/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutte andet til loft strøm udtag
Fra : molslinien
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 25-01-16 14:57

Hej
Jeg tænker at bruge et strøm udtag der er i loftvæggen (normalt brugt til f.eks lampe), og tilslutte en forlængerledning istedet.
Så kan jeg sætte støvsugeren til dét udtag, så den kan oplade når jeg tænder på væg-kontakten.
Dårlig idé?

Bonus spørgsmål:
Er det nok at slukke for hovedafbryderen inden jeg roder med strømmen, eller skal jeg også lige måle på udtaget om der reélt ikke er strøm på?

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 15:00

man kan godt men er da ikke den bedste løsning

selv om du har slukket for hoved strømmen så mål altid om der spænding

du kan jo aldrig vide om der er noget som er koblet forkert og evt er kørt uden om eltavle

vil anbefale man måler og tænker på sin egen sikkerhed der er som regel kun dig selv til og bruge hovedet og et liv er det dyreste man har

mvh

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 25-01-16 15:08

Ok.
Det er i et lille bryggers, hvor der kun er strøm mulighed fra loft udtaget.
Jeg tror jeg vil kaste mig ud i det, og være forsigtig selvfølgelig ;)

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 15:10

god ide

man kan jo sagtens men det ikke det en elektrikker ville se :D han ville jo nok trække strøm til det

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 15:38

du skal højst sandsylig måle på n og m1

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-01-16 16:16

Dit sprogbrug indikere at du intet begreb har om de dele. Hold dig fra det.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 25-01-16 16:22

transor, i dit tilfælde indikerer det en elektro-snob der ikke bidrager med noget brugbart
Hvilke ord brugte jeg forkert.. Udtag? Hovedafbryder? Strøm?

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 25-01-16 16:23

Og det hedder indikerer og ikke indikere.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-01-16 16:45

Såfremt du vælger at sætte en forlængerledning / 3 stikdåse

Så bør ledningen min være 1mm2

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 17:56

ledningen bør være en 2x1.5

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-16 18:57

Citat
Jeg tænker at bruge et strøm udtag der er i loftvæggen

Jeg tror ikke det er direkte ulovligt..........men heller ikke helt godt.

Lukke for hovedafbryderen......................JA
Nul kan fordele sig ud til andet og du bliver måske selv nullederen.

Måle inden du går i gang - ja med et måle apparat ( ej bare en polsøger)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-16 19:44

Der bliver da et underligt træk på sådan en ledning, der hænger ned fra loftet i frit fald. Glem det og få en elektriker til at lave en stikdåse - eller brug en forlængerledning til støvsugeren - eller en håndholdt batteriopladet fra Nilfisk eller et andet mærke.
Ingelein

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 19:50

Citat
Der bliver da et underligt træk på sådan en ledning, der hænger ned fra loftet i frit fald. Glem det og få en elektriker til at lave en stikdåse - eller brug en forlængerledning til støvsugeren - eller en håndholdt batteriopladet fra Nilfisk eller et andet mærke.
Ingelein

det var ikke det spørgsmålet gik på me om man kunne og det kan man jo godt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-16 19:54

Min ruter er koblet på et lampeudtag oppe ved loftet, med Fase og nul. 24/7/360

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 25-01-16 19:57
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-01-16 20:12

Et dåsen skal fastgøres. Og tilledningen bør min 1mm2 og føres ud af hullet i midten af låget.

Spiren hvad foreskriver SB

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 20:14

molslinien

det bare sætte igang

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 20:18

Citat
Spiren hvad foreskriver SB

ved ikke hvad SB og er det nogle retnings linjer for en elektrikker så skal i ikke spørge mig er ikke elektriker blot mester ombord på et skib

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 20:20

Den blå er en nul og den brune er en fase

sorte bør være en tænd ledning

men mål så finder du ud af det

tænd ledning er den som går til kontakten så du kan tænde

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-16 20:23

Øh - Det ser ikke godt ud.
Der jo ført et kabel videre fra det udtag.......................og det ser ikke for smart ud.

Jeg ville sætte en dåse op og føre et kabel ned ad væggen og montere en grisetryne.

http://www.harald-nyborg.dk/p7011/forgreningsdaase-65x65-staenktaet

http://www.harald-nyborg.dk/p9162/samlemuffe-2-5mm2-klar-25-stk

http://www.harald-nyborg.dk/p2286/digital-multimeter (til din sikkerhed)

Husk at dreje samle muffen lidt mens du spænder sammen (så ledningerne ligger på plads)

Afbryd for alt ved målerskabet. (fordi du afbryder en evt fælles nul......man ved aldrig)

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 25-01-16 20:25

Tak for svarene.
Jeg tror sgu bare jeg lader den være deroppe, og installerer en alm. ledning fra stikkontakt istedet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-16 20:27

Du kan ikke regne med farverne, da det ligner en gammel installation som er ændret med et nyt plastkabel.

Hvilke farver er der og hvad sidder til hvad.??????????????????

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-16 21:03

For filen da, det ligner noget klyt, som jeg aldrig ville røre ved!. Hvis der er een ting vi har respekt for her i huset er det el-arbejde og bortset fra at sætte lamper op og afmontere en stikkontakt mens vi tapetserer, ofrer vi altid penge på en elektriker. Af samme grund har jeg også opbevaret alle elektrikerregninger når vi har fået noget lagt om i væggene, både inden- og udendørs. Skulle der opstå brand i en ulovlig installation er man på den.
I min barndom, under 2VK (trods alt ikke 1VK) havde folk pæretilslutninger i loftet, hvor der også var et strømudtag. Min kusines 2 børn indebrændte, fordi kusinen havde sluttet et strygejern til og kun slukket for kontakten. Da børnene tændte lyset, mens hun ikke var hjemme, tændte de samtidig for strygejernet og indebrændte.
Ingelein

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 25-01-16 21:06

Æv hvor tragisk ingelein..
Jeg har også stor respekt for el.
Derfor spørger jeg bla. herinde, og derfor jeg vælger ikke at rode med det alligevel.
Tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-16 21:10

Men det du har siddende, bør der gøres noget ved - evt af en elektriker.
Den ser lidt ulden ud.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-16 21:38

@molslinien - Jeg er glad for at høre at du ikke vil gøre noget ved det - eller lade en elektriker se på det du har.
@spiren
Citat
det var ikke det spørgsmålet gik på Rækker Tunge me om man kunne og det kan man jo godt Blink

Ja, det svar fik mig til at tænke på min yderst bramfrie far: "Man kan vænne sig til alt - også til at hakke sig i røven med en økse i timevis".
Ingelein

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 22:05

Citat
man kan jo sagtens men det ikke det en elektrikker ville se :D han ville jo nok trække strøm til det Stikker snotten i alting

ingelein det rigtig men kig 4 komentarer til tråden hvor jeg skriver det er ikke det en elektrikker ville gøre

bortset fra det så kan vi godt blive enig om det ikke er det rigtige og gøre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-01-16 22:06

Kære molslinie .
Du kender ikke forskel på strøm og spænding, men bruger ordet strøm i flæng om alt elektrisk.
vi laver i skyndingen en del slåfejl her i kan du. Det må du bære over med.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 26-01-16 09:20

husk nu og godkende hvis du mener du fik svaret

Godkendelse af svar
Fra : molslinien

Dato : 26-01-16 09:47

Tak for svarene alle.