/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Testamente med arv til fælles børn
Fra : Thorkild44
Vist : 248 gange
35 point
Dato : 02-02-16 18:44

Hej Er der nogen, som kan hjælpe?
Jeg og min ægtefælle vil have lavet et Testamente. Vi har 2 fælles børn. Det er meningen, at arven til disse 2 fælles børn skal være særeje for arvingerne - gerne udformet således, at hvis en arving falder bort før arvingens ægtefælle - så skal mest muligt af den evt. rest af særejet gå videre til vore børnebørn.

Er der nogen, som evt. kan hjælpe med teksten til et sådant Testamente - selvfølgelig anonymiseret ?
Venlig hilsen
Thorkild44

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 18:54

Vi var i en lignende situation, og vi kontaktede en advokat,
det bør I også gøre...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-16 20:20

Det er kun en advokat som kan lave det helt rigtigt................................vil jeg mene.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-02-16 10:20

DU KAN FINDE ORDLYDEN PÅ NETTET.
ELLERS ER DET KUN EN ADVOKAT, DER KAN HJÆLPE.
HVIS DU HAR SKREVET DET DU MENER DER SKAL STÅ I TESTAMENTET, KAN DET VÆRE DU BARE KAN FÅ ADVOKATEN TIL AT RETTE ORDSAMMENSÆTNINGEN.
MVH AG112

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-16 21:57

Særeje er ikke "bare" særeje.

Der findes flere muligheder for hvor vidtrækkende et særeje i et testamente skal være.

Man kan vælge at arven kun skal være arvingens særeje i tilfælde af skilsmisse, men at arvingens ægtefælle arver særejet og retten til at sidde i uskiftet bo såfremt arvingen skulle dø først.
Det kaldes kombinationssæreje.

Så er der den mulighed, at arv en også skal være særeje hvis arvingen dør først.
men der arver ægtefællen alligevel det halve af særejet, mens den anden halvdel skal udredes til afdødes børn og der er ikke ret til at sidde i uskiftet bo idet særejet skal udredes til afdødes børn.
Det kaldes fuldstændigt særeje.

Så er der den mulighed, at arvings ægtefælle ikke på noget plan ville kunne få del i særejet ud over en lille del der er tvangsarv.

Det kræver at den der laver testamentet får skrevet i testamentet hvem arven skal gå videre til når arvingen dør, og det vil i jeres tilfælde så være børnebørnene.

Det kaldes fuldstændigt særeje med succession.

Så er der muligheder for at få skrevet om arvingen selv på et tidspunkt må få mulighed for at ophæve særejet o.s.v.

Så for at gøre det helt korrekt, kan jeg også kun anbefale at få det gjort med hjælp fra en advokat og at få lavet et notartestamente.