/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
StyreSystem
Fra : Avant85
Vist : 436 gange
300 point
Dato : 29-01-16 22:56

Kan windows vista opgraderes gratis til windows 7 eller 8 (10)

Eller skal man købe et nyt System 7 eller 8

Og kan man så "proppe" dette ind på en 'gammel' pc og køre videre på det

eller

Kan man lige så godt købe en ny pc med tidssvarende styresytem

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-01-16 23:15

Den eneste måde at få Windows 10 gratis er ved at have Windows 7, 8 eller 8.1 installeret på din computer. XP og vista kan ikke få den. MEN, for der er altid et men, du kan tilmelde dig Windows Insider Preview og det giver dig mulighed for at installere Windows 10 gratis.

https://insider.windows.com/

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 310 point
Dato : 29-01-16 23:20

Citat
Kan windows vista opgraderes gratis til windows 7 eller 8 (10)
nej det er kun Windows 7 - 8 og 8.1 som gratis kan opgraderes til Windows 10, du kan ikke opgradere gratis fra en Vista computer til en nyere Windows men du kan gratis installere for eksempel Ubuntu som er en Linux styresystem
Citat
Kan man lige så godt købe en ny pc med tidssvarende styresytem
det kan ingen andre end du selv afgøre men hvis du er glad for computeren og den kører fint med Vista så kan du købe og opgradere til en nyere Windows 7 eller 10 (spring 8 og 8.1 over) fra en Windows 7 kan du gratis opgradere til Windows 10 som er et fremragende styresystem, den ligner lidt Windows 7 men er en del hurtigere, du kan vælge at købe en hel ny computer med en af de nyere Windows installeret, jeg har her i aften købt denne computer for en ældre mand der ikke kræver særlig meget ef sin computer:
https://www.bilka.dk/elektronik/computere/stationaer-computer/lenovo-h30-05/p/100208779?event=32&point=5
det er kun lidt mere end for styresystemet alene men den er altså heller ikke særlig kraftig, den er med Windows 8.1 og bliver gratis opgraderet til Windows 10 med det samme den bliver leveret

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-01-16 23:56
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-16 03:04

Der findes en mulighed (..som mange sikkert synes er langt ud i skoven?) for i stedet at NEDGRADERE fra Vista til XP : http://www.computerworld.com/article/2541321/operating-systems/faq--giving-up-on-vista--here-s-how-to-downgrade-to-xp.html

Med ældre hardware hælder jeg nu selv til den udmærkede løsning som o.v.n. nævner:

Installér UBUNTU ...eller en anden LINUX distribution. eksempelvis; MINT, SUSE osv.

http://www.computerworld.dk/art/231037/lyn-guide-her-er-de-ti-bedste-og-nemmeste-linux-distributioner

LINUX er som sagt gratis og med WINE kan du stadig køre Windows programmer:

https://www.linux.com/learn/tutorials/833811-how-to-install-and-use-wine-to-run-windows-applications-on-linux

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-16 09:38

Kan man ikke lave en ´ren´ install? med den ISO fil man henter ned - eller kræver den at der er et system i forvejen

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-01-16 09:47

Du kan hente en Windows 10 ISO og lægge den over på en USB stick vha. et tool der hedder rufus. Den USB-stick kan du så bruge til at installere windows 10.

Hvis du så vil have en billig licens så kan du for ca. 100 kr købe en ægte windows 10 licens på Ebay. I løbet af en dags tid får du så en Email med koden som indtastes.

Vær opmærksom på om det er en Win10 Pro version du køber. Det skal gerne passe med ISO filen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-16 11:07

Citat
et tool der hedder rufus.
Man kan også bare pakke ISO filen ud med 7Zip og lægge indholdet på en stick

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-01-16 11:23

Citat
Kan man ikke lave en ´ren´ install? med den ISO fil man henter ned - eller kræver den at der er et system i forvejen

Både og. Til og starte med kan du ikke. Men hvis du starter med at opgradere til Windows 10, så har du fået aktiveret din Windows 10 til dit hardware og så kan du bagefter lave en ren installation som også vil bliver aktiveret med en valid licens.

Citat
Hvis du så vil have en billig licens så kan du for ca. 100 kr købe en ægte windows 10 licens på Ebay. I løbet af en dags tid får du så en Email med koden som indtastes.

Kr. 100,- er ikke mange penge, men hvorfor betale kr. 100,- for noget MS giver væk gratis.

Opgrader til Windows 10 med Windows Insider, det er gratis og så får du mulighed for at være med til at give dit præg på Windows 10 via deres Insider Hub.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 30-01-16 11:47

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-16 11:54

Tak for accepten af mit indlæg men hvad valgte du? Nyt styresystem eller ny computer?