/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvilke Bæring skal jeg bruge?
Fra : Rustica.dk
Vist : 437 gange
300 point
Dato : 05-02-16 22:14

Hej Kandu-er.

Håber der er en der kan hjælpe mig med hvilke bæring jeg skal have fat i til denne radiator ?

https://www.facebook.com/michael.hjorth.3/posts/918401434945509

Den er 600x600, og rillerne bag på er 500x500.
Jeg ved ikke om jeg skal helt frem og have fat i den forreste del eller hvordan den skal sættes på!

Dem jeg har haft til den, er blevet væk.
Jeg kan ikke lige finde en der kan nå / passe syntes jeg.

Jeg vil meget gerne have et link til den der skal passe på, evt en Universal

På forhånd tak.
/R

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-16 23:09

EL varmer??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-16 23:09

Hvad hedder den?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-16 09:08

Hejsa, nej det er til central varme, og jeg kan ikke se nogen steder hvad mærke/model det er..
Det er derfor jeg er noget LOST

/R

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-16 09:47

Der bør være 2-4 steder på radiatoren hvor der sidder noget beslag.
Typisk vil der sidde noget beslag på konvektorsiden (den side der ligner en musetrappe)
Der kan også sidde beslag på siderne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-16 09:49

Hov - og til disse beslag skal vi finde et vægbeslag der passer til, så radiatoren kommer mindst 5 cm ud fra væggen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-16 11:06

Jeg har radiatorer der ligner, men der er flere typer,

på de ældste er der 4 beslag svejset på, 2 foroven og 2 forneden, ca. 3 mm plade og ret brede,
de sættes så ned i udformede beslag der boltes på muren med hak øverst, med den ca. 3 mm bredde, og radiatoren monteres ved at sætte beslagene ned i hakkene.

På de lidt nyere er beslagene væsentlig smallere og de to øverste u beslag boltet på væggen
er længere end de nederste, der kun er simple u jern med hak.

På de nyeste er der svejset en vandret liste øverst, lidt nede, på radiatorens vægside,
med en øvre kant liggende lidt ude fra bagfladen, så vægbeslagene nu går op bag denne liste.
Nederst er der nu kun stopklodser med bolte, der justeres så radiatoren sidder lodret.

Du må finde ud af hvilken af de 3-4 typer beslag du har,
og så spørge, eksempelvis i Byg-Ma...

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 300 point
Dato : 06-02-16 13:10

Oprindelig kunne jeg heller ikke finde nogle egnede beslag. I stedet fandt jeg nogle 5x5 cm vinkeljern - og lavede nogle 1 cm dybe indskæringer med vinkelsliberen. Nemt og billigt - og ikke til at se når først radiatoren var hængt op.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-16 17:21

Ja det er en underlig radiator...
Nå jeg vil sige mange tak for alle de mange gode bud.
Og jeg tror jeg vil bruge Thomas_Myginds forslag, og selv bygge en

Tak skal i have alle sammen...

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-02-16 17:21

Tak for svaret Thomas_Mygind.