/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Stik på bundkort
Fra : o.v.n.
Vist : 473 gange
200 point
Dato : 17-01-16 20:20

Hej jeg er ved at skifte strømforsyningen på en computer, den strømforsyning jeg har købt har ikke stikkene helt magen til den som bliver skiftet ud, det er stikket på billedet jeg er lidt i tvivl om:
http://peecee.dk/upload/view/456233
ved stikket står der ATX 12 V sådan et stik er der ikke på den nye strømforsyning men der er et stik som der står PCI-E på stikket har 6 ben og som i kan se er der på bundkortet kun plads til 4 ben, det stik som har 6 ben er med gul og sort ledning ligesom på det gamle med 4 ben.
Kan jeg regne med at der er 12 V på stikket og klippe 2 af de 6 ben væk?
Kan stikket eventuel undværes og computeren vil virke?
Der står intet på stikkene på den gamle strømforsyning, og det er gætteri at jeg tror der er 12 V på det stik som der PCI-E på, gætter jeg rigtig?

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 210 point
Dato : 17-01-16 20:54

Hvis jeg ser på billeder på Google - så ser det ud til at der er byttet om på plus og minus (Gul sort). Prøv at se her:
https://www.google.dk/search?q=psu+power+supply+2x3&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj3jealzrHKAhXIFCwKHeZvD9IQ_AUIBygB&biw=1164&bih=817#tbm=isch&q=psu+power+supply+2x3+atx&imgrc=PowmwzV-JVQJZM%3A

Dvs. umiddelbart så tror jeg det ikke at det umiddelbart kan lade sig gøre.

Men, hvis du kan finde en anden gammel strømforsyning med en 2x2 stik - så kan du klippe stikke af og få ledningerne forbundet så gul møde gul, og sort møder sort.

Jeg har selv tidligere købt nogle passende kabler hos AV-cables som fik det til at passe på et tilsvarende problem:
https://www.google.dk/search?q=av+cables+atx+cable&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiDorfLz7HKAhVGFywKHeSQC8oQ_AUIBygB&biw=1164&bih=817

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-16 21:20

Godt jeg ikke bare satte stikket på og startede

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-01-16 10:14

Citat
men der er et stik som der står PCI-E på stikket har 6 ben
Det stik er strøm direkte til grafikkortet, hvis der er strømstik på grafikkortet.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-16 12:05

Tak for svaret Thomas_Mygind. jeg byttede ledningerne rundt gul til gul og sort til sort før jeg satte strøm på og computeren kører nu.
Der er ikke selvstændig strømstik på grafikkortet, den får strøm direkte fra bundkortet