/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Regler for en forenings virke.
Fra : trimare46
Vist : 504 gange
300 point
Dato : 09-02-16 23:07

Jeg er medlem af en lille sejlklub, og vi har de sidste år haft nogle uoverensstemmelser i klubben.
På generalforsamlingen har der været diskuteret et par emner og bestyrelsen blev pålagt at arbejde på en løsning.
Nu har vi så haft generalforsamling igen, og emnerne blev igen bragt på bane. Der blev spurgt om hvad bestyrelsen havde gjort, men ingen i bestyrelsen kunne huske at de var blevet pålagt noget.
Så bliver der spurgt, hvad der tår i referatet fra generalforsamlingen sidste år.
Og nu er det at balladen starter.
Der er ikke skrevet noget referat.
Hverken fra generalforsamling eller bestyrelsesmøder.

Mit spørgsmål er så, når man har en forening som opkræver kontingent fra medlemmerne, er der så faste regler for hvordan sådan en forening skal drives, eller kan mn bare gøre som man vil.
Alle andre foreninger jeg har været medlem af, har skrevet referater fra alle møder, så man kan gå tilbage og se, hvad der er diskuteret og hvem der har fået hvilke opgaver.
Hvis der findes regler for den slags, hvor finder man så dem.
Og hvis der er regler og de ikke bliver overholdt, hvor kan man så gå hen med en klage eller hvilke sanktioner kan man bruge overfor bestyrelsen.

Jeg håber det er til at forstå.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 310 point
Dato : 09-02-16 23:26

Selvfølgelig er der og bør der være regler for sådan et bestyrelsesarbejde - læs her:

http://www.frivillighed.dk/Webnodes/da/Web/Public/Publikationer/Pjecer+om+frivilligt+arbejde

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-02-16 23:34

Det skal stå i vedtægterne for den forening, du er medlem af.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-16 01:31

Citat
hvor kan man så gå hen med en klage

Lyder mere som et dårligt folketingsvalg.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-02-16 07:36

I kan også vælte bestyrelsen, og selv gå ind i det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-02-16 09:13

Det har i lang tid været et ønske fra en del af foreningens medlemmer, men den måde den er bygget op på, gærdet ret svært at komme dertil.
Derfor efterlyser jeg nogle konkrete regler der kan bruges i kampen

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 10-02-16 09:32

Spørgsmålet tyder på, at der i jeres forening (og det gælder også for mange andre foreninger) kunne være behov for, at der i loven var fastsat nogle standard-regler, som foreniner altid skulle følge. På samme måde som der findes regler for f. eks. aktieselskaber og anpartsselskaber. Men sådan er det kke. Ved den første frie grundlov i 1848 var foreningsfriheden et meget vigtigt punkt, dvs retten til at danne foreninger uden forskrifter fra myndighederne. Der findes derfor ingen generelle krav til, hvordan en forening indretter sine vedtægter. Den enkelte forening fastsætter selv sine vedtægter, og dem skal du selvfølgelig bede om et eksemplar af. Det er i de fleste foreninger en selvfølge, at alle medlemmer får udleveret et sæt vedtægter ved indmeldelsen.
Når du får dem udleveret, vil du måske finde svar på spørgsmålet om generalforsamlingsreferat. Det mest almindelige i næsten alle foreninger er, at der på hver generalforsamling vælges en dirigent, og at han og formanden underskriver et referat af generalforsamlingen. Den slags ting vil bestyrelsen normalt sørge for sker.
Hvis der ikke er skrevet referat er det selvfølgelig svært at holde fast ved de beslutninger, der er truffet, så her er noget, jeres forening må se at få styr på.
Noget tyder på, at der er en ulmende utilfredshed i foreningen. Step nummer 1 for at få løst problemerne er at rekvirere et sæt vedtægter. Det er det eneste arbejdsværktøj I har til at få ændret - forbedret - de forhold, der er utilfredshed med.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-02-16 10:46

Alm. simple foreningsvedtægter indeholder altid bestemmelse omkring valghandlinger, herunder valg af dirigent, formålsparagraf, Evt valg af sekretær - det er ham der skriver referatet, trufne beslutninger mv.

Det lader til, at den lille sejlerklub ledes af en flok uvidende individer, men de vælges jo af og blandt de fremmødte medlemmer.

Normalt føres der jo altid en forhandlingsprotokol, hvis ikke, så der jo ingen "efterkommere", der kan leve op til tidligere foretagne beslutninger - og det er jo netop det der er sket i Jeres tilfælde!

På google skal du blot skrive: eksempler på foreningsvedtægter, så får du forslag frem.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-02-16 11:00

Det er ikke forslag til vedtægter jeg skal bruge. Det har jeg på det rene.
Det jeg efterlyser er lovgivning på området som kan bruges til at vælte bestyrelsen med.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-02-16 11:06

Det skal du lede efter i jeres vedtægter.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-02-16 11:29

Citat
Det er ikke forslag til vedtægter jeg skal bruge. Det har jeg på det rene.
Det jeg efterlyser er lovgivning på området som kan bruges til at vælte bestyrelsen med.

Hvis du gjorde dig den ulejlighed at studere linket her nærmere, vil du kunne finde det du skal vide og bruge - hvis ikke det er fyldestgørende er der et link til yderligere oplysninger på siden...

http://www.frivillighed.dk/Webnodes/da/Web/Public/Publikationer/Pjecer+om+frivilligt+arbejde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-16 11:36

Jeg mener, uden dog at have det på papir at:

På generalforsamlingen skal der som minimum skrives et "beslutningsreferat" som skal godkendes af den valgte dirigent, .....................som ikke er et medlem af bestyrelsen.

Det er under formandens beretning, at der kan opponeres, og derved få noget ændret.
Ellers kan et skriftligt forslag komme til afstemning.

Under eventuelt kan der normalt ikke vedtages noget.

Ved bestyrelsesmøder skal der også foreligge som minimum et "beslutningsreferat".

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-02-16 11:39

Det er jeg helt enig med dig i, Eyvind, men findes der nogen lovgivning på området eller er der kun foreningens vedtægter der kan bruges til den slags.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-02-16 11:41

Har du et spørgsmål
Har du selv et spørgsmål om frivilligt arbejde eller foreningsarbejde, er du velkommen til at skrive til vores rådgivning.

Du er også velkommen til at ringe til os på telefon: 66 14 60 61. Vores rådgivningstelefon er åben mandag - torsdag fra klokken 9-15 og fredag fra 9-14.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-02-16 12:03

Læs nu de mange velmenene indlæg én gang mere.

Nej, der er INGEN lovgivning på området.

"Lovgivningen" er foreningens vedtægter, derfor er de yderst vigtige.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-02-16 12:14

Foreningens vedtægter er desværre meget svagt formuleret. Faktisk står der stort set intet om hvordan disse ting skal håndteres.
Og derfor bliver det en lang og sej kamp for at få ændret noget.
Der står f.eks ikke noget om, at man skal have en bådeplads for at opnå stemmeret.
Alert kan melde sig ind og opnå stemmeret, og da vi har mange i foreningen, som kun fordriver tiden med at indtage alkoholiske drikke i klubhuset, det er faktisk flertallet af medlemmerne, ja så er det op ad bakke for os der er interesseret i at få en fornuftig drift af sejlklubber.
Jeg havde virkelig håbet på, at der fandtes noget man kunne slå bestyrelsen i hovedet med, men da der ikke gør det, føler jeg mig lidt magtesløs.
Men tak for input.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-02-16 12:25

Citat
Jeg havde virkelig håbet på, at der fandtes noget man kunne slå bestyrelsen i hovedet med, men da der ikke gør det, føler jeg mig lidt magtesløs.

Hvis du kan samle nogle medlemmer som har den samme oplevelse som dig, kan I jo forlange en ekstraordinær generalforsamling som dernæst kan vælte den sidende bestyrelse og få ordnede forhold igen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-02-16 12:29

Vi har prøvet, men vi kan ikke mønstre et flertal.
Det er de gamle mænd på ølbænken der er i flertal, og de er ligeglade med sejlerne.
Så derfor leder vi med lys og lygte efter det mindste halmstrå.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-02-16 14:55
Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 11-02-16 12:28

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 11-02-16 13:09

Hvad med at opstarte en ny sejlklub??
Kommunerne plejer at yde et eller andet til div klubber, og kommunerne kræver i så fald vedtægter - og vel også at vedtægterne overholdes. Ejes havneområdet af den uduelige klub, kan det jo nok blive svært at finde plads til en ny klub; ejer kommunen burde den give plads til en ny, vil jeg mene.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-02-16 13:47

Velbekomme - håber I får styr på paragrafferne...