/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
hjælp valg af udsugning på badeværelse
Fra : spiren
Vist : 395 gange
50 point
Dato : 24-01-16 13:58

Halløjsa alle sammen

står og har lavet nyt badeværelse og nu skal der noget udsugning derind

men kan ikke blive klog på hvad jeg skal vælge og hvad jeg skal være opmærkom på
håber der en som har nogle gode råd.

mvh Dennis

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-16 18:28

Er det hus lejlighed hvilken etage og er der en udluftnngskanal? Og hvilken størrelse, hvor højt er der til loftet og hvor mange m3 er rummet på!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-16 19:00

Sådan vil jeg lave det.....................en dag.

Vandret gennem ydermur, med anelse fald ud af huset, så der ikke løber kondensvand tilbage.

Jeg har selv lodret, som drypper en gang i mellem, selvom kanalen er isoleret og blæseren har 15 min efterløb.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-16 19:05

Jeg har ombygget 2 badeværelser og lidt erfaring.

Det som er vigtig er at ventilatoren:
1) ikke må larme (Lav dB)
2) at den passer i hullet (f.eks 100 mm)
3) at den er både fugtstyret - og at den kan aktiveres til at køre f.eks. 5 minutter med en timer.
Omkring fugtstyring så er det vigtigt at vælge en som har noget intelligent styring - ellers er der problemet at det om vinteren er 40% fugtighed og om sommeren 70%. Det betyder at man i løbet af året skal justere fugt-niveauet så den starter på et passende niveau. Nogle ventilatorer har intelligent styring der gør at den ser på en ændring af fugtniveauet - så den starter når fugtigheden stiger f.eks. 10%.
4) Så er jeg træt af elektrikere som sætter ekstratændingskontakten ved siden af lyset - for det betyder at man ofte kommer til at tænde for ventilatoren når man bare vil tænde lyset. Derfor sidder min ekstra-aktivering-kontakt ovre ved blæseren.
5) Husk at få en kontraventil på luften - ellers kan der ved særlige vindretninger blive meget koldt i badeværelset da der blæser luft ind udefra.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 24-01-16 19:56

der er ca 12 kvm badeværelse.

vil bare gerne undgå larm og så have den bedste udnyttelse havde tænkt lidt på en blæser på loftet

der er intet i rummet og det er lige ud til en ydermur i hus. så der ingen og tage hensyn til :D

thomas mygind jeg er rigtig glad for din detaljeret beskrivelse. har du nogen erfaringer med og ligge en suge motor på loftet ?

eyvind lyder til at det kan blive et irritations moment
mvh

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-01-16 20:02

Jeg har ikke gode erfaringer med fugtstyring. Troede det ville være sagen i bryggerset, hvor der lejlighedsvis tørres tøj, men tidspunkterne den starter på - når den i det hele taget starter - er uigennemskuelige. Jeg har hørt samme negative holdning fra flere VVSmontører
Derimod er efterløb en super god ide og et langt efterløb i den fugtige periode kan suge noget af den fugtige luft fra huset den vej ud, ligesom tørretiden efter et bad er omfattet.
Jeg har selv beggeslags og har de beskrevne erfaringer. Husk at få en med lavt støjniveau helst under 30 db og som Thomas skriver så lavt et db-tal som muligt. Det koster ekstra men det er det værd!
Så skal udluftningen kobles sammen med belysningen, så den tænder sammen med den. Ikke en separat ekstrakontakt - det har vi i det ene bad, og vi glemmer ofte at slukke for den når tiden er inde.
Kontraventil er sikkert godt. Vi har vores monterede lodret og har aldrig haft dryp, men i meget kode perioder kommer der lidt kuldenedfald fra ventilationsskakten.
Ventilatorens effekt skal også stå mål med aftræksrørets længde, da en del af effekten afsættes heri. Jo længere kanal jo kraftigere motor.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 24-01-16 20:20

super jeg lader den stå lidt længere og se om der andre der kan komme med nogle gode løsninger

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-01-16 22:51

Lige en ekstra ting jeg har bemærket når det var koldt udenfor - altså ca. minus 10 grader.

Her har det været en fordel at tænde ventilatoren om morgen nogle minutter før jeg går i bad - da det varmer udsugs-skorstenen lidt op med ikke fugtig luft. Alternativ har jeg set at det drypper ud af ventilatoren hvis den først starter når luften er fugtig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-01-16 06:31

Denne ville jeg anbefale har den både hjemme og i sommerhuset ( på loftet og isoleret)

Det er anbefalet at luften på et wc udskiftes adskillige gange i døgnet

Den er neme at rense når det er ( den ene er fra 2001 og denne anden er fra 2007)

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 25-01-16 07:48

Citat
Denne ville jeg anbefale har den både hjemme og i sommerhuset ( på loftet og isoleret)

hvilken kan ikke se nogen :D

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-01-16 11:06

Så kan du da få et link til den jeg har brugt i flere baderum o.l. og den kan jeg godt anbefale

http://www.elvvs.dk/p/silent-100-crz-hvid-ventilator-med-indstillelig-timer-158x158mm-oe99mm-20666/

OK - den koster mere end en billig fra byggemarkeder eller discountbutikker, men man bliver glad for at have givet merprisen i længden, da støjniveauet er til at have med at gøre

Godkendelse af svar
Fra : spiren

Dato : 26-01-16 11:10

Tak for svaret Thomas_Mygind.

det var godt med en meget detaljeret beskrivelse.

nu må jeg så hellere komme igang.