/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
! To partier med samme navn ?
Fra : ElvenaR
Vist : 440 gange
11 point
Dato : 02-02-16 14:00

Så vidt jeg ved, er navnet "Dansk Folkeparti" allerede brugt i Danmark, på et tidspunkt, mellem 1940-1945.

Dette er ikke for at sige noget grimt om DF !

Men, hvorfor har partiet genbrugt et navn fra et andet parti ?

Nogen, som ved det ?

Er det tilfældigt, eller er det med vilje ?

Med Venlig Hilsen * Jørn *

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-16 14:05

"Dansk Samling"

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 02-02-16 14:12

Ja, men ikke det navn.

Navnet er / var "Dansk Folkeparti" (1941-1943) ... Har jeg hørt ...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-02-16 14:48

Selv om jeg absolut intet har til overs for DF, tror jeg de havde valgt et andet navn, hvis de havde kendt til deres nazistiske navnefælle!

I 1995 var internettet noget for nørder, indholdet på nettet var beskedent, alm. mennesker havde ikke PC'er, hastigheden på telefonlinien var meget lille, og kun et ministerium, Miljø- og Energiministeriet, fik en hjemmeside op og køre!

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 02-02-16 14:59

Jeg siger, heller ikke, at det er gjort med vilje !

Men, der må vel have været nogle papirer med partinavne -
Man kunne slå op og tjekke.
Ikke, nødvendigvis, på Internettet.

Men så i kommunen, staten, rådhuset.

Det er jo det samme med musik og kunstnernavne ...

Langt tilbage.

Ingen måtte være ens.

Well - Det er jo nok en tilfældighed Fra Pia & Co. ...

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 02-02-16 15:01

De er jo ellers så kloge ... Men det vidste de ikke ...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-02-16 15:10
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-02-16 15:22

Datidens DF var vel inspireret af andre fra datidens tyskervenlige segment. F.eks. Stauning, Buhl, Scavenius......bare for nævne 2-3 stk.

Scavenius forsikrede Berlin om, at den danske regering var til at stole på og loyalt ville samarbejde under Tysklands førerskab, som det hed i hans berømte tiltrædelseserklæring.

Jeg tror bestemt ikke, at datidens DF havde nogen andel i den formulering - og senere udøvelse.

Citat
De er jo ellers så kloge ... Men det vidste de ikke ...
Det er det man kalder; Et ledende spørgsmål

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-02-16 16:14

Citat
Scavenius forsikrede Berlin om, at den danske regering var til at stole på og loyalt ville samarbejde under Tysklands førerskab, som det hed i hans berømte tiltrædelseserklæring.

Tommy, den vej har vi gået mange gange tidligere, men sjældent/aldrig i takt!

Da mine unger var små, spillede vi ofte du-er-helten brætspil, det første var ens motto, ungernes var i stil med "Jeg vil dø med ære", mit "Jeg vil hellere vinde!"

Set i forhold til hvor få der døde i Danmark under krigen, er jeg helt enig med Scavenius, hellere levende kryster (og folk!), end døde.

Havde "vi" mon fået lov at redde jøder til Sverige, hvis der ikke var blevet fundet en modus vivendi med tyskerne, danskerne blev Hitlers lille kanariefugl, men overlevede?

Modstandsbevægelsen indsats var uundværlig for vores status efter krigen, så alt i alt flaskede det sig bedre end man kunne have forventet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-16 16:30

Citat
Havde "vi" mon fået lov at redde jøder til Sverige, hvis der ikke var blevet fundet en modus vivendi med tyskerne, danskerne blev Hitlers lille kanariefugl, men overlevede?

Vel en gentjeneste fordi at vi ikke havde kæmpet så meget 9. april og havde samarbejdet, men situationen vendte helt i 1944.
Det sydlige Vichy-Frankrig beholdt også deres jøder temmelig længe, men nazisterne var jo blodtørstige.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 11 point
Dato : 02-02-16 16:41

Altså ElvenaR. Gi`r det anledning til søvnløshed, at et parti i dag har samme navn som en forlængst hedengangen, for 70 år siden. Så må du have mange spekulationer. Et tip, du kan gruble over: Hvorfor hedder det stadig "Bamse og Kylling", når der efterhånden har været 5-6 forskellige personer i dem.
Citat
De er jo ellers så kloge ... Men det vidste de ikke ...

DF`erne vidste ikke at de selv er kloge ???? Det tror jeg nu nok de ved.

M.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 02-02-16 16:50

Ok, nej ...

Jeg sover udmærket ....

Ja, den med Bamse & Kylling var S*U*P*E*R ....

Jeg undrede mig "bare" over, at Pia K. & Co. ikke tjekkede partinavne i Danmark
(og andre steder) - For ikke at lave plagiat ....

OK - De Konservative hedder også Conservative i UK ... Altså Plagiat ...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-02-16 17:04

Alle stjæler (ideer) med arme og ben.

Konservatismens fader er Edmund Burke, der levede i 1700-tallet.

Dengang var navnet på det parti i Storbritannien, der siden 1832 officielt har heddet "The Conservative Party", "The Tories" eller Tory, så de har også stjålet navnet fra Edmund Burke!

Tanker, og navne (medmindre navnet er et varemærke el lign) er toldfri

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-02-16 20:34

Citat
Havde "vi" mon fået lov at redde jøder til Sverige, hvis der ikke var blevet fundet en modus vivendi med tyskerne, danskerne blev Hitlers lille kanariefugl, men overlevede?
Under besættelsen af Danmark, forsøgte dansk politi flere gange at sende jødiske flygtninge tilbage til Tyskland, dog uden held. Det lykkes imidlertid at overgive 20 jødiske flygtninge i Gestapos varetægt. 15 af dem blev udleveret udelukkende efter dansk ønske.

De kunne vel ikke tænkes, at tyskerne gerne ville ha' jøderne til Sverige..?
Nå krigen var vundet var det jo dejligt at jøderne var samlet på et sted. For, er sandheden ikke, at Sverige støttede Nazi-Tyskland - og neutraliteten er lidt af en myte.

Nu skriger vagnr garanteret på link....okay da! http://politiken.dk/kultur/ECE573699/sverige-drev-koncentrationslejre-under-anden-verdenskrig/

Nøøøj, endda fra Dagbladet Politiken

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-02-16 21:41

Hej Tommy!

Fint med et link, jeg kan svagt huske at have læst artiklen dengang.

Citat
Under besættelsen af Danmark, forsøgte dansk politi flere gange at sende jødiske flygtninge tilbage til Tyskland, dog uden held. Det lykkes imidlertid at overgive 20 jødiske flygtninge i Gestapos varetægt. 15 af dem blev udleveret udelukkende efter dansk ønske

Meget værre, vi sendte også flygtninge tilbage til Tyskland inden besættelsen, hvad gør man ikke for at tækkes overmagten

Det samme gjaldt svenskerne, de var jo en lus mellem to negle!

Fogh fik også sørget for at sende nogle forfulgte tilbage til de lande de var forfulgt i, men det er nok noget helt andet!

Amerikanerne internerede tyskere og japanere, samt efterkommere under WW2, de blev vist ikke behandlet så pænt.

At kalde enhver interneringslejr en koncentrationslejr er absurd, det kan godt være at boerne kaldte deres for koncentrationslejre, aner ikke hvordan de var, men næppe så flinke som Horserød. Men, først of fremmest, sprog er ikke stationært, siger man koncentratiosnlejr i dag, tænker enhver på Bergen-Belsen mv!

"Nød bryder alle love", som bekendt.

Du slipper for links, for du ved det jo i forvejen

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 02-02-16 22:45

T*A*K til ALLE

Svært at vælge ...

Men Bamse & Kylling går af med sejren, tror jeg ...

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 02-02-16 22:45

***** _Tak for svaret Mosebaek ....