/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Skal have lavet lys i udhuset
Fra : jensviggo
Vist : 446 gange
200 point
Dato : 12-02-16 12:54

Og jeg efterlyser en tegning, der skal indeholde: en afbryder en stikkontakt to lysstofamaturer og en censor der reagerer på lys og bevægelse.

Skal have gravet kabel ned fra hovedhus, hvor dybt.

Gerne inden mandag morgen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-02-16 12:59

Er du autoriseret installatør? Ellers må du ikke.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 12-02-16 13:07

70 cm ned i jorden med kablet så der ingen fare for man graver det i stykker

tænke du et el diagram ? altså hvordan det skal ? meget nemmere din elektrikker gør det når han har sat det op.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-02-16 14:56

I dag skal installationer indgå i tilstandsrapporten ved salg af boligen, så det er langt det bedste at lade en installatør lave det.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 12-02-16 15:44

Det er en elinstallatør der skal forestå installationen. Vil bare være forberedt. Men der er nok ingen her der vil/kan hjælpe.
Jeg spurgte bare om en tegning ikke andet.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-16 15:49

Siden du spørger efter diagrammer, indikerer det at du ikke er 10% sikker på hvad du skal igang med.

Du må gerne selv grave kabel ned (sørg for at du køber en type som tåler at komme i jorden), og sætte alt ting klar. (hæng lamper og sensor op.

Det vil ikke tage en eletriker mere ned een time at sætte ledningen i din hovedtavle og trække de sidste kabler.

Du kan spare en del ved selv at montere hovedkablet (grave og bore)

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 12-02-16 16:26

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-16 00:13

Det er en dårlig ide at bruge en sensor til lysstofrør. De er heller ikke egnet til garage, med mindre du skal bruge den som værksted til et eller andet længerevarende arbejde.
Lysrør har ikke godt af hyppige tændinger for at brænde i kort tid af gangen.
Men du kan hos Harald Skrald få en god led-lampe til udendørs brug med indbygget sensor. den er billigere og mere egnet end løsningen med lysrør.
Tal med en installatør, og aftal med ham hvilket kabel og hvor det skal graves ned.
Hænge kabel er også en mulighed. 70 cm dybde er unødvendigt,hvis du beskytter kablet godt mekanisk .