/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Skærm pludselig mørk
Fra : lham
Vist : 433 gange
300 point
Dato : 11-02-16 09:05

Dell bærbar Inspiron 6000 fra ca 2006

Win XP SP3

Pludselig forsandt lyset.
Ved opstart vises Dell logo under ½ sec ( nærmest kun et glimt ), derefter ikke lys på skærm.
Ved at belyse den mørke skærm fra siden med en arkitektlampe kan jeg skimte at computer starter fint op med den sædvanlige desktop , men det er så godt som umuligt at læse tekst og manøvre med musen, dvs komme i kontakt med styresystem og programmer.

Er det et software eller hardware problem-forslag til hvad jeg skal gøre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-16 12:03

Med en boot CD/DVD som i opstarten kører på grafik/skærm-kort med laveste fællesnævner.

Kan den starte op med sådan en live boot CD/DVD kan du se om comp. er ok.

Har du nogen boot CD eller har du en ekstra comp. så du kan hente en gratis og brænde den.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-02-16 14:59

På alle fladskærme, uanset om det er indbygget i en bærbar, tablet eller den på bordet, vægen, eller l., når man lige ser bort fra plasma eller oled-særme, så består den af et LCD-panel som bliver belyst bagfra af enten et eller flere minilysstofrør eller lysdioder. Det er garanteret denne baggrundsbelysning som er gået.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-02-16 15:36

Prøv at tilslut en ekstern skærm, så kan du se om alt andet er OK.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-02-16 08:15

Citat
Indsæt dit citat her

er det ufarligt for den bærbare at tilslutte en extra skærm-skal der indstilles noget først feks i kontrolpanel på den externe skærm og kan jeg gøre det før frakobling fra nuværende stationære PC ? det kan jo ikke lade sig gøre på den sorte skærm.

Eyvind
Jeg har ikke nogen boot cd-har vist aldrig booted ! kan du give mig et link til præsis hvad der skal downloades ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-02-16 12:28

Det er totalt ufarligt for en bærbar at tilslutte den en ekstra skærm. Der er enten et VGA-stik eller HDMI-stik til det samme. De bruges i stor stil i forbindelse præssentationer, undervisning, o.l. hvor stikkene ofte bruges til projektore hvor skærmbilledet så kommer op på et lærred e.l..

Normalt skulle det fungere med det samme, men i nogle maskiner kan det være nødvendigt at foretage en eller anden indstilling.

Du bør nok lukke din stationære helt ned inden du frakobler skærmen fra den.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-02-16 18:10

Har nu prøvet at tilkoble den bærbare med extern skærm VGA.

der kommer desværre ikke noget billede, men styresystemet stadig ok på den bærbares indbyggede skærm dog ikke tilgængeligt i praksis da skærnen jo henligger i "skyggernes rige" selv ved "extern sidebelysning "

Fik i går at vide at jeg på den bærbare nok skulle trykke på nogle taser for skifte fra indbygget skærm til den externe skærm.

Er der nogen der ved hvad de taster hedder på den bærbare ?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 300 point
Dato : 14-02-16 18:30

Jeg fandt dette i manualen til din bærbare:

Citat
<Fn><F8> Switches the video image to the next display option. The options include the
integrated display, an external monitor, and both displays simultaneously

Jeg tolker det sådan at du skal trykke Fn ned og samtidigt trykke på F8 for at kunne skifte mellem den indbyggede og den eksterne skærm. Prøv dette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-16 19:53

På min bærbare

Holde Fn tasten nede mens du trykker på den F-tast med et skærmsymbol.
Hos mig er det Fn+F3
Hos dig er det måske Fn+F8

Den skifter for hvert tryk.

1. Kun bæbar
2. Bærbar og ekstra skærm
3. Kun ekstra skærm
4. Ingen skaærm

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-02-16 15:50

Så er der kommet liv i den externe VGA skærm vha. Fn of samtidig F8 tastetryk-super og det er så givetvis "lysstofrøret" der belyser Dell skærmen der er stået af.

Er der nogen der har erfaring i at få fat i sådan en og skifte den ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-02-16 16:06

Jeg har ikke selv nogen erfaring hvad dette angår. Men du kan bl.a. finde en servicemanual til maskinen her:

http://www.dell.com/support/home/us/en/19/product-support/product/inspiron-6000/manuals

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-16 16:06

Jeg har skilt en acer ad engang..........................den blev aldrig samlet igen.
Der er vist nogen som gør det - men et er vitikke billigt.

Måske er det billigere at skifte til en billig ny hvor der findes drivere til xp.

Det er tit muligt at flytte styresystemet over på en anden computer, med et backup image.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-02-16 16:15

Når jeg kigger manualen hurtigt igennem så viser de ikke hoget om hvordan man udskifter baggrundsbelysningen, så jeg tror at der er anvendt lysdioder til dette. Men det kan jo også være strømmen til disse der er gået.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-02-16 16:21

Jeg har prøvet at skille en bærbar ad et par gange og fået den til at virke igen bagefter. Men man skal vide hvad man gør, ellers går det galt. I den forbindelse er en servicemanual som den jeg har lagt et link til guld værd.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 16-02-16 06:40

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
så må jeg ved lejlighed til at studere servicemanual.