/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
HD Graphics 4600
Fra : modersvilje
Vist : 521 gange
500 point
Dato : 21-01-16 14:04

Jeg er i tvivl!
I min nuværende pc-er har jeg et grafikkort der er dårligt (NVIDIA (r) GeForce(r) GT320 1024MB
Nu kikker jeg på en PC med HD Graphics 4600 kort - Radeon HD 8670D og hvor godt er det?
Det skal kunne trække både Photoshop og AutoCAD og det gerne på en gang samtidigt med at mail og andre programmer kører samtidigt der er plads til 16 ram men har i grundpakken 8 ram hukommelse - en sjælden gang spiller nogle spil på Facebook (hidden objekts) men det er ikke samtidigt med andet! Jeg ser på pc-er fra Computersalg og har et par stykker i kikkerten men hvad skal jeg vælge? ( https://www.computersalg.dk/l/1574/alle-station-230-re?f=e2c5d46b-4af9-4019-baf3-073c2151442d&p=1&sq=8%20gb%20ram )
Håber på gode råd,
MV"

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-01-16 18:32

HD4600/8670D + Intel Core i5 ser rimelig fornuftig ud. Det burde have rigelig kraft til at afvikle både Autocad + Photoshop. 4 GB ram burde være alt rigeligt, men 8GB er lidt bedre i nogen situationer.

Personlig ville jeg vælge en SSD i stedet for en Harddisk - da det får computeren til at virke meget hurtigere.

Hvis du vælger fra Computersalg så ville jeg vælge en computer som er et par generationer nyere:
https://www.computersalg.dk/i/1275397/fujitsu-esprimo-d556-e85-sff-1-x
Og så ville jeg tage din gamle harddiske og sætte over i den nye computer.

Men du kan også vælge den billigere løsning som du sikkert også ville synes er rigtig god:
https://www.computersalg.dk/i/1149272/hp-280-g1-minitower-1-x-core-i5
Det sidste forslag er dog lidt langsommere - da den ikke har SSD - men ellers fint til alt hvad du beskriver.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-01-16 21:40

Nu jeg har fat i jer! Hvad er forskellen mellem ssd & hdd ? Hvor kan jeg gemme flest data?
Er det en fordel med ssd og så have en ekstra lagerplads som måske er hdd? Jeg vil ikke være glad for at gemme i skyen, der er altid en der kan snige sig ind, måske ikke i dag men så i morgen.
Hvordan er kølingen i disse forslåede maskiner? Kan de evt køre 36 timer for højt tempo? Den gamle jeg har har det svært både med kulde og varme - er det for koldt lyder den som et maskingevær og det for varmt går den i sort! Altid sker disse når det er mest ubelejligt!
Hvad skal jeg vælge hvis jeg smider lidt flere penge "efter" den?
MV2

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-01-16 20:29

Jeg er ikke meget for at gemme i skyen. Det er kun små mængder data jeg gemmer. Som udgangspunkt så er alt gemt på Harddiske og SSD.

En SSD er en elektronisk harddisk som kan læse skrive meget hurtigere. Derfor starter Windows meget hurtige op - og derfor er det meget hurtigere at starte programmer og surfe på nettet m.v. Desværre er SSD'ere ca. dobbelt eller 4 gange så dyre som Harddiske.

Omkring temperaturen så er moderne computere så stræmsvage at de nærmest ikke bruge strøm - i forhold til for 5 år siden. Dengang kunne man tydeligt høre blæsere m.v. Nu om dage er det ikke en gang sikkert at blæseren starter. Det gælder dog ikke grafikkort som stadig kræver rigtige meget. Men så længe der er tale om nyere grafikchips som er lagt direkte på CPU-processoren så er det trods alt begrænset hvor meget varme de genererer. Typisk vil en HD4600 kræve mindre energi end selve processoren - og derfor betyder det ikke det heot store mht. varme/køling.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-01-16 10:04

Er der andre forretninger der har lige så gode produkter som de foreslåede? Måske bedre end og til de samme priser? Jeg har absolut ingen forstand på selve pc-ere og om det er en bærbar der kan sættes til min store skærm eller en stationær har ikke den store betydning blot at den kan bruges på skærmen som er en Philips 26 tommer!
mvh,
MV2

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 500 point
Dato : 23-01-16 10:46

Ja, der er mange andre gode steder at handle computere. Typisk er det bedste udvalg på Edbpriser.dk - men hvis man kan vente lidt så er de bedste tilbud hos Elgiganten eller Power.

Med de ting som du skriver så er der lige for tiden et godt tilbud hos Elgiganten:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-gamer-pc/HP450004NO/hp-slimline-450-004no-stationar-pc
Denne computer vil leve op til de ønsker du har.

Personligt ville jeg nok tage denne her:
https://www.mm-vision.dk/God-kontor-pc-vision-office?p=8
Denne computer har noget bedre grafik + en SSD + 2 generationer nyere + Windows 10.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 23-01-16 15:57

Det er lige hvad jeg har brug for tak for inputtet!
Nu jeg har dig på linien så er vigtigheden af vores e-mail-adresser meget vigtige da vi ellers skal rette alt vores korrespondance samlet gennem 20 år!

Nu har jeg købt denne her:

Office - Intel® Core™ i5-6500 (Op til 3.6GHz, 6MB cache) Quadcore
Windows 10 Home 64-bit installeret (Anbefales til private)
Kingston 16GB DDR4-2133 RAM
500GB SSD Samsung 850 EVO (Solid State Disk) Anbefales
656993 Vision Multifront med Kortlæser monteret !
Jeg takker dig Hr. Thomas_Mygind og du får hermed 500 ubrugelige point
Egentlig må du godt kommentere købet om det er godt, priser kan altid diskuteres
Tak for hjælpen
MV2

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 23-01-16 16:33

Det er en herregod maskine du har fået fat i Den er langt bedre end det jeg selv har.

Den nye maskine vil være mega hurtig til nærmest alting - og så vil den være lydstille og bruge næsten ingen strøm (sikkert under 40 watt). Hvis den stadig larmer for meget kan du i BIOS skrue ned for blæserhastigheden - det kan der ikke ske noget ved.

En nem måde at få overført alle dine gamle foto m.v. er at flytte din gamle harddisk fysisk over i den nye computer ved at koble den til passende stik på den nye computers bundkort. Der er 2 stik - et til strøm + et til data. Stikene et lidt lige som legoklodser/nøgler og kan kun sidde på en måde - og det kan ikke rigtig gå galt. (Husk at slukke strømmen først).
Når det så er koblet op så burde du kunne finde den gamle harddisk på din nye computer i file exploreren.

Super maskine - må jeg sige