/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batteri
Fra : mig-selv
Vist : 398 gange
100 point
Dato : 25-01-16 22:07

Ingen kontrollys - i mit (nye brugte batteri 1 år gammelt) det burde lyse grønt i dioden der sidder på det.
Batteriet er opladet før jeg skiftede det gamle ud.

Gal mand på vejen - gad vide hvad der gik galt - før det gik helt galt:

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-01-16 00:53

Har du målt spænding, både under opladning og ubelastet?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-01-16 11:50

Citat
Gal mand på vejen - gad vide hvad der gik galt - før det gik helt galt:

http://ekstrabladet.dk/112/ole-blev-udsat-for-vejvrede-rasende-bilist-gik-amok-med-jernroer/5906160

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-16 16:15

Det er altså ikke en diode.
Hvordan har du ladet det batteri, For det kan kun fuldt oplades med en Puls lader, Og det tager typisk 10 til 12 timer.. Og så vil den grønne kugle komme op igen.
Du skal bruge en sådan her type lader..

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterioplader-12-V-8-A-2000031643/

dette er et eksempel. der findes andre modeller og prisklasser

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-16 09:45

Ikke diode, OK syntes bare den så sådan ud.

Brugte en almindelig billader i stil med denne:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterioplader-12-V-4-A-2000034598/

Kigger lige nærmere om den er ´poppet´ op, senere på dagen.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-01-16 16:00

Du skal være forsigtig med en god gammeldavs bil lader, Den skal da stå på min amp, Dvs 2 max 4 amp ladning. Da der ikke er udluftning på sådan et batteri, For meget strøm så vokser mave på batteriet,, Måske en da exploder, Men er det først vokset, så er det slut, Nyt på.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-16 16:12

Tak for svaret edison.
Boblen er der, men ikke helt oppe, går ud fra det være en syremåler..
Men man får trods alt heller ikke meget for 100.- / og der meget mere ´power´ på batteriet end det gamle - så det skal nok holde et stykke tid.