til tøj, legetøj o.s.v., er jo heldigt for dem. Men for de fleste vil jeg tro, de bruges i det samlede budget ( fx. betaling for institutionspladser, det kan jo også siges er til børnene!).
Jeg mener ikke det system der er nu med børnepenge er godt nok. Som udgangspunkt er det vores egen opgave at forsørge de børn vi bringer til verden, og ikke statens. At vi så lever i et land, der har råd til at hjælpe børnefamilier, er jo dejligt. Man bør måske skulle man se lidt mere på hvem der får pengene, så dem der får " for sjov penge", får mindre end dem der virkelig har behov. Man bør måske også selv overveje, hvor mange børn man har råd til at få, selv har jeg tre og vore økonomi ville da ikke kunne bære flere.

Mvh the kings` kone.

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 20:56

Tænk engang at det her skal komme så vidt. Jeg er overvældet. Jeg har været på SU i 4 år da jeg har uddannet mig til sygeplejerske og får derfor kun 3200 i feriepenge i år. Nu tror jeg ikke at jeg orker dette mere....det er vist sjovere for jer end det er for mig :( Den kommentar med hvor mange børn man har råd til at få...DEN ER UNDER BÆLTESTEDET!

Slut fra mig. Må da ikke håbe at nogen af jer havner i samme situation engang. Og håber ikke det er den måde I forsøger at "hjælpe" på, for hjælp er det ikke. Jeg bliver faktisk mere og mere nedtrykt over denne sag.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 21:07

Det må jo så være The Queen.

Kompliment.

Selvfølgelig skal man da ikke sætte børn i verden på den forventede efterbevilling, at staten (andre) skal betale for deres opvækst. I det givne tilfælde (og der er mange)
har vi en enlig kvinde, der har et barn, og er selvforsørgende. Vi har en enlig mand der har 3 børn, og påberåber sig at være uarbejdsdygtig i normal forstand, men som ikke er selvforsørgende. De vælger nu at gifte sig, og det er jo deres eget frivillige valg.

Resultatet er at den enkeltes økonomi bliver henholdsvis forringet og forbedret
Hendes husstandsindkomst bliver forringet, og hans bliver forbedret. Den samlede husstandsindkomst er anstrengt.

De vælger nu sammen at få yderligere et barn. Et barn som deres økonomi i realiteten ikke kan bære, og som de på forhånd( ikke mindst for dette barns skyld burde have fraskrevet sig retten til, grundet deres økonomi.
Dette er i realiteten dybt uansvarligt. Det går ud over de øvrige børn, det går ud over dem selv, det går ud over husstandens livskvalitet. Det er alm. kendt, at når krybben er tom, så bides hestene.

Hvem skal nu betale?? Tjae, der er jo ikke andre end staten, kommunen, og os andre til det, og i al sin urimelighed bliver det sådan.

Når man så sammenholder familiens økonomi, som jeg tidligere har skitseret, finder jeg det fuldstændigt grotesk, at der skulle ydes tilskud af nogen art udover dem der i forvejen udbetales. Selvfølgelig skal familien have hvad den lovgivningsmæssigt har krav på. Lov er lov, og den skal selvfølgelig holdes.

[citat]
ja det er rigtigt men ikke hvis man fortsat bor sammen. Men vi kunne ikke drømme om at lade os skille og flytte hver for sig for at "få" flere penge ud af det. Det er netop det der er så forkert. Hvis man lader sig skille og får to lejligheder får man mange tilskud fra det offentlige som enlige forsørgere. Det kunne garanteret bedre betale sig med to lejligheder end at bo sammen og være gift! Det mener jeg er meget forkert! Der er nemlig mange der snyder med de regler, lader sig skille og har proforma-adresse et andet sted. DET er jeg moralsk forbeholdende overfor.[/code]

Prøv lige at kigge på ovenstående citet. Man kan håbe på, at det bare er en klodset måde at udtrykke sig på, men når jeg læser det opfatter jeg det som: Ja ja, hvis systemet ikke vil makke ret, så bruger jeg bare andre metoder. Jeg skal nok få pengene fra jer".

Det ville ligeledes have pyntet, hvis der havde stået: ”Det er jeg moralsk afstandstagende fra”, frem for forbeholdende.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 23-06-03 21:08

hvad er du nedtrykt over, og hvad forventer du egentligt af denne tråd....at vi får regeringen til at hjælpe dig eller hvad..

Kommentar
Fra : theking

Dato : 23-06-03 22:32

Det er vel ikke helt ualmindeligt, at man tænker på sin økonomi, når man taler familieforøgelse ?.
At du føler dig ramt, er ikke mit problem, for mine holdninger er hverken værre eller bedre end dine.
Men når vi nu er ved det, - så er der ikke noget der bedre kan få danskerne op af stolen, end mennesker der er på overførselsinkomst og vil have mere, så hvad havde du forventet?
Selvfølgelig skal du have hvad du har krav på, men mon ikke det kunne betale sig for jer, at din mand får et deltids skåne job ?
Når alt kommer til alt, handler det jo om at vælge fra og til, det må alle jo.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-06-03 01:38

Og hvad er det så lige for nogle danskere, der kommer op af stolen,
når mennesker på overførselsindkomst vil have mere?

En af mine bekendte er på kontanthjælp og er af den grund på kost
hos mig et par gange om ugen. At leve et rimeligt liv af kontanthjælpen
er nemlig ganske umuligt.

Hun har fortalt mig en del om den behandling, hun udsættes for fra
kommunens side. Og hvis bare halvdelen af det passer - ja, så er det
simpelthen svinsk.

Accepteret svar
Fra : theking

Modtaget 200 point
Dato : 24-06-03 15:18

Jeg kender ikke nogle der rejser sig og klapper, når skatten stiger.
Det er vel der lidt af problemet er, for pengene skal jo komme et sted fra. Vi vil jo også gerne have behandlings garanti på vores hospitaler, at vores gamle bliver passet, at skolerne kan levere en ordenlig undervisning og veligeholdes, og alle de andre ting et velfærdssamfund forventes at kunne leve op til.
Derfor kan det gøre mig godt gal, at høre nogle pive over de ikke får penge nok, når de samtidig vælger at sige, at de 100.000,- de får årligt i div. bidrag, ikke skal skal regnes med i den samlede husholdning, når der regnes kontanthjælpens størrelse.
Jeg kender ikke nogle der har råd til den slags.
Jeg er godt klar over, at der er mennesker der sidder hårdt i det, de bør også hjælpes, men der må være en grænse.
Jeg tror de fleste ville blive godt gale, hvis skatte steg voldsomt for at stille alle tilfredse og indfri div. krav, for det er penge op af folks lommer, og som jeg ser på det, hvorfor skal mine børn undvære mere, for at kunne indfri de krav som startede alt det skriveri, jeg har nemlig ikke lige så mange penge pr. barn til rådighed som det ovenstående eksempel.

Mvh. the king`s kone.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 15:47

The Queen has spoken Og det er bare rigtigt.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-06-03 08:16

Nu vil jeg komme med et par kommentarer.

Først undskyld til empress, det var ikke min mening at gøre nogen ked af det.

Sidste år, kom min kæreste på kontanthjælp i 6 måneder. Hun har altid kun arbejdet på
deltid. Det er den største indtægt hun nogensinde har haft!!. Hun har levet alene med 2 børn i flere år, og så vidt jeg kan se har, de aldrig manglet noget. Da jeg mødte hende, havde hun bil (godt nok en ældre,billig), sønnen computer osv. Jeg syntes det er imponerene, hvad hun har kunne få ud af en deltidsindtægt. Jeg tror ikke, jeg kender
nogen der kan handle så billigt ind som hende.

MVH

PS: Det kunne være jeg skulle få hende til at skrive et tip, om hvordan man får mest ud af pengene.

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 30-06-03 12:46

Tak for svaret theking.
Du må hilse din kone, (the Queen), jeg kan kun give hende ret.
Jeg vil også give ram2 point.

MVH