/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Lim.
Fra : sigfrid
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 01-02-16 16:04

Nogen der ved hvordan man bedst tager multi lim af fingrene, ser ikke ud til at terpentin kan klare det. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-02-16 16:10

Hvad mener du med multilim? Hvis det er polyuretanlim, skal det tages vådt med sprit med det samme, ellers skal det slides af. Og så bruger man handsker næste gang. Det gælder i øvrigt mange slags lim, men PU-lim og kontaktlim er de værste.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-02-16 16:34

Jeg husker multilim som noget klart og stift.
Man kan vel ikke købe acetone mere, det er også for meget med en en halv liter, men man kan jo prøve med neglelakfjerner.
Ellers slides det af i løbet af nogle dage, støttet af normal omgang med opvask og ture i badeværelset.

PU lim kræver handsker, er der et lille sår kan man få en forgiftning

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-02-16 16:34

Det plejer at kunne svedes af, så ud og dyrk lidt kondi - måske en tur i en varm balje kan få finger sveden frem - ellers husk handsker...

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 110 point
Dato : 01-02-16 16:47

Mon ikke du mener "sekundlim" det klare meget hurtigt tørrende lim?

Det er der ikke noget der kan opløse - det skal som nævnt før slides af...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-02-16 20:54

Prøv eventuelt lidt ´fedt/margarine/olie´ omkring limen, mener Typograferne brugte det i stedet for diverse opløsningsmidler, og det virkede vist bedre..

Men ellers slid det af, jeg har brugt meget klister og det meste er ikke til at ´rive´ af, men efter et par timer i varme + lidt håndlotien (stavefejl) ? kunne jeg pille det af i flager/ jeg kunne også bare bruge en stålsvamp (dem der ikke river) men dovenskaben gad ikke - hyggeligt at have noget at pille i...men man sidder og ser en GYSER på TV.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 02-02-16 08:16

Tak for svaret poten.
Jeg tror du har ret, det er nok sekundlim og skal slides af og så måske handsker næste gang.
Har både prøvet terpentin og benzin varmt vand, så der er nok kun slitage tilbage.
Tak for svarene alle sammen. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 02-02-16 08:24

Som LuffeA skriver,er neglelakfjerner det bedste,hvis det skal gå hurtigt,eller acetone,som kan købes i ethvert byggemarked.Hvis du bruger den "hårde"metode,så husk at creme fingrene ind bagefter.Når jeg bygger modelskibe,plejer jeg at smøre hænderne med Niveacreme,det gælder kun,hvis du ikke kommer i berøring med limfladerne.