/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Brændeovn
Fra : mig-selv
Vist : 371 gange
100 point
Dato : 01-02-16 20:19

Står og tænker på ny ditto, og så ser jeg forskellige typer ovne, nogle med højt brændekammer og andre med små - min nuværende er med lille kammer og varmer/brænder særdeles godt.
Og der fyres med kævler/ flækkede 30 lang og ca det ½ i diameter/ flækket - altså ikke pinde.

Kunne tænke mig at højt kammer måske bare var for ´nydelsen/synets´ skyld.
Hvad bør jeg vælge, jeg ved at skorstenfejer kan hjælpe, men andres erfaring er til tider bedre end pro..

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-02-16 20:55

Du skal ud forbi et pejsecenter, hvor de sælger brændeovne. En rigtig forhandler har en del forskellige ovne sat op så du kan se dem brænde, samt kataloger.
Tvivler faktisk på at skorstensfejeren vil være meget bevendt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-16 21:26

Jeg ved ikke om der stadig er penge i kassen til miljø udskiftning.

Jeg har en gammel morsø uden rude og har tænkt på en ny morsø med rude.
Begge støbejern.

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=mors%C3%B8%201442

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=br%C3%A6ndeovn%20udskifte

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-16 21:35

Hvis du skal varme 40-80 kvadratmeter op, kan jeg anbefale Asgård2. Det er en af de billigste i den størrelse, og det er samtidig én af de bedste med hensyn til partikeludslip og virkningsgrad, godkendt i Østrig, svanemærket og en masse andet fis ( jeg har selv to af slagsen i stuen og på 1. sal i fritidshuset). Silvan og Bauhaus har sommetider tilbud, og selv hvis du bestiller over nettet, bliver det under tretusind incl. fragt.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-02-16 14:34

Ja Asgård2 har jeg osse, særdeles tilfreds. Tidligere var det Morsø 1124 UG som jeg osse var særdeles tilfreds med, men Asgård slår den. Min mening og erfaring.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-16 16:44

30 cm er nærmest idealstørrelse til Asgård2. Max. længde 32 cm. Det er en konvektionsovn, og kappen bliver sjældent så varm, at det er ubehageligt. Jeg har brændt gran, fyr, pil, asp, ask, eg og bornholmsk røn i den, alt virker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-16 07:41

Asgård2 ser godt ud både økonomisk og design, troede ikke de solgte dem så billige, og så er den næsten samme størrelse som min nuværende +/- et par cm - der bliver dog noget med røgrørets diameter som jeg skal have lavet, der er vist et par cm i forskel.

Skrotnings præmie kan jeg ikke få da den ´kun´ er 15 år gammel og Morsø er sikkert god men lang tid om at varme op, har jeg fået at vide og jeg har brug for hurtig varme

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-16 09:21

Den er til 15 centimeters røgrør.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-16 10:56

Også det der er problemet, mit skorstensrør er nemlig 16-17cm (ikke normal mål) - og da jeg satte det op i sin tid, skulle jeg igang med vinkelsliper og svejseapperat for at tilpasse røret - og det skal jeg så igen - da jeg mener at korstensfejeren forlanger en renselem mellem ´loft´ og brændeovn - og så bliver det en anelse besværligt.

Det med renselemmen, var vist fordi min nuværende ovn ikke har løs røgvender plade, den er svejset fast og er efter hånden bøjet så meget af varme at den er på vej op i skorstenen, som vanskeliggør rensning.
Men jeg tager en snak med ´fejeren´ om lige det problem, næste gang der skal renses

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-16 11:02

Du kan få 15 cm rør med renseåbning, og så må du stoppe gabet til skorstenen med specialtyk paksnor.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-16 11:14

Jo tak, men så ryger skorsten bare ned over røret (har prøvet det) - det skal laves helt nede ved ovnen, da røret/skorstenen så står på ovnen og ikke kan give sig.

Men man kan måske finde et ? ´konverter´ rør til formålet, mener jeg så den slags i gamle dage.
Men dengang mener jeg ikke de havde dem i de mål jeg skulle bruge - så der skal helt sikkert gang i el værktøjet.
Det er nu heller ikke så svært at fixe - fire skæringer/flige i i røret som bankes på plads og så et par klatter med svejseren.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-16 11:34

Tak for svaret pbp_et.