/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmemåler radiator
Fra : ljtma
Vist : 335 gange
100 point
Dato : 26-01-16 11:19

Hej. Jeg vil gerne have en varmemåler på radiatoren som måler forbruget i KUBIKMETER. De "fine" nye målere måler kun i ENHEDER. Da ingen af dem som laver varmeregnskabet kan fortælle mig hvor mange ENHEDER der går til 1 KUBIKMETER, så har jeg jo ikke mulighed for selv at checke om beløbet passer. Er der nogen af jer der ved hvor jeg kan købe sådanne målere .. og evt. hvem der kan installere radiatormålere med KUBIKMETER aflæsning?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-01-16 12:17

Den har jeg ikke hørt om før. Hvis er strømmer 60 grader varmt vand igennem på en time og der er målt 1 m3, hvad så når vandet er 30 grader varmt og der er målt 1 m3 på en time?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-01-16 13:16

Tag kontakt til Kamstrup.com/varmemålere i Stilling ved Skanderborg - måske ???

ØV4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-16 13:36

Kubikmeter er et rummål, ikke en et mål for forbrug,
her må du så også inddrage en tid, og eksempelvis måle i m^3/sec.

Jeg bruger altid Si enheder, men her er m^3/h = m^3/time nok mere relevant.

Hvis du også vil beregne varmeafgivelsen, skal kende radiatorens indgangs og afløbs temperatur.

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 26-01-16 14:11

Hej igen. Jeg har snakket med en sælger ved Kamstrup i Skanderborg om varmemålere der viser antal kubikmeter der er rendt gennem radiatoren. Hos Kamstrup har de kun varmemålere til at sætte på selve indgangsrøret (altså "hoved-indgangs-røret" fra fjermnvarmeværket). Jeg leder efter nogle af de varmemålere som sættes fast på alle radiatorerne. De "gamle" målere var nemme at aflæse...Der kunne vist kun aflæses antal m3 forbrug, men det er også lige det jeg efterlyser. På Fjernvarmeværkets faktura står hvor mange m3 man har brugt... På varmemålerne kan kun aflæses hvor mange enheder man har brugt !!! Det firma som har leveret / monteret de nye varmemålere vil helst tjene penge på at lave varmeregnskabet, og vil --eller kan-- ikke fortælle mig hvordan de beregner forbruget. De har kun de samme oplysninger som jeg... altså forbrug for hele ejd. = xxx antal m3.... og det som kan aflæses på deres radiatormålere = antal enheder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-01-16 16:56

Citat
og det som kan aflæses på deres radiatormålere = antal enheder.

Jeg bor almennyttigt, og har målere på mine radiatorer, som måler enheder.

Det er min opfattelse, at når varmeregnskabet laves, så er der én gang for alle lavet en "skabelon" hvoraf det fremgår hvor mange måler-delinger (eller noget i den stil) den enkelte radiator/måler i boligen bruger, sikkert beregnet ud fra rummets størrelse eller noget i den stil. Heri er der også aget højde for, om lejligheden ligger i stue-etagen, gavlen eller på 2. sal.

Så, når man ved hvor meget varme der er brugt i alt, så fordeles forbruget på de enkelte målere, ud fra denne "skabelon".

Giver min forklaring mening?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-16 04:24

Som der er skrevet kan du ikke bruge en m3 til nået som helst!

I dag bliver varmen styret af flere ting så som ( natsænkning/vind/udetemperatur ) det vil sige at fremløbstemperaturen ændres hele tiden, men ikke flowet/ gennemstrømningen af vand i systemet.

I forhold til fjernvarmen som normalt har den samme temperatur hele tiden kan man godt bruge m3 da man ved at den mængte energi det er ved Eks 80 grader.

Hvis du skal måle det med m3 skal du også have en temperaturføler på fremløb og returløb så du øgså hved hvilken energi der bliver afgivet mm og en styring.

Varmemåleren måler ud fra omgivelses temperatur og elementet som det sidder på

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 02-02-16 15:05

Jeg forstår altså ikke hvorfor man kunne afregne efter de gamle målere (dem med kun kubikmeter aflæsning) når alle nu siger at sådan det kan man ikke afregne efter....
Altså... fjernvarmevandet kommer ind i alle radiatorer med samme temperatur... Når man skruer helt op for radiatoren så render der mange kubikmeter vand ind. Hvis man bruger mindre varme = altså skruer ned for radiatoren, så løber der færre kubikmeter vand igennem. Forstår altså ikke at man pludselig ikke kan bruge antal brugte kubikmeter mere. Tidligere fungerede varmeregnskabet da udmærket. Det jeg så gerne vil finde ud af er, ... findes der overhovedet nogen målere til radiatorer hvor man kan aflæse hvor mange kubikmeter vand der er løbet igennem radiatoren?
Er I ved at være godt trætte af mig

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-02-16 05:40

Her har du en måler som kan det du ønsker https://www.google.dk/search?q=flow+varmemåler&client=safari&hl=da&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiW87TzoN3KAhVM1SwKHR5GAr8Q_AUIBygB#imgrc=Tatq5nQXRI8W1M%3A

Og måle dit m3

Mange fjernvarmeudbyderne kraver at du bruger en veksler på fjernvarmen så der IKKE direkte løber ud i dine radiatore da man på fjernvarmesiden køre med et højre tryk ind anbefalet på radiatorkredsen.

Dvs at fjernvarmen varmer vekslen op som varmer din lukket varmekreds op og idag hæver og sænker man så denne tempertur på radiatorkredsen alt efter vind/vejr/tempertur

Din måler idag måler varmeafgivelsen og den er lige glad om hvilken fremløbstempertur om den 30, 35 eller 50 grader.